Nekromanti Friform=nybörjarovänligt?

MrG

Swashbuckler
Klipper från en annan tråd ett citat av Krille som förvånade och fascinerade mig;

Så jag undrar om det inte var en spiralverkan (positiv eller negativ beror väl på om man är friformare eller inte): folk slutade spela system på konvent eftersom det blev mer friform, så det fanns inte folk som ville spela system på konvent, så det arrangerades mer friform, så att det inte fanns så många systemspel, vilket skrämde bort systemspelare, vilket... och så vidare.
Inte så uppseendeväckande om det blir på det viset, låter mest som klassiska marknadskrafter. Även om jag inte upplevde det som att alla system försvann, så visst går det trender i antal arrangörer, spelare och system. Allt behöver klaffa och så blir det år med mindre systemscenarion på konvnet. Inte så mycket att gnälla över, om man bara lyckas arrangera något tillråckligt bra, eller drar ihop tillräckligt med folk som åker och spelar systembundet, så blir det flera sånna arr. Om det inte blir sånt, så beror det förmodligen att de flesta andra har en annan smak än sig självt och det är väll upp till var och en.

Så måste det tas upp i tid och otid? Har redan (efter kort tid här) läst det i flertalet trådar, till till synes ingen nytta och aldrig förstått varför. Alla vill väll helst spela just det som den tycker är kul på konvent och arrangeras inte det får man väll göra det själv och kommer inga till dom arremangen, får man väll vänta och se att trenderna ska vända? Och friformarna är ju inte heller direkt nöjda...

Jag ser den utvecklingen som negativ, inte bara för att jag inte gillar friform, utan även för att den gör hobbyn mer nybörjarovänlig, vilket långsamt kväver hobbyn. Det behövs något paketerat och hemtagbart för att få nybörjarna att fastna i större mängd, och om det inte presenteras på hobbyns absolut största framsida, konventen, så skadar det hobbyn.

- Krille
Och det här förstod jag inte? När jag ska introducera folk till rollspel är det oftast systemlöst och erfarenheten från konvent är att de som kommer och inte har prövat förr kan blomma ut i friform.

När det gäller paketeringen, känner jag ingen som introducerats till rollspel via inköp och kommit igång på det sättet. Utan snarare har alla jag träffat på börjat rollspela via någon (storasyskon, vänner, pappa, etc).Så vad har det med saken att göra?

Friformare är också ofta bra i att paketera saker för hemtagning, eller gratis spridning av enkla scenarion, så där via borde de till och med främja hobbyns tillväxt?

Så enda som kan bli lidande är rollspelstillverkarna, eller snarare de som ligger på gamla patent. Rollspelarna verkar överleva och frodas ändå? Eller har någon nån statestik som visar på att antal rollspelare markant har minskat?

Rickard

Urverk speldesign
"Så måste det tas upp i tid och otid? Har redan (efter kort tid här) läst det i flertalet trådar, till till synes ingen nytta och aldrig förstått varför."
Det har alltid varit starka slitningar mellan de systemlösa och regelspelarna på konvent.. Regelspelarna känner sig väl överkörda, eftersom friformarna vunnit.. Nog om detta.. Jag tycker det är ett aptråkigt ämne eftersom det tjatats om och om igen.. Och precis som du säger så leder det inte någonvart..

"Och det här förstod jag inte? När jag ska introducera folk till rollspel är det oftast systemlöst och erfarenheten från konvent är att de som kommer och inte har prövat förr kan blomma ut i friform."
Ibland när jag har invigit en nybörjare så har jag skämts över att karaktärsgenereringsreglerna har varit så himla krångliga.. Till och med ett arketypbaserat rollspel som Feng Shui som är jättelätt för den erfarne spelledaren var jättekrångligt för spelare.. Dels för att det var på engelska och dels för att det var en massa muppsiffror.. Det blev för mycket på en gång.. Det bästa resultatet jag har fått var när jag lät spelarna få göra karaktärerna under spelets gång.. Nybörjaren hade inga problem att sätta sig in i termerna..

