Nekromanti Friform=nybörjarovänligt?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Feh. [Edit]

”Men ingen här skulle köpa eller spela det. […] Vi har redan antingen 20 indiespel som vänder upp och ner på allt vi vet om rollspel eller 300 tilläggsböcker till Vampire som satt standarden på vad vi vet och behöver från ett rollspel.”

Åtminstone för egen del så håller jag inte med alls. Liksom, jag äger två Nobilis-böcker (grundboken och the Game of Powers), och det är väl typ det som finns när det gäller det spelet? Det finns väl inga fler såsböcker? Samtidigt tar jag mig en titt i hyllan och undrar hur mycket pengar jag sänkt på World of Darkness-moduler, och på nåt sätt känns de där två böckerna som nån sorts frisk vind vid jämförelse. Så nä, jag håller inte med om att man skulle behöva en ändlös flod såsböcker. Själv tycker jag mest att det blir jobbigt (dyrt) i längden.

”Skulle det idag släppas ett TILL Star Wars/Sagan om Ringen-spel med enkla regler och rälsade äventyr skulle ingen redan inbiten rollspelare vara intresserad.”

Tja, Andra Imperiet är väl typ just ett till Star Wars med enkla regler? T10-systemet kan väl inte anses vara särskilt mycket krångligare än WEG:s D6, och bägge är ju space opera; det är bara det att SHI2 har karaktärer med rådjursögon och japanska svärd istället för 70-talsfrisyrer och lightsabers. Hur bra det säljer har jag förvisso inte koll på, men jag inbillar mig att det är mer poppis bland de inbitna spelarna än nybörjarna. I may be wrong.

”När såg ni en ärlig, inspirerad och väl planerad text om VAD rollspel är i ett rollspel senast, liksom? Idag är det nåt som alla, både konsumenter och producenter, mest stör sig på.”

Visst, men nu pratar du ju inte om lågt sidantal eller enkla regler, utan om hur stor del av innehållet som skall vara användbart för den erfarne rollspelaren. 20 sidor exempel på hur man spelar är ju rätt så ointressant, och är det vad som står på menyn så skulle inte jag heller köpa härket. Jag skulle dock inte dissa ett spel bara pga litet sidantal (hell, jag köpte ju In Nomine Anime…det är visserligen inget eget spel, men det är det enda i den spellinjen jag äger och har för avsikt att äga) eller enkla regler (snarare tvärtom, och för att ta ännu ett faktiskt exempel: Trots att <200 spänn för Eon III-boxen egentligen är rena rånet så har jag inte köpt den – en sån fruktansvärd mängd krångliga och jobbiga regler är helt enkelt inte min kopp te, trots att det är snorbilligt).

”Så stor är inte marknaden att man kan satsa på ett spel enbart för en konsumentgrupp som man inte ens vet finns, och dessutom ändå inte kan nå.”

Medhåll, men som jag antydde ovan så tycker jag att det är ett rätt så separat problem. (Men kudos för att du försöker hålla dig till trådämnet mer än vad jag gör. ^_~)

Eksem

Champion
Re: Feh. [Edit]

"Visst, men nu pratar du ju inte om lågt sidantal eller enkla regler, utan om hur stor del av innehållet som skall vara användbart för den erfarne rollspelaren."

Ja, jag märker att jag visst var lite otydlig i mitt inlägg. Det är ju det här jag pratar om egentligen. Inte sidantal eller enkla regler i sig.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Sälja måste vara enkelt

Bordsrollspelandet skulle de aldrig begripa.

Förutsatt att man utgår ifrån din form av bordsrollspel när man definierar vad uttrycket innebär. När vi friformar försöker vi alltid använda oss av hela rummet och hela kroppen, vilket för spelet närmare teater men för den sakens skull inte upphör att vara bordsrollspel i min mening. Jag tror absolut att man kan få folk att begripa det med rätt upplägg, vad är så konstigt med en pjäs där man improviserar utifrån en roll inom ramarna för bestämda scener istället för att agera ut ett manus?

Eksem

Champion

"vad är så konstigt med en pjäs där man improviserar utifrån en roll inom ramarna för bestämda scener istället för att agera ut ett manus? " '

Ah, men då är det ju för bövelen lajv. Även om man plockar bort kostymerna och begränsar sig till ett rum. Många lajv, särskilt enligt amerikansk modell, verkar ju fungera så (baserar jag på att ha läst LARP-tillägget till Nobilis och några Vampire-scenarion). Att verkligen bordsrollspela vid ett bord med regler, kartor, tärningar och ibland figurer är inte samma sak. Alls. Det jag gör när jag bordsrollspelar i DnD-traditionen har väldigt, väldigt lite med improvisationsteater att göra. Jag kan spela sånt också till viss mån, men det är helt klart mer i lajvtraditionen. Olika delar av hobbyn skiljer sig ordentligt åt. Improvisationsteater med spelledare, samberättande, dungeonbashing och lajv må vara besläktade ting, men de är inte så lika som folk ibland vill ge sken av. Däremot värderar jag inget högre eller lägre (eller vafan, jag tycker lajv är asfånigt, men det är jag bara lökig som tycker och det är inget att bry sig om). Och framförallt tror jag att bofferlajv (och airsoft?) är det som ligger vanligt oinitierat folk närmast, med lajv som två och spelledarledd improvisationsteater som tre. Dungeonbashing är konstig nördkultur som ligger närmare datorspel och mysko brädspel egentligen.

