Nekromanti Friform=nybörjarovänligt?

Nightowl

Champion
Re: Haha, äsch...

Erik ar snorkig:
Föräldrar som ska ta med sina ungar på cirkus behöver fundera på om pengarna räcker till spaghetti och toapapper.
Om du studerar mitt inlagg ser du att det ror sig om gratis cirkus i just det har exemplet.

Erik

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: *Morr*

”Jag är lite oklar över vad du menar med ’spelandet’[…]”

I stycket du citerade syftade jag på simulationsmekanismer. Resten av ditt inlägg är väl intressant, men avviker en smula från ämnet.

”Idag har datorspelen vuxit om rollspelen i fråga om just spelandet[…]”

Det tycker däremot inte jag. Snarare börjar jag tröttna på alla uppenbara avvägningar i datorrollspel, eftersom det är det de oftast är – uppenbara.

Och, öh, nu skall jag iväg till tandläkaren, så därför blev det här inlägget närmast pinsamt kort. Äh. If so inclined, I may expand on this later this evening. Ta-ta.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Förlåt!

Nightowl said:
Föräldrar som ska ta med sina ungar på cirkus behöver fundera på om pengarna räcker till spaghetti och toapapper.
Om du studerar mitt inlagg ser du att det ror sig om gratis cirkus i just det har exemplet.
Jag läste inte uppmärksamt nog.
Byt ut "pengar" mot "tid" och "spaghett och toapapper" mot "Morden i Midsomer och Dokument: Bakifrån".

gråhök

Veteran
Re: Haha, äsch...

Cirkusen kanske är gratis, men programbladet (kanske) kostar. Popcorn, varm korv, läsk och glass ingår nog inte i gratis .

Krille

Super Moderator
Re: Huh? [ANT]

"Menar du att svaret på frågan jag ställde är att det känns mer komplett om det skramlar eller svarade du bara på fel inlägg?"

Knata ner till SF-bokhandeln och jämför, vetja!

G

Guest

Guest
Re: Bu för leksakshandlare?

Men är det inte skillnad på "Såhär fungerar sopsorteringen" och "Vill du prova på World of Warcraft utan dator?"? *tolka "samhällsinformation" som han vill*
Jovisst, det ena kan man säga kan vara mycket nyttigt medans det andra, antingen har jag wow och behöver det inte eller så gillar jag inte wow och är därmed ointresserad (detta gäller tjejer också hälften av wowarna jag känner är nämligen det) sedan låter det som det kommer vara en hel del religös propaganda i den, skulle något sådant antydas i, vilket är mycket lätt att läsa in om man redan misstänker det så är det stor risk att det åker i papperskorgen istället för spelbordet.

De enda gratisbrochyrer jag uppskattar är sånna man får på studiebesök i högskolenivå samt västtrafiks gratisinfo, å då läser jag en hel del, kedjebrev (chainmail :p) och lunarspridning skulle nog vara bättre men jag vet ej, är ej på lunar och bryter kedjebrev hur ofta som helst.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Bu för leksakshandlare?

De enda gratisbrochyrer jag uppskattar är sånna man får på studiebesök i högskolenivå samt västtrafiks gratisinfo, å då läser jag en hel del, kedjebrev (chainmail :p) och lunarspridning skulle nog vara bättre men jag vet ej, är ej på lunar och bryter kedjebrev hur ofta som helst.
Tja, lite av och till på lunar i deras rollspelforum så dyker faktiskt frågan upp: Vad är rollspel och hur börjar man?

Sedfan är det oförskämt många som tror att att exempelvis Final Fantasy, Diablo eller Baldurs gate är rollspel... Trots att jag med stora feta bokstäver i beskrivningen av forumet skrivit att det är fel... *morr*

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Fast... [halv-OT]

Hmm, man kan spela rollspel på datorer. Det bestrider jag inte. I vissa fall kan det till och med bli lika bra eller bättre än bordsrollspelande. :tekopp:

Men det jag klagar på i den typen av spel som de jag nämde är att de normalt sett är gjorda för singelpersonsbruk med eventuellt ett multipersonläge påslängt, och att man är för styrd i vad man kan göra vad gäller interraktion med npc's (bland annat). Och att ett bättre namn på den typen av spel är Adventuregames, vilket de hette på den gamla textbaserade tiden (exempelvis The Hobbit, Twin Kingdom Valley, Stugan). =^_^=

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ett litet inflik om att locka nybörjare...

