Jag tror att Fria Ligans DoD kommer gå bra i rena kickstarter-siffror, givetvis. Men vad händer efter det? De vill ha en livskraftig tredjepartsutgivning, men det är det otroligt få spel, proportionellt sett, som har i dagsläget, och de kännetecknas samtliga av extremt starka, och internationella, fanbases. Vi pratar D&D, Star Wars, Vampire... Jag har mycket svårt att se ett spel på svenska uppnå det. Vår marknad är alldeles för splittrad redan, i synnerhet inom fantasy-genren, och i synnerhet om Fria Ligan menar allvar med att de inte har för avsikt att konkurrera med Kopparhavets hjältar, än mindre kannibalisera sina egna produkter... I början av 2000-talet, tex, fanns det mycket fan-material till Eon online - för det var sjukt många på den tiden som spelade Eon (det var det största forumet på wrnu, för tusan). Men sedan dess har mängden personer som spelar varje enskilt svenskt rollspel minskat drastiskt pga kommersiell balkanisering, och mängden fan-material till individuella spel har också gjort det.
Alltså, såhär...
Om nya DoD inte tar spelare, och content-skapare, från Eon, KH, Symbaroum, Svärdets sång....
Var tusan ska då alla dessa tredjeparts-designers komma ifrån egentligen?
D&D-crowden? Jag tror att den är mycket svårflörtad, och ganska fäst vid att spela just D&D.