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att börja spela med världens mest spelade rollspel - Dungeons and Dragons - för en nybörjare.. Engelska och en massa små regeldetaljer.. Plottrigt! Jobbigt! Eon och DoD ställer jag mig också väldigt frågande till.. Möjligtvis (nuvarande) DoD om jag har gjort en rollperson i förväg..

Det som är positivt med friform är just det du säger.. Spelaren kan blomma ut.. Det finns inga regler för hur man ska agera och friformarna brukar vara mindre nogrannare med restriktioner om hur man ska (roll)spela.. Min gamla spelgrupp brukade styra nya spelare till att spela på det sätt som de alltid gjort.. Nu har jag tänkt om.. Det är ju nybörjarna som ser det dumma i alla rollspel - hur man rollspelar och hur reglerna används.. Vi bör anpassa oss efter det!

Det jag tror (hoppas) att Krille menar är att det är svårt att sätta sig in i friform.. Nya spelledare behöver regler för att ha en grund att stå på.. Annars är det en större chans att det bara blir kaotiskt, om denne inte kan styra upp saker.. Men jag håller med dig.. En nybörjarspelare tycker jag själv borde friformas eller spelas med riktigt få regler.. Sedan håller jag också med Krille.. En nybörjarspelledare bör ha en regelgrund att stå på och sedan utgå från det.. För rollspelsregler är ju inte regler.. Det är riktlinjer..

/Han som gärna skulle vilja att MrG förklarade (i ett annat inlägg?) vad trebegreppssimprovisation är för något

<font size="1">[edit] Ändrade lite i signaturen (och lite annat, men det säger jag inte)</font size>

Krille

Super Moderator
"När det gäller paketeringen, känner jag ingen som introducerats till rollspel via inköp och kommit igång på det sättet. Utan snarare har alla jag träffat på börjat rollspela via någon (storasyskon, vänner, pappa, etc).Så vad har det med saken att göra?"

Tja, den stora åttitalsvågen kom till mer eller mindre genom inköp. Det fanns boxar i hart när var och varannan butik och vart och vartannat hem. Det var bara att plocka hem en box och börja spela - allting som behövdes ingick. Du behövde inte ens en erfaren mentor.

"Friformare är också ofta bra i att paketera saker för hemtagning, eller gratis spridning av enkla scenarion, så där via borde de till och med främja hobbyns tillväxt?"

Knappast. Jag tror inte att hobbyn växer på grund av saker som folk hittar på internet. Grejen är inte paketeringen, utan tillgängligheten. Det finns gott om regelgrejs för hemtagning alldeles gratis också, men likförbannat växer inte hobbyn.

Jag ser tvärtom en trend motsvarande den för modellbygge: allt eftersom butikerna slutade plocka hem modeller utom den obligatoriska Viggen-byggsatsen med två färgburkar, en limtub och en pensel, så har modellbyggandet helt enkelt dött ut. Man får leta rätt rejält efter konstiga garagekits eller postorderfirmor, av fans för fans. Nybörjare har ärkesvårt att hitta något, så de hittar inget.

Nu vet jag inte hur det är med dig, men knatar jag på en mässa och hittar nåt koolt som jag vill prova så vill jag skaffa det på plats och ställe och kunna fortsätta med det koola hemma. Jag vill inte få en adress till en plats på internet där jag kan hämta hem det själv.

"Eller har någon nån statestik som visar på att antal rollspelare markant har minskat?"

Om du vill kan du ju titta på medelåldern på konventsbesökare. Åt vilket håll pekar trenden? Är medelåldern konstant, eller ökar den med ungefär ett år per år?

