Gabrielle de Bourg
Gör nördiga grejer
- Joined
- 5 Feb 2018
- Messages
- 1,539
Generellt är det givetvis sant, men Eon är ett praktexempel på hur ett spel kan transformeras och fortsätta ha staying power genom att nya generationer av skribenter tar över med ny passion. Jag skulle säga att det nuvarande Eon-teamet är tredje generationens designers, med några få återstående från andra generationen och en från första, och att för varje generation så har spelet genomgått en ganska radikal utveckling - till det bättre. Gammalt material har renodlats; det bästa från äldre texter har behållits och utvecklats medan det sämre har strukits eller omtolkats, kvalitén har därmed successivt ökat, och spelets unika karaktär har allt tydligare mejslats ut genom årtiondena.
Men för att detta ska vara möjligt behöver du givetvis ett spel som hela tiden fortsätter att entusiasmera nya duktiga författare/designers.
Absolut! Här var det väl främst Svärdets sång jag tänkte på. Det är så starkt kopplat till Erik Granström och Nisse Gullikssons bilder (det finns ju delvis för att göra ett spel från bilderna) att de ”behövs” lite för att linjerna ska bli intressanta. Sedan kan såklart andra ta över ändå, men vissa rollspelsverk drar mer åt auteurhållet att det känns som att spelen skulle ha svårare att klara sig utan den auteuren.