Om konkurrensen
kom ihåg att du konkurrerar med World of Warcraft.
Jag hade långlunch idag. Jag spelade WoW i tre timmar. Det var kul.
Jag kan inte sammankalla mina gamla kompisar på en långlunch och friforma (några av dem gillar friform, så det är mer än totalt hypotetiskt) under en långlunch. Vi ses tre gånger om året, som mest, och då jävelplanerar vi i förväg.
Det är visserigen roligare än WoW, men om man sprider ut roligheten över antalet timmar det tar vete fan.
Så jag tror aldrig man kan konkurrera i lättillgänglighet; man måste konkurrera med något annat.
Kanske friform kan "säljas" ungefär som lajv; kom på fredagar till vår spelklubb och friforma? Eller ännu hellre till en neutral plats¨- fritidsgården, biblioteket, servicehuset - där man kan komma och pröva på - inte under en långlunch, kanske, men vilken onsdagskväll som helst?
Sånt gör väl folk redan, typ? Men friformsnissar kanske borde syssla mer med det istället för att predika för de omvända på konvent, precis som vi tabelltalibaner borde skriva spel för amatörer istället för att sitta och navelskåda här?
Alltså, något som friform kanske borde spridas ungefär som scouting. Jag menar way back hände det faktiskt att Tom (14), Bill (13) och Bert (14) bildade en scoutkår tillsammans med Dick (23) som blev deras scoutledare, men nuförtiden är det faktiskt så att Dick antagligen ar scout själv när han var 13 och att det hela förökar sig genom knoppning.
Så något som man bäst förklarar genom att göra det sprids kanske bäst genom att man bedriver spelklubbsverksamhet där folk får komma och spela, och där grundarna är vana spelledare? (Man kan ju samlas och spela tillsammans när man känner sig för amatörmässig, vi hade ledarhajker när jag var scoutledare...) Istället för att trycka grejer och ge ut, menar jag?
Erik