Spelet behöver rimligen vara både nostalgiskt och nyskapande och tilltala både tonåringar och deras betalande föräldrar.
Utöver detta tror jag att det behövs en spelvärld som lanseras med ett rejält kartpaket. Rollspelare gillar kartor. Spelvärlden kan kanske vara ett upphottat Ereb Altor, men ännu hellre något nytt. Kanske kan kartor få en mer konceptuellt framskjuten position i spelet?
Förmodligen behöver en monsterbok finnas med på ett tidigt stadium. Den behöver vara påkostad (många illustrationer) och innehålla varelser av det slag folk förväntar sig. En annan modul jag tror på är en fylligt beskriven stad. Kanske ett reviderat Kandra i en annan tidsålder och med intressantare? Eller en stad med ett koncept som är helt nytt?
Väsentligt i sammanhanget är också att Drakar & Demoner inte är Svärdets Sång eller DnD. Det behöver på alla sätt vara ett annat spel med egna premisser. En del av detta kan vara att särskilt tydligt utgå ifrån frågan ”vad gör man?” och sedan leverera ett par riktigt bra svar, som leder till intressanta produkter.
Några gruppkoncept (alltså svar på frågan om vad man gör) som jag gärna hade sett i just Drakar & Demoner: drakjägarna, orchklanen, magikerakademin, ankornas handelshus, barbarstammen, piratbesättningen, riddarorden, skattletarna, alvkungens hov, nekromantikersektens tjänare. Gruppkoncepten skulle kunna bli spelarböcker och/eller äventyr. Eller modulära produkter i stil med zonkompendierna till År Noll.