Olle Linge

Snigel
Det finns två sätt att angripa det här på som jag ser det.Först till friformens försvar:

Friform är mycket enkelt att förklara. Det ligger såpass nära "improviserad teater" att det inte är någon större skillnad. Människor förstår vad det är. Därför går det snabbt att komma igång. Man behöver inte lära sig en massa regler, göra karaktärer med abstrakta poängsystem eller vad det nu rör sig om. Under spel behöver man inte hålla reda på nuffror och annat. Jag tror det finns många tungrodda regelsystem som får folk att inte vilja spela rollspel.

Å andra sidan så är mer traditionellt rollspel närmare andra sorters spel och kan därför passa andra bättre. Det finns rätt mycket folk som har koll på vad datorrollspel är och steget är ju inte så himla stort. Nybörjarvänligt? Jadå. En annan stor fördel med traditionellt rollspelande är att det är lättare att sprida. Det känns som att man behöver en vettig spelledare för att få friform att fungera. Om vi hade börjat spela friform istället för Sagan om ringen när vi var tio bast hade jag nog inte fortsatt.

Det är också mycket svårare att förmedla friform till nybörjare via text. Jag antar här att nybörjare i de flesta fall också är relativt unga. Friform kräver sina spelare (och spelledare, som sagt) och jag tror inte det går hem hos kidsen. Om de (som på konvent) har en bra spelledare fungerar det säkert, men inte hemma i föräldrarnas källare.

--

Nu vill jag spekulera lite till. Om jag inte hade haft ett eget rollspel och ändå velat arrangera på konvent, är det ganska troligt att det hade blivit friform. Varför det? Jo, för jag känner verkligen inte för att skriva något äventyr till ett väletablerat spel. Oddsen för att spelledarna kommer att använda mitt eget system är så små att jag lika gärna kan göra det till friform från början.

Nu har jag ett eget spel och jag inser förstås att man kan skriva sammanfattningar av regler, leta egna spelledare och så vidare, men faktum att jag har tänkt så kvarstår. Kanske tänker andra så också.

--

När det gäller paketeringen, känner jag ingen som introducerats till rollspel via inköp och kommit igång på det sättet. Utan snarare har alla jag träffat på börjat rollspela via någon (storasyskon, vänner, pappa, etc).Så vad har det med saken att göra?
Jag och hela min tidiga spelgrupp (vi är väl tre stycken som fortfarande spelar) började med att köpa ett spel i butik. Vi visste inte vad vi köpte och vi hade inte hört ordet rollspel innan. Det var egentligen en present till min pappa, men han fick aldrig chans att läsa det :p Så nu känner du till ett par stycken som faktiskt började genom att köpa spelet.

Edit: Jag såg nu att Krille och Han hann (höhö) göra mitt inlägg mer eller mindre onödigt under tiden jag författade det.

MrG

Swashbuckler
Jag och hela min tidiga spelgrupp (vi är väl tre stycken som fortfarande spelar) började med att köpa ett spel i butik. Vi visste inte vad vi köpte och vi hade inte hört ordet rollspel innan. Det var egentligen en present till min pappa, men han fick aldrig chans att läsa det :p Så nu känner du till ett par stycken som faktiskt började genom att köpa spelet.
Coolt! Fast när du säger det så, så tror jag vi började rollspela innan vi köpt vårt första drakar, men vi bara inte visste hur vi gjorde, sedan kom en kompis som hört om rollspel av någon och ryktena om att det var farligt och sedan köpte någon ett drakar, nån hade spelat med andra vänner och så rullade det på :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Tja, den stora åttitalsvågen kom till mer eller mindre genom inköp. Det fanns boxar i hart när var och varannan butik och vart och vartannat hem. Det var bara att plocka hem en box och börja spela - allting som behövdes ingick. Du behövde inte ens en erfaren mentor.
Okej, kanske var så i andra delar av landet, jag har ju ingen statestik, mer än hörsägen. Minns det dock inte som så lätt att hitta rollspel, men tack och lov fanns Tradition. Vet inte om du har någon statestik, eller om det är min upplevelse mot din, har du några siffror skulle det vara kul att se dem.

