Re: Feh. [Edit]
”Men ingen här skulle köpa eller spela det. […] Vi har redan antingen 20 indiespel som vänder upp och ner på allt vi vet om rollspel eller 300 tilläggsböcker till Vampire som satt standarden på vad vi vet och behöver från ett rollspel.”
Åtminstone för egen del så håller jag inte med alls. Liksom, jag äger två Nobilis-böcker (grundboken och the Game of Powers), och det är väl typ det som finns när det gäller det spelet? Det finns väl inga fler såsböcker? Samtidigt tar jag mig en titt i hyllan och undrar hur mycket pengar jag sänkt på World of Darkness-moduler, och på nåt sätt känns de där två böckerna som nån sorts frisk vind vid jämförelse. Så nä, jag håller inte med om att man skulle behöva en ändlös flod såsböcker. Själv tycker jag mest att det blir jobbigt (dyrt) i längden.
”Skulle det idag släppas ett TILL Star Wars/Sagan om Ringen-spel med enkla regler och rälsade äventyr skulle ingen redan inbiten rollspelare vara intresserad.”
Tja, Andra Imperiet är väl typ just ett till Star Wars med enkla regler? T10-systemet kan väl inte anses vara särskilt mycket krångligare än WEG:s D6, och bägge är ju space opera; det är bara det att SHI2 har karaktärer med rådjursögon och japanska svärd istället för 70-talsfrisyrer och lightsabers. Hur bra det säljer har jag förvisso inte koll på, men jag inbillar mig att det är mer poppis bland de inbitna spelarna än nybörjarna. I may be wrong.
”När såg ni en ärlig, inspirerad och väl planerad text om VAD rollspel är i ett rollspel senast, liksom? Idag är det nåt som alla, både konsumenter och producenter, mest stör sig på.”
Visst, men nu pratar du ju inte om lågt sidantal eller enkla regler, utan om hur stor del av innehållet som skall vara användbart för den erfarne rollspelaren. 20 sidor exempel på hur man spelar är ju rätt så ointressant, och är det vad som står på menyn så skulle inte jag heller köpa härket. Jag skulle dock inte dissa ett spel bara pga litet sidantal (hell, jag köpte ju In Nomine Anime…det är visserligen inget eget spel, men det är det enda i den spellinjen jag äger och har för avsikt att äga) eller enkla regler (snarare tvärtom, och för att ta ännu ett faktiskt exempel: Trots att <200 spänn för Eon III-boxen egentligen är rena rånet så har jag inte köpt den – en sån fruktansvärd mängd krångliga och jobbiga regler är helt enkelt inte min kopp te, trots att det är snorbilligt).
”Så stor är inte marknaden att man kan satsa på ett spel enbart för en konsumentgrupp som man inte ens vet finns, och dessutom ändå inte kan nå.”
Medhåll, men som jag antydde ovan så tycker jag att det är ett rätt så separat problem. (Men kudos för att du försöker hålla dig till trådämnet mer än vad jag gör. ^_~)
”Men ingen här skulle köpa eller spela det. […] Vi har redan antingen 20 indiespel som vänder upp och ner på allt vi vet om rollspel eller 300 tilläggsböcker till Vampire som satt standarden på vad vi vet och behöver från ett rollspel.”
Åtminstone för egen del så håller jag inte med alls. Liksom, jag äger två Nobilis-böcker (grundboken och the Game of Powers), och det är väl typ det som finns när det gäller det spelet? Det finns väl inga fler såsböcker? Samtidigt tar jag mig en titt i hyllan och undrar hur mycket pengar jag sänkt på World of Darkness-moduler, och på nåt sätt känns de där två böckerna som nån sorts frisk vind vid jämförelse. Så nä, jag håller inte med om att man skulle behöva en ändlös flod såsböcker. Själv tycker jag mest att det blir jobbigt (dyrt) i längden.
”Skulle det idag släppas ett TILL Star Wars/Sagan om Ringen-spel med enkla regler och rälsade äventyr skulle ingen redan inbiten rollspelare vara intresserad.”
Tja, Andra Imperiet är väl typ just ett till Star Wars med enkla regler? T10-systemet kan väl inte anses vara särskilt mycket krångligare än WEG:s D6, och bägge är ju space opera; det är bara det att SHI2 har karaktärer med rådjursögon och japanska svärd istället för 70-talsfrisyrer och lightsabers. Hur bra det säljer har jag förvisso inte koll på, men jag inbillar mig att det är mer poppis bland de inbitna spelarna än nybörjarna. I may be wrong.
”När såg ni en ärlig, inspirerad och väl planerad text om VAD rollspel är i ett rollspel senast, liksom? Idag är det nåt som alla, både konsumenter och producenter, mest stör sig på.”
Visst, men nu pratar du ju inte om lågt sidantal eller enkla regler, utan om hur stor del av innehållet som skall vara användbart för den erfarne rollspelaren. 20 sidor exempel på hur man spelar är ju rätt så ointressant, och är det vad som står på menyn så skulle inte jag heller köpa härket. Jag skulle dock inte dissa ett spel bara pga litet sidantal (hell, jag köpte ju In Nomine Anime…det är visserligen inget eget spel, men det är det enda i den spellinjen jag äger och har för avsikt att äga) eller enkla regler (snarare tvärtom, och för att ta ännu ett faktiskt exempel: Trots att <200 spänn för Eon III-boxen egentligen är rena rånet så har jag inte köpt den – en sån fruktansvärd mängd krångliga och jobbiga regler är helt enkelt inte min kopp te, trots att det är snorbilligt).
”Så stor är inte marknaden att man kan satsa på ett spel enbart för en konsumentgrupp som man inte ens vet finns, och dessutom ändå inte kan nå.”
Medhåll, men som jag antydde ovan så tycker jag att det är ett rätt så separat problem. (Men kudos för att du försöker hålla dig till trådämnet mer än vad jag gör. ^_~)