NYHET Fria Ligan förlag ger ut nytt Drakar och Demoner

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,148
Location
Off grid
För mig var nog raserna och språken problemet. Alla överallt måste prata Jori (?) annars funkade det inte. Lokala språk var ingen idé att lära sig för alla kunde redan Jori och man visste inte var man skulle spela ändå. Att alver, ankor och dvärgar hade egna språk spelade liksom ingen roll heller.

Och på nåt sätt blev därför alla länder, raser och stammar samma globala och världsvana kultur.

Det är lite synd!

//EvilSpook
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Det här kanske börjar närma sig utanför ämnet, men är inte de flesta rollspelsvärldar - Ereb Altor, Forgotten Realms, Glorantha - egentligen litet (mycket!) för stora, i alla fall så länge man vill representera hela snarare än att säga "HÄR spelar ni, de andra ställena är bara Där Borta"? Globetrotting-kampanj kan funka i Call of Cthulhu, men hur ofta är det bra i fantasy? Effekten i slutänden brukar bli att man täcker in litet olika områden hipp som happ i äventyr och kampanjer, och så blir det icke-trivialt att skicka rollpersonerna mellan dem (vem fan reser från Zorakin till Barbia om man inte måste, typ?).

Nya DoD har definitivt att vinna på att maximalt täcka upp ett visst land eller område och kanske säga några ord om grannarna. Hela världar eller kontinenter är oftast för mycket.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
Jag tryckte på "like", men svarar också för att förtydliga att precis såhär är det för mig. Nu för tiden tycker jag att det är outhärdligt tråkigt att läsa tjocka böcker med fakta om fantasiländer, om det inte är väldigt bra skrivet eller väldigt fantasifullt, och det är det sällan.
Jag ska kanske förtydliga att det bara är skolboksfakta som jag tycker är tråkigt, alltså historia, geografi, kultur etc. i de påhittade länderna. Äventyrsplatser och annat som är direkt användbart i spel har jag inget emot att läsa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Nya DoD har definitivt att vinna på att maximalt täcka upp ett visst land eller område och kanske säga några ord om grannarna. Hela världar eller kontinenter är oftast för mycket.
Medhåll, fast jag kan sträcka mig till några länder. Tycker alltid gamla Järninrgen gjort detta bra i MUA och Symbaroum (även om det i övrigt inte är några settingbyggen att ta efter för nya DoD).
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,148
Location
Off grid
Nya DoD har definitivt att vinna på att maximalt täcka upp ett visst land eller område och kanske säga några ord om grannarna. Hela världar eller kontinenter är oftast för mycket.
Om inte scopet är kampanjer som påverkar hela regioner (Nidländska reningen), eller äventyr som hintar om eller bygger på en rik historia (Ärans Väg), eller att man har händelser som påverkar hela kontinenter eller världen i stort (Konfluxer).

För mig är just den typen av innehåll USP:n. Så vad är speciellt med Ereb Altor (och i förlängningen DoD 2016/21)?! Varför ska jag inte spela Symbaroum istället?

Är det ”unika” att man spelar i ett enda land med byar, grisar och ett och annat monster så känns det lite futtigt. Och ska sanningen fram var DoD/Ereb Altors USP i underkant redan 1990.

//EvilSpook
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
185
Då Kopparhavets hjältar redan återskapat en mer sammanhållen version av världen så fins det kanske ingen mening i att FL ska göra exakt samma sak. Då det kommer likna KH till väldigt stor del.
Jag tror den viktigaste delen för en lyckad produkt är ett bra spel med bra regler som ändå doftar nostalgi, ett utseende som genomsyras av d&d känslan i både illustration och layout samt att man känner igen arketyper/yrken, folkslag, monster, magiskolor mm. Ser hellre att de lägger tid på bra regelböcker och bra äventyr än att de plöjer ner tid och pengar på något som redan fins att tillgå och kan användas som världsbeskrivning för de som vill ha en helt färdig värld.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,845
Location
Eskilstuna
Jag tror den viktigaste delen för en lyckad produkt är ett bra spel med bra regler som ändå doftar nostalgi, ett utseende som genomsyras av d&d känslan i både illustration och layout samt att man känner igen arketyper/yrken, folkslag, monster, magiskolor mm. Ser hellre att de lägger tid på bra regelböcker och bra äventyr än att de plöjer ner tid och pengar på något som redan fins att tillgå och kan användas som världsbeskrivning för de som vill ha en helt färdig värld.
Det är ju egentligen rimligt, men kan säkert kännas lite tråkigt eftersom det var spåret de körde på med Forbidden Lands.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
349
- Starka synergier med Svärdets sång och Symbaroum(?) vore ju fint. Tydliga konverteringsregler åt båda håll t.ex.
- Enkla och bra regler, där man fixar det som behöver fixas (magi, strid, att bli bättre, färdighetsutbudet... oops, jag kanske inte gillar DoD?)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,148
Location
Off grid
Då Kopparhavets hjältar redan återskapat en mer sammanhållen version av världen så fins det kanske ingen mening i att FL ska göra exakt samma sak. Då det kommer likna KH till väldigt stor del.
Jag tror den viktigaste delen för en lyckad produkt är ett bra spel med bra regler som ändå doftar nostalgi, ett utseende som genomsyras av d&d känslan i både illustration och layout samt att man känner igen arketyper/yrken, folkslag, monster, magiskolor mm.
Fast är det verkligen det de är ute efter nu när de äntligen fått rättigheterna till både DoD och Ereb Altor? Och dessutom lagom till 40-årsjubiléet?
Är det allt?

