Jag tror att det ligger regelrollspelen mer i fatet än de slumplösa systemen, faktiskt. Jag menar; WoF kan redan göra det som de simulationistiska regelrollspelen gör, fast mycket, mycket snabbare och bättre.kom ihåg att du konkurrerar med World of Warcraft
Beror på hur man definerar spelighet, för mig är rollspelandet speligt oavsett storleken på system (eller bristen på det), men känns som om du har en bestämd annan uppfattning.Din lista var ju mer extragrejer att sälja till bredvid. Vad jag undrar är hur man gör själva grundprodukten spelig, och hur man motiverar alla dessa tillbehör som gör saken speligt om det inte finns något system.
Jupp! Kul utmaning! Skulle gärna jobba på säljandet av en sån, men vet inte om jag är rätt man att skriva den. Men tanken lockar, skulle till och med kunna tänka mig hur affärsplanen skulle kunna se ut för det... men sedan är jag ju säljare/marknadsförare, inte spelkonstruktör/författareMålet med övningen som jag ser det är att skapa en (1) friformsprodukt som är såpass tilltalande att a) butiker tar in det i sortimentet utan att veta vad det är, och b) konsumenten köper det utan att veta vad det är. Visst, det får gärna finnas utbyggnadsjox och tillsatsprodukter, men hur ska grundprodukten se ut?
Det här är ett svar till Risings inlägg också. Jag tycker inte att det här stämmer alls, i alla fall inte för mig. Det häftiga rent regelmässigt i rollspel är ju att man kan göra vad som helst! Man kan skriva generella regler och låta spelledaren interpolera. En dator kan inte det idag och jag tror inte att det kommer kunna det om tio år heller.Allt jag tycker är coolt med regler, d.v.s. saker som olika beräkningar, erfarenhetspoäng, levling och allt vad det kan vara, hanteras så mycket bättre av datorer och sköts så snyggt och smidigt i spel som WoW.
Jag hade långlunch idag. Jag spelade WoW i tre timmar. Det var kul.kom ihåg att du konkurrerar med World of Warcraft.
Vill du ha konkreta råd i marknadsföring och säljteknik? Det är inte några små enkla frågor som du ställer... Men har du gjort en målgruppsanalys? Och vem ska vara målgruppen, helst skulle jag vilja vända mig till så köpstarka som möjligt, övre tonåren kanske, fastnar de för en skramlig box?Visst är det samma problem. Men skillnaden ligger i förutsättningarna. En skramlig box med tärningar och ploppar tycker i alla fall jag bör ha en fördel i att attrahera den potentiella publiken till att ta fram plånboken.
Så återigen, hur skulle du utforma en friformsprodukt så att den fick motsvaande kundattraktion?
Hänger ihop, marknadsföring och utformning bör gå hand i hand och bör spegla innehållet. Titta! Ett riktigt enkelt råd"Vill du ha konkreta råd i marknadsföring och säljteknik?"
Nej, jag vill ha konkreta råd i utformning och innehåll.
Har jag inte sagt det, jag är inte spelkonstruktör/författare, utan säljare/marknadsförare. Min poäng är att det inte endast ligger i produkten hur den säljer. Så jag tror att du kan sälja ett systemfriare system lika gott som systemet. Dock kan jag inte snabbt säga hur (då det är rätt mycket jobb om man ska göra något sånt). Men har du några välgrundade argument för din sak, att själva systemet är en så mycket bättre säljpunkt? Mer än att lådan skramlar...Eller om man så vill, jag är ute efter innehållet som ska speglas i marknadsföringen. Inte marknadsföringen. Innehållet. Låt marknadsavdelningen ta hand om marknadsföringen. Skit i den. Skapa spelet istället.
Så varför skulle jag ge dig marknadsförningsråd?"Skulle du ställa upp?"
Näpp.
Fast jag är rollspelare, inte friformare (visst jag kör friform också, men det blir en hel del system också)... du verkar alltid förmoda väldigt mycket när du skriverNu vill jag se er friformare komma till skott med motsvarande grej utan regler.