Krille
Super Moderator
Du vill verkligen inte svara på frågan [NT]
'Nuff said!
'Nuff said!
Och då misstänker jag att målgruppen är yngre tonåren (killar) i första hand? Och visst i så fall håller låter det som en trolig tolkning (skulle lägga till att boxen gärna får ha häftiga teckningar, gärna lättklädda personer).Det hela är asenkelt - bordsrollspel säljer bäst när de är i box. Punkt. Boxen skall vara tung och skramla. Punkt.
Varför? Människor är lata som fan och vill få en färdig produkt när de köper något. De vill inte behöva köpa en regelbok, och ett äventyr, och en näve tärningar, och rollformulär för att komma igång - de vill köpa paketet och sedan slippa tänka på det.
För att marknadsföra rollspel i vanliga kanaler måste det vara fokus på "spel", inte "roll". Annars är det stenkört.
Alla andra teorier är fel. ,-)
Jag orkar inte riktigt blanda mig i den här långa tråden. Jag vill bara påpeka att det ultimata marknadsföringsknepet vore rollspel på bästa sändningstid på TV, precis som på 80-talet.Minns ni när TP kom och vad det gjorde för att "vuxna" till sällskapspelen? Kan man göra nått liknande för rollspelen?
Soap RPG ifjol och Tribes på rea i julas... tror jag... eller beror på vad du ser som rollspel, köpte When darkness kom igår...Vilket var de två senaste rollspelsprodukterna du köpte och hur länge sedan var det?
Jopp, på 80-talet var det boxar, hur inne är TP idag?Tack för att du bevisade min punkt - för vad är inte TP om inte en tung komplett box som skramlar?
Jag kan motbevisa din poäng om du vill: Sommarkrysset, Kryzz och liknande. De är sällskapsspel utan någon komplett box som skramlar, och folk gillar det, precis som de gillar att tävla med varandra och personerna i rutan i program såsom Vem vill bli Miljonär?, På Spåret och Jeopardy.Tack för att du bevisade min punkt - för vad är inte TP om inte en tung komplett box som skramlar?
Jag vet inte. Som jag ser det så är det mestadels unga som köper färdiglagad mat medan äldre köper ingredienser och anstränger sig en massa i "onödan" för att få en färdig rätt.Ju äldre du blir - ju latare blir du. Desto mer ökar trycket på färdigt koncept, paketerat och klart. Yngre killar har inte samma köpkraft, men är ivrigare.
Det hela är asenkelt - bordsrollspel säljer bäst när de är i box. Punkt. Boxen skall vara tung och skramla. Punkt.
Det var därför jag tog exemplet med världens mest köpta rollspel.Han säger inte att det är omöjligt att sälja utan box. Han säger att det är lättare med box, i synnerhet till okunniga impulsköpare.
Åtminstone jag (och, verkar det som, Krille) köpte DoD eftersom det fanns i en skramlande box och såg ballt ut. Minst lika häftigt som Batman-bilar och annat.De utsedda impulsköparna då verkar ha varit föräldrar som skulle köpa något åt barnen (om jag har förstått det hela rätt).