Om du vill kan du ju titta på medelåldern på konventsbesökare. Åt vilket håll pekar trenden? Är medelåldern konstant, eller ökar den med ungefär ett år per år?
Menar du att det minska antalet nya besökare? Jag hoppas att åldern ökar, har känts som ett problem att det varit svårt att locka äldre att börja med hobbyn, eller hålla kvar vid den. Det är dock inte ett säkert tecken på att nyintaget minskar... Men visst kan man tolka det så (liksom på många andra sätt).

Och när det gäller paketering, så skulle det i så fall inte spela någon roll om det är EON eller ASF-boxar som sälja i affärerna, huvudsaken är att det sprids. I det läget handlar det ju inte alls om friform eller system, utan att hobbyn behöver fler slipade marknadsförare, säljare och personer som syns bra i media? Visst kan jag hålla med om det, men ser det inte som något som hänger ihop med konvnet.

(och ska för Hans skulls göra en tråd om trebegreppsimporvisation)

PAX

Jordisk Äventyrare
Nybörjare från grunden

Första gången jag spelade rollspel var när kompisen en sommar köpte Drakar och Demoner.

Det tog en hel del tid innan vi benade ut alla begrepp och fick fart på själva spelet. Faktum är att det fanns stor risk för att vi helt enkelt skulle hoppat av spelandet. Men så skedde inte och nu 100 år efteråt så är man ju glad för det.

Beträffande inlägget i övrigt så är jag förundrad över att ett kuggkrig mellan "friformare" och "rollspelare" över huvud taget tar så mycket plats på det här forumet.

Lägg krutet på något annat.

Arfert

Facit
Krille har rätt när det gäller boxar/tiggänglighet... på 80-talet fanns ju Drakar med mera att köpa i leksakshandeln, på Åhlens med flera ställen... dom som är förstagenerationsspelare som jag t.ex. (som började med rollspel innan DoD 1.0) började till stor del med att köpa nåt från TSR på Trad, men det stora genombrottet för hobbyn kom med Drakar och Demoner som fanns överallt. Och att DoD var komplett, lätt - bara att köra.

Har inget emot friform som princip, men ska hobbyn nyrekrytera handlar det om att få ut färdiga spel utanför dom vanliga kanalerna.

G

Guest

Guest
Dagens friform är nybörjarovänligt, av den anledning att du behöver ha ett intresse eller insatta kompisar för att börja och sidor på internet är aldrig bra reklam för oinsatta, jämförelsevis skulle vi kunna säga att vi har ett gigantiskt lager där man kan handla, allt ligger i likadana lådor med en kort beskrivning av innehållet, vem hittar rollspelen utan att veta vad den letar efter?
Så som jag förstått det bland gamla rollspelstider så låg de tillexempel vid brädspel, detta är ett mycket begränsat område jämfört med internet och det hade ett speciellt utseende som särskilde det från produkter det låg bland, varända person som ska se efter brädspel ser ju då rollspelet som ligger där och ruvar, och många kommer då läsa boxen som säger vad det är förnågot, en del kommer bli intresserade och köpa det.

Angående spelsystem/friform in action så visst, friform är mycket lättare att sätta sig in i, om du kan något från början, är du helt obildad om settingen kommer du bli besviken för du kommer snart köra in i något du inte tänkt på, med ett regelsystem så kommer du lära dig lite om settingen när du gör en karaktär samt läser böckerna.

Resten av sakerna som kan diskuteras har inte med nybörjarvänlighet att göra utan vilket som är bäst när man är erfaren.

