Re: Ambulerande tält - Roligt eller stötande?
krank said:
Troberg said:
Måste det vara slump? Kan inte val ske genom någon annan process än blind determinism eller blind slump?
Förklara gärna hur detta tredje alternativ skulle se ut. Och jag hoppas att ditt alternativ inte bara utmynnar i "man väljer genom att man väljer". Det är ju där de flesta som försvarar den såkallade "fria viljan" brukar landa.
Vad är det som "tar beslutet" och var kommer beslutet från? Och säger du "medvetandet" hoppas jag du inser att det inte direkt är en plats där förklaringen kan stanna. Vad är det som får medvetandet att fatta ett visst beslut, och inte ett annat?
Ingen aning, jag är inte hjärnforskare. Skulle jag gissa så skulle jag säga att det är något slags viktad feedbackmekanism i huvudsak baserad på erfarenheter, men det är bara min gissning.
Jag kan i alla fall konstatera att jag hittills inte sett någon helt deterministisk modell som kan förklara hela den mänskliga utvecklingen, och jag har svårt att tro att en slumpmässig modell skulle kunna göra det heller. Visst, det finns deterministiska element och det finns slumpmässiga element, men det finns också något mer. Jag är inte religiös, så jag sätter inte etiketter som själ eller ande på det, utan mer som att vi faktiskt har en förmåga att ändra hur vi själva fungerar på ett ickedeterministiskt, ickeslumpmässigt sätt.
Sedan, återigen, det är det enda praktiska sättet att se det på. Tror man inte att man har något inflytande på sina val, då har man inga begränsningar, då har man inget ansvar, utan man kan göra allt, bra eller dåligt. Varför inte ta livet av sig? Man har ju inget val, så det är ju egentligen inte jag som gör det... Osv.