Henke;n318631 said:
Nu handlar iofs inte tråden om MYZ-motorn så jag kanske bara skall låta negativa kommentarer vara, men ser inte alls problemet. Att använda en återkommande tärningsmekanik är positivt för startsträckan och jag ser inga större brister med återanvändningen i andra miljöer utan snarare att de är kopplade på ett genomtänkt sätt för att spegla företeelser i spelvärlden. Det är mer än vad jag kan säga om BRP och väldigt många andra system.
Problemet med MYZ-motorn är att den ger rätt inkompetenta figurer. Har du 3 i din grundegenskap (normalbra) och 1 i din färdighet (lite träning men inte expert) så har du ungefär 50% chans att lyckas. Det bästa du kan komma upp i från början är 5+3, vilket är ungefär 75%. Vill du så kan du pressa ditt slag och slå om icke-lyckade, men till ett pris.
I just Mutant år 0 så funkar mekaniken rätt bra. Där är priset för pressande att du riskerar att bli sämre - 1:or på tärningar från grundegenskaper ger skada på den grundegenskapen (och mutationspoäng som plåster på såren), och 1:or på tärningar från prylar gör att prylen blir sämre. Det passar väldigt bra in i systemet, då mutanterna är lite bräckliga och prylar går sönder och behöver lagas.
I Ur Varselklotet fungerar den också rätt bra. Där har du ett antal gratis pressningar i form av turpoäng - allt eftersom du blir äldre så blir du visserligen mer kompetent men får mindre tur. Behöver du pressa mer än så får du ta ett Tillstånd som ger dig -1 på allt, och kan tas bort genom att du spenderar en scen med ditt vuxna Ankare. I Ur Varselklotet så är det inte heller så farligt om rollpersonerna är inkompetenta - de är ju bokstavligt talat bara barn!
I Coriolis upplever jag att det fungerar sämre. Där är priset för att pressa att SL får ett mörkerpoäng, som hen sedan kan spendera för att ställa till problem för dig eller någon annan rollperson, eller för hela gruppen. Det kan vara allt från enkla saker som "ditt magasin tar slut, du behöver spendera en runda på omladdning" till "frikompanisterna ni stötte på innan tar tillfället i akt att bryta sig in." Kostnaden i mörkerpoäng blir ett fast pris, till skillnad från M0 där pressande är en chanstagning. Min begränsade erfarenhet av Coriolis pekar också på att MP skapar en ond cykel: SL spenderar MP för att skapa ett problem som rollpersonerna måste övervinna, och för att göra det så måste de slå slag, vilket ofta ger SL fler MP. Men det kan vara en funktion av att äventyren ifråga hade för låga MP-kostnader för att ställa till problem.