Staffan

Myrmidon
Okej, kanske var så i andra delar av landet, jag har ju ingen statestik, mer än hörsägen. Minns det dock inte som så lätt att hitta rollspel, men tack och lov fanns Tradition.
På det glada 80-talet fanns rollspel (alltså Äventyrsspels prylar, och så småningom Lancelots) i stort sett överallt där leksaker såldes, samt på en hel del ställen där böcker såldes. Här i Växjö kunde man t ex köpa dem på Lekcenter, Esselte bokhandel (sedermera Akademibokhandeln), och eventuellt Åhléns, OBS! och Kvantum också (inte helt säker). I leksakskatalogerna som skickades ut vid juletid fanns det en sida eller två med rollspelsprylar. De flesta av desa tog dock bort rollspelen i samband med den massiva kritiken som kom mot Kult i början av 90-talet, även om jag misstänker att nedgången hade börjat tidigare (annars hade de nog varit mer villiga att stå mot protestvågen).

Som Krille brukar säga, en stor del av denna tillgänglighet var just för att rollspelen var paketerade som spel: en låda med prylar i som skramlade när man skakade på den. Det skulle vara oändligt coolt om Neogames lyckades få in Eon i butikerna på samma sätt, även om Eon inte är direkt nybörjarvänligt (DoD v2: 64 sidor inklusive soloäventyr, plus ett litet äventyr, sidor något större än A5; Eon v3: ~500 sidor, inget soloäventyr, tämligen komplicerat system).

MrG

Swashbuckler
Tar det som kontentan skulle vara att friform skulle kunna vara nybörjarvänligt, om det bara presenterades rätt? Och om man då har den bredaste defenetionen av friform (dvs mer systemlöst rollspel).

Ser inte riktigt varför det skulle vara konvnetens fel... det är ju inte så att alla friformare propaganderar att man ska göra på samma sätt hemma :gremlaugh:

Arfert

Facit
jag skulle gärna ge ut Saga i en box med tärningar, formulär, kartor osv om det inte vore så jäkla dyrt att trycka... paketeringen är väldigt viktig tror jag

Krille

Super Moderator
"Tar det som kontentan skulle vara att friform skulle kunna vara nybörjarvänligt, om det bara presenterades rätt?"

Jag är osäker. Jag ska inte säga att det är omöjligt, men enligt min erfarenhet så krävs det en erfaren spelledare för att kunna friformsspelleda. En erfaren spelledare är per definition inte nybörjare.

Det hela är förstås ett pedagogiskt problem: hur spaltar man upp något så fritt som friform i en form som är så pedagogisk och procedurell att till och med en komplett gröngöling kan syssla med det?

Sen får du gärna förklara hur du får in en massa speliga grejer som tärningar, ploppar och liknande i friform.

Rising

Vila i frid
en stor del av denna tillgänglighet var just för att rollspelen var paketerade som spel: en låda med prylar i som skramlade när man skakade på den.
Jag tror inte så mycket på det, faktiskt. Kom ihåg att solospelen också såldes i varenda leksaks- och bokaffär vid tidpunkten, och de var bara böcker.

Jag tror mer på det omvända; eftersom alla köpte solo- och rollspel, så såldes de överallt. Nu är det andra tider (leksaksaffärerna har inte ens särskilt många brädspel längre) och därför har försäljarna försvunnit.

Idag börjar de flesta föräldrar själva ha varit med om rollspelsboomen under åttiotalet, så de behöver inte relatera till spelen såsom någon sorts brädspel för att förstå vad barnen håller på med. De flesta vet mycket väl vad det handlar om i runda svängar.

w176

Förlorad dotter
*Morr*

Seriöst, skulle det på något sätt hjälpa en spelledare att rulla en tärning då och då. Som spelledare ska du bygga upp en handling, socialt leda spelet, skapa konflikter att hantera osv. osv. Att man då och då får rulla en tärning hjälper inte till på något sätt en att bli kompetent på punkterna ovan. Man blir inte tryggare som social ledare, man improviserar inte bättre, man kommer inte på bättre handlingar, man kommer inte på bättre konflikter osv. osv.

