Conan
انتفاضة
Jag har förståelse för den invändningen. För egen del har jag ingen lust eller tid med att göra en egen värld, och jag har ingen tilltro till att någon medspelare skulle kunna skapa än bättre värld en fria ligan. Med det sagt så kan man alltid knåpa, förändra och bygga på en en existerande värld.Jag kan personligen uppleva en alltför noga utstakad spelvärld avtändande. Ett av mina större nöjen i rollspel är att fritt uppfinna: rollpersoner, konflikter, historia, mytologi, hela universum. Att ha en värld tydligt knuten till spelet hämmar ofta de senare; även om det går att använda spelet separat från världen kräver det ofta att man sliter ut en del av det.
I det avseendet föredrar jag spel med en definerad genre och en uppsättning verktyg (äventyrsplatser, varelser, teknologi, magi m.m.) som man själv kan använda och disponera som man behagar. Genre för att inspirera det egna och verktyg för att bygga det. Spel som äldre DnD, DoD (pre-Ereb) och Fantasy!
Och som Lemur påpekar behöver inte världen vara helt genomarbetat och beskriven i minsta detalj.