Precis!

/Han som, som vanligt, inte lyckas genomföra det han själv tänkt ut

Big Marco

Läskig
Re: Låter skitkul, var köper man det? (NT)

EB har det, iaf i Göteborg, för 549:-. Som samlare blir det säkert ett ex av det när jag köper min årliga pall av spel från USA. =)

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Låter skitkul, var köper man det? (NT)

Hur får du rum med allt?

Big Marco

Läskig
Re: Låter skitkul, var köper man det? (OT)

Jag gillar IKEAs Billy-serie. ,-)

Mitt problem just nu är att alla spel trängs med min senaste mani - action figures, och de senare behöver mycket yta. Speciellt min 18" talande Marv från Sin City. ,-)

Johan Granberg

Swordsman
Re: Njae

Äh, jag är ett fån. Av någon anledning ignorerade jag det faktum att tråden i sig handlar om just tillökningen av antalet rollspelare och då är det ju egentligen inte särskilt intressant hur många gamla stötar som fortsätter spela utan att faktiskt köpa böcker, vilket väl egentligen var det jag ville ha fram (att försäljningssiffror inte nödvändigtvis behöver vara talande för antalet rollspelare alltså). Den poängen är rätt meningslös i sammanhanget så jag tar tillbaka mitt inlägg och låtsas som att det aldrig hänt :gremsmile:

Eagle

Swordsman
Re: Låter skitkul, var köper man det? (OT)

Jag gillar också billy, jag har fem stycken billy bokhyllor som är fullproppade med brädspel. Det braiga med Billy är att de går ända upp till taket.

egentligen är brädspelssamlande en tvångsbeteende, jag köper dem men spelar dem nästan aldrig. Jag har ett 30 tal spel som jag inte ens har öppnat ännu. Fast det fina med brädspel är att de är ganska tidlösa, man kan öppna dem om fem år och fortfarande ha behållning av dem. Det kan man ju knappast ha av t.ex. ett dataspel. Så ska man samla på något så är brädspel en ganska bra investering som inte devalverar...

Johan Granberg

Swordsman
Re: Sälja måste vara enkelt

I vilket fall som helst så har det definitivt klart mycket större säljpotential hos den normale spelkonsumenten än Från Atlantis till Blekinge.

Ännu en gång kommer denna något inskränkta syn på potentiella utövare fram och får mer eller mindre styra debatten. Varför måste det vara just "spelkonsumenter" som skall lotsas in i rollspelskulturen? (detta knyter även an till Marcos inlägg ovan, där han påpekar att det är lättare att sälja en box därför att den känns som ett spel) Kan man inte lika gärna försöka rikta sig till kreativa människor med intresse för skapande av drama, litteratur och nya uttrycksformer för berättarmedier överhuvudtaget. Jag är nog själv ganska färgad av att jag började med rollspel genom friform och att det var just historieberättaraspekten som charmade mig vid första försöket i nioårs-åldern, men jag är säker på att det är en möjlig målgrupp även om man kanske egentligen bör vända sig lite högre i åldrarna. Vilket jag absolut inte ser som något negativt.

Hursomhelst, måste man verkligen vända sig till brädspelare/dataspelare? Jag förstår att den gruppen är av större intresse för dig som gillar regler och inte håller på med friform, men rent generellt kan jag tänka mig att friform är en bättre inkörsport om man väljer en annan målgrupp än den som många i den här tråden verkar ha kört fast på.

Man Mountainman

Storsvagåret

Visserligen tror jag du har rätt... nej, scratch that; du HAR rätt! Naturligtvis är olika strategier olika användbara beroende på vilken målgrupp man riktar sig mot. Det är bara sunt förnuft.

Men föreställ dig att man är ute efter kvantitet: man vill att många personer ska