Att spela rollspel är i grunden att leka tjuv och polis och olika berättelse lekar som barn leker. Barn behöver inte rulla en tärning för att komma på vad som ska hända näst, eller slår inte i tabeller för att se att man blir skadad om man sticker ett svärd genom en. Att tillsamman skapa en handling och improvisera fram en berättelse har väldigt lite med tärning och intiativslag att göra.

Regler innebär bara ytterligare en nivå av abstraktion och förvirring, och det är gamla miljöskadade rollspelare som tycker att regler är något nödvändigt för att de för dem efter många års indoktrinering är centrala i deras tänkande och hur de rollspelar. Normala människor tänker inte berättelser i form av handlingsvärden rundor och initiativ.

De flesta jag hört talas om som började spela rollspel själva, fick en cool bok fattade och orkade inte läsa reglerna och improviserade bara vilt.

Man kan göra en upp strukturerad friformsbok som regellöst beskriver hur man kan bygga upp en handling, hur strid kan hanteras dramatiskt, hur man ser till att alla får speltid, hur man skapar en karaktär osv. osv.

Friform är mer nybörjarvändligt än fler lager av abstraktion, konstiga värden matematiska system m.m.

MrG

Swashbuckler
Jag är osäker. Jag ska inte säga att det är omöjligt, men enligt min erfarenhet så krävs det en erfaren spelledare för att kunna friformsspelleda. En erfaren spelledare är per definition inte nybörjare.
Har funkat rätt så bra tycker jag... har sett ett par vänner startat med systemlöst och sedan bli duktiga spelledare. Lika så har jag tagit folk med andra berättarvanor (läses spexare, regissörer, skådisar och manusfolk främst) och dumpat över dem som både rollspelare och spelledare, men strålande resultat.

Det hela är förstås ett pedagogiskt problem: hur spaltar man upp något så fritt som friform i en form som är så pedagogisk och procedurell att till och med en komplett gröngöling kan syssla med det?
Visst är det en klar utmaning att skriva ett bra "friformssystem", men om det går att skriva bra böcker om improvisation, ska väll det också funka. Handlar bara om att hitta tillräckligt bra författare/konstruktörer.

Sen får du gärna förklara hur du får in en massa speliga grejer som tärningar, ploppar och liknande i friform.
Nu har jag inga egna kommersiella intressen i det hela, så egentligen är det inte mitt problem... :gremsmile: men visst kan jag hitta merförsäljnings ändå (säljarj-vel som man är), så sälj;
-kampanjer och äventyr (rätt självklara)
-faktaböcker för äventyrsvärldar
-ritningar
-spelmarkörer
-tärningar

Mycket av detta har jag redan jagat upp från icke rollspelsförlag, som;
-Girl Genius blueprints (en tidning som släpptes för att promota serien med samma namn, kanonmodul för rollspel, enda som saknas är ett system :gremlaugh:)
-"Flervåningshus från sekelskiftet" (härlig bok med ritningar)
-Har en bunt minidödskallar som jag för närvarande använder som pluttar för att markera saker
-Har vägrat köpa ASF blanka tärning, men de verkar lyckas sälja den

Om man är kreativ nog att göra ett rollspel, borde det vara en baggis att hitta saker att sälja vid sidan om :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: *Morr*

”[…] man improviserar inte bättre[…]”

Nej, men man behöver improvisera i betydligt mindre grad, vilket – om reglerna är vettiga – höjer sannolikheten för vettiga domslut i saker och ting. Istället för att det hänger enkom på spelledarens förmåga så får han/hon draghjälp av reglerna. Så nej, man improviserar inte nödvändigtvis bättre, men förmodligen (åtminstone om vi talar om nybörjare).

”Barn behöver inte rulla en tärning för att komma på vad som ska hända näst[…]”

Nej, för barn är ju verkligen kända för att lösa sånt där på ett så fruktansvärt bra sätt; ”– Du är död! – Nej, du är död! – Nej, du är död!”, etc, ad nauseum. Det där är typ det bästa tänkbara exemplet på varför man bör använda regler.