//EvilSpook
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
185
Det är ju egentligen rimligt, men kan säkert kännas lite tråkigt eftersom det var spåret de körde på med Forbidden Lands.
till viss del. Men Forbidden lands har ju en väldigt tydlig bakgrund (för att skapa känslan av det okända) medans ett D&D skulle lämna det öppet för en vidare värld och möjligheten till större äventyr. Och där kan man dessutom applicera KH version av erebom man vill ha en färdig spelplan.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,952
Location
Stockholm
Man kunde ju använda allt det som etableras i Ärans Väg o liknande tidigare moduler om själva världen runt om, o sedan strunta i allt senare komna, som en grund för en nya spelvärld som både är DoD-nostalgisk och inte är Ereb Altor.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
185
Fast är det verkligen det de är ute efter nu när de äntligen fått rättigheterna till både DoD och Ereb Altor? Och dessutom lagom till 40-årsjubiléet?
Är det allt?

//EvilSpook
Min gissning är att de kommer publicera regler, moduler så som monsterbok, mer magi mm och sen fristående äventyr. Går det bra kanske de skapar en världsbok eller liknande. Tror framgångarna får avgöra vad det blir av det.

och detta är alltså bara rena gissningar baserat på att de redan nu sagt att de kommer acceptera 3e parts utgivande av material och att det är tätt inpå både DoD16 samt Kopparhavets hjältar. Vet inte om de hade köpt det om det inte vore för 40 års jubileum.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Man kunde ju använda allt det som etableras i Ärans Väg o liknande tidigare moduler om själva världen runt om, o sedan strunta i allt senare komna, som en grund för en nya spelvärld som både är DoD-nostalgisk och inte är Ereb Altor.
Det vore lite mysigt!

Basera en värld på innehållet i Ärans väg i de tidigare produkterna. Vilken bra idé.
Jag vill ha mera Sathmog, Eledain, Dagoth!

Sedan kan de ju retconna in det material från Ereb som skulle fungera i den världen.
/C
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Går rent säkert i någon slags filosofisk mening att spela utan spelvärld.
Jag misstänker att detta är ett större problem för äldre spelare än yngre.

Är man 12-13 år och får tag på ett rollspel utan spelvärld så skapar man såklart sin egen värld.
Det var inget problem för oss när vi var små.
Det var inte förrän vi blev äldre som vi ville ha en "riktig" värld att spela i.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
Jag misstänker att detta är ett större problem för äldre spelare än yngre.

Är man 12-13 år och får tag på ett rollspel utan spelvärld så skapar man såklart sin egen värld.
Det var inget problem för oss när vi var små.
Det var inte förrän vi blev äldre som vi ville ha en "riktig" värld att spela i.
När vi var 12-13 spelade vi Döda skogen, Dimön, Spindelkonungens pyramid, Sarkath Hans gravvalv eller äventyr vi skrivit själva, och ingen av oss funderade det allra minsta på hur de låg i förhållande till varandra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
När vi var 12-13 spelade vi Döda skogen, Dimön, Spindelkonungens pyramid, Sarkath Hans gravvalv eller äventyr vi skrivit själva, och ingen av oss funderade det allra minsta på hur de låg i förhållande till varandra.
Fast på den tiden tänker jag att man inte visste hur bra det var med ett världsbygge. När Äventyrsspel presenterade Ereb Altor där pusselbitarna föll in i ett sammanhang blev iaf jag helt såld på konceptet spelvärld.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,237
Location
Omfalos
Fast på den tiden tänker jag att man inte visste hur bra det var med ett världsbygge. När Äventyrsspel presenterade Ereb Altor där pusselbitarna föll in i ett sammanhang blev iaf jag helt såld på konceptet spelvärld.
Såhär i efterhand kan jag ju tycka att Ereb Altor var något vi inte behövde för att ha kul som ÄS lurade på oss för att tjäna pengar.

Då hade vi ju kul med den, men när man tittar på den idag kan finner jag den ytterst medioker - lapptäcke, utan USP, med ytterst variabel kvalitet.

När vi var 12-13 spelade vi Döda skogen, Dimön, Spindelkonungens pyramid, Sarkath Hans gravvalv eller äventyr vi skrivit själva, och ingen av oss funderade det allra minsta på hur de låg i förhållande till varandra.
Det var en ickefråga för oss också, fram till vi var 14 och Ereb Altor kom och tog över våra liv.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Fast är det verkligen det de är ute efter nu när de äntligen fått rättigheterna till både DoD och Ereb Altor? Och dessutom lagom till 40-årsjubiléet?
Är det allt?
De har bara rätt till namnet Ereb Altor. Inte mycket att vara glad över när man inte har innehållet, något som även Riotminds upptäckte.

Alltså, allt prat om Ereb Altor (som annat än ett tomt namn, vilket nog ungefär noll personer är intresserade av) förutsätter ett rättighetsläge som inte föreligger.
 
Top