Klipper från en annan tråd ett citat av Krille som förvånade och fascinerade mig;
Så måste det tas upp i tid och otid? Har redan (efter kort tid här) läst det i flertalet trådar, till till synes ingen nytta och aldrig förstått varför. Alla vill väll helst spela just det som den tycker är kul på konvent och arrangeras inte det får man väll göra det själv och kommer inga till dom arremangen, får man väll vänta och se att trenderna ska vända? Och friformarna är ju inte heller direkt nöjda...
När det gäller paketeringen, känner jag ingen som introducerats till rollspel via inköp och kommit igång på det sättet. Utan snarare har alla jag träffat på börjat rollspela via någon (storasyskon, vänner, pappa, etc).Så vad har det med saken att göra?
Friformare är också ofta bra i att paketera saker för hemtagning, eller gratis spridning av enkla scenarion, så där via borde de till och med främja hobbyns tillväxt?
Så enda som kan bli lidande är rollspelstillverkarna, eller snarare de som ligger på gamla patent. Rollspelarna verkar överleva och frodas ändå? Eller har någon nån statestik som visar på att antal rollspelare markant har minskat?
Inte så uppseendeväckande om det blir på det viset, låter mest som klassiska marknadskrafter. Även om jag inte upplevde det som att alla system försvann, så visst går det trender i antal arrangörer, spelare och system. Allt behöver klaffa och så blir det år med mindre systemscenarion på konvnet. Inte så mycket att gnälla över, om man bara lyckas arrangera något tillråckligt bra, eller drar ihop tillräckligt med folk som åker och spelar systembundet, så blir det flera sånna arr. Om det inte blir sånt, så beror det förmodligen att de flesta andra har en annan smak än sig självt och det är väll upp till var och en.Så jag undrar om det inte var en spiralverkan (positiv eller negativ beror väl på om man är friformare eller inte): folk slutade spela system på konvent eftersom det blev mer friform, så det fanns inte folk som ville spela system på konvent, så det arrangerades mer friform, så att det inte fanns så många systemspel, vilket skrämde bort systemspelare, vilket... och så vidare.
Så måste det tas upp i tid och otid? Har redan (efter kort tid här) läst det i flertalet trådar, till till synes ingen nytta och aldrig förstått varför. Alla vill väll helst spela just det som den tycker är kul på konvent och arrangeras inte det får man väll göra det själv och kommer inga till dom arremangen, får man väll vänta och se att trenderna ska vända? Och friformarna är ju inte heller direkt nöjda...
Och det här förstod jag inte? När jag ska introducera folk till rollspel är det oftast systemlöst och erfarenheten från konvent är att de som kommer och inte har prövat förr kan blomma ut i friform.Jag ser den utvecklingen som negativ, inte bara för att jag inte gillar friform, utan även för att den gör hobbyn mer nybörjarovänlig, vilket långsamt kväver hobbyn. Det behövs något paketerat och hemtagbart för att få nybörjarna att fastna i större mängd, och om det inte presenteras på hobbyns absolut största framsida, konventen, så skadar det hobbyn.
- Krille
När det gäller paketeringen, känner jag ingen som introducerats till rollspel via inköp och kommit igång på det sättet. Utan snarare har alla jag träffat på börjat rollspela via någon (storasyskon, vänner, pappa, etc).Så vad har det med saken att göra?
Friformare är också ofta bra i att paketera saker för hemtagning, eller gratis spridning av enkla scenarion, så där via borde de till och med främja hobbyns tillväxt?
Så enda som kan bli lidande är rollspelstillverkarna, eller snarare de som ligger på gamla patent. Rollspelarna verkar överleva och frodas ändå? Eller har någon nån statestik som visar på att antal rollspelare markant har minskat?