”Att tillsamman skapa en handling och improvisera fram en berättelse har väldigt lite med tärning och intiativslag att göra.”

För det första: Nej, det har det inte (se första stycket). För det andra: Var står det skrivet i sten att rollspel bara handlar om att skapa en berättelse? Är det bara det man vill göra så kan man lika gärna skriva en bok, en pjäs, ett filmmanus, etc. Vad hände med spelet?

”De flesta jag hört talas om som började spela rollspel själva, fick en cool bok fattade och orkade inte läsa reglerna och improviserade bara vilt.”

Lustigt, ingen jag känner började på det viset. Så ja, anekdotiska bevis… ¬_¬

”Friform är mer nybörjarvändligt än fler lager av abstraktion, konstiga värden matematiska system m.m.”

Håller inte med. Regler är konkreta, och något som är konkret är alltid lättare för en nybörjare att sätta sig in i än något som är abstrakt (som t.ex en massa diffusa berättarmässiga tips och dylikt flum).

Krille

Super Moderator
"Nu har jag inga egna kommersiella intressen i det hela, så egentligen är det inte mitt problem... men visst kan jag hitta merförsäljnings ändå (säljarj-vel som man är), så sälj;"

Din lista var ju mer extragrejer att sälja till bredvid. Vad jag undrar är hur man gör själva grundprodukten spelig, och hur man motiverar alla dessa tillbehör som gör saken speligt om det inte finns något system.

Liksom, ASFs grej med en sifferlös tärning i boxen är en kul grej, men icke-rollspelare kommer inte fatta ett jota. Visst, du har en box med häften och en tärning i, men syftet med boxen och tärningen är ju inte att göra boxen spelig och attraktiv för nybörjare, utan parodiera/satirisera den tidiga spelhobbyns boxar med häften och tärningar. De har ingen spelmässig funktion.

Målet med övningen som jag ser det är att skapa en (1) friformsprodukt som är såpass tilltalande att a) butiker tar in det i sortimentet utan att veta vad det är, och b) konsumenten köper det utan att veta vad det är. Visst, det får gärna finnas utbyggnadsjox och tillsatsprodukter, men hur ska grundprodukten se ut?

Ajustdet, en sak till: kom ihåg att du konkurrerar med World of Warcraft.

Rising

Vila i frid
Re: *Morr*

Du är död! – Nej, du är död! – Nej, du är död!”, etc, ad nauseum. Det där är typ det bästa tänkbara exemplet på varför man bör använda regler.
Å andra sidan har jag varit med om liknande diskussioner där det bashats regler fram och tillbaka, så...

ingen jag känner började på det viset. Så ja, anekdotiska bevis…
Jag förstod inte reglerna särskilt bra när jag började köra. Vi improviserade och hittade på eget i väldigt stor utsträckning. Men så spelade vi friform också redan när jag gick i tvåan, varenda dag på väg till skolan. (Vi kallade det inte friform, dock utan "solospel" (fast det var två spelare!))

Regler är konkreta, och något som är konkret är alltid lättare för en nybörjare att sätta sig in i än något som är abstrakt (som t.ex en massa diffusa berättarmässiga tips och dylikt flum).
Regler är också abstrakta. De har en abstrakt funktion i berättelsen, och kan hindra många spelare för att få en direkt kontakt med sina spelare. Jag vet att jag fick väldigt mycket beröm första gången jag spelade mitt helt egna rollspel; Robot, just för att det inte blev så mycket förvirring och bläddrande i DoD-reglerna (som ju ändå är väldigt mycket enklare än de flesta rollspel idag!), utan för att jag kunde koncentrera mig på det konkreta; berättelsen vi skapade tillsammans runt bordet.

Jag tror att diskussioner av det här slaget säger mer om debattörernas fördomar än något annat. Jag har iaf själv upplevt att det finns många inkörsportar till rollspelshobbyn, och ingen verkar generellt bättre än någon annan.