EDIT
Men vafan! Vi tycker ju samma sak!

"Det slår mig mer och mer att det kanske bara är nyttigt med en tydligare skiljelinje mellan traditionellt rollspel och friform."

Johan Granberg

Swordsman

Ja vid närmare eftertanke ligger väl problemet i att jag trots mina tappra försök fortfarande inte har lärt mig att separera friform som en egen typ av spel, så från och med nu ska du inte höra mig jiddra om det här anymo'. 'Nuff said!

(Dock vill jag poängtera att det jag beskrev ovan inte är lajv, utan just friform. Lika viktigt som det är att separera friform från bordsrollspel är det att separera det från lajv. Vad jänkarna tycker kan vi väl skita i, de är ändå dumma i huvudet.)

MrG

Swashbuckler
Lajv vs bordsrollspel

Fast jag begriper inte alls vad lajv har med rollspel att göra.
Har klara historiska samband (i alla fall verkade de så för mig). När lajverna höll på att växa stort i början av 90-talet var de flesta man träffade på bordsrollspelare också, de nya som värvades in kändes märkligt lika de man något år innan hade tagit in i sin rollspelsgrupp. Hmm... nu när jag skriver det på det viset, när sa ni att det såldes mindre rollspel till nya? :gremsmile:

Plus att lajv kommer från Live action roleplay (kan se ett samband där också :gremwink:)

MrG

Swashbuckler
Friform, lajv eller rollspel

Ja vid närmare eftertanke ligger väl problemet i att jag trots mina tappra försök fortfarande inte har lärt mig att separera friform som en egen typ av spel, så från och med nu ska du inte höra mig jiddra om det här anymo'
Fast friform (på svenska om vi blandar in engelskan får vi fler betydelser) är ju ett rätt brett begrepp på en genre av bordsrollspel som inte har något "system" i grunden. Vissa har velat defeniera sin version av friform, men de blir ju då som vilket system som helst (dvs ASF-friform, eller Garaisma-friform, kontra frispel-friform).

Förstår inte varför friform skulle vara en egen typ av spel, känns lika krystat som att dömma ut olika system som ickerollspel (som Baron Münchhaussen, Amber (använder ju inte tärningar), Tribes (på tok för brädspeligt), Mutant (sf är inte riktigt rollspel :gremlaugh:)).

Rollspel eller bordsrollspel är ett familjebegrepp, finns inget klar enkel defenetion vad jag vet. Liksom friform är ett samlingsbegrepp för en kategori av rollspel...

Eksem

Champion
Re: Friform, lajv eller rollspel

Baron Muchaussen gör sig inte bara av med tärningar utan också spelledare, och lägger dessutom till sig med ett tävlingsmoment mellan deltagarna. Och en massa starksprit.

Spelledarledd improvisationsteater helt utan tärningar,regler, kartor, figurer eller andra tillbehör där folk inte ens sitter still och spelar lämnar också en himla massa konventioner bakom sig.

För att inte tala om spel som Donjon, som är som ett helt vanligt dungeonbashing-spel fast med extremt spelarinflytande (spelare: "jag säger att precis HÄR ligger den hemliga lönngången till skatten", SL: "Som vaktas av en labyrintdemon!", spelare: "Som är rädd för kattungar. Som jag har med några stycken! Mjau!", osv)

Jag kan tänka mig att använda "rollspel" som familjenamn för hela skiten (inklusive airsoft med scenarion i så fall), men den där vanliga sortens rollspel som jag spelar förtjänar i så fall ett eget namn. Och jag tänker för det ändamålet stjäla "bordsrollspel". Försök hindra mig! Mouhahahaha! :gremsmile:

(Pssst! Det här förtjänar väl en egen tråd?)

gråhök

Veteran
Re: Lajv vs bordsrollspel

Jo, jag märkte en markant skillnad i hur lajv fungerade i början av 90-talet och i mitten av 90-talet. Det gick från att vara "spel" till "levande improviserad teater med viss extern struktur". Om det är bra eller dåligt kan jag dock inte säga...

MrG

Swashbuckler
Re: Friform, lajv eller rollspel (OT)

Jag kan tänka mig att använda "rollspel" som familjenamn för hela skiten (inklusive airsoft med scenarion i så fall), men den där vanliga sortens rollspel som jag spelar förtjänar i så fall ett eget namn. Och jag tänker för det ändamålet stjäla "bordsrollspel". Försök hindra mig! Mouhahahaha!
Har annars hört folk säga systemspelande när de vill specificera att de menar rollspel med ett skrivet regelsystem, oftast verkar det ändå vara skillt från samberättarspel och den stora luddiga defenetionen friform. Vilket det mesta brukar gå in under bordsrollspel (då skillt från lajv, när du så gott som skippar spelledaren, tar på kostymer och där lokalen/spelplatsen är av vikt).

(Pssst! Det här förtjänar väl en egen tråd?)
Äh, jo, egentligen... fast risken är att det skulle bli en näh-jo debatt där folk vill proklamera sina tolkningar och att dessa ska vara eviga sanningar, medan språk tenderar vara rätt flyktiga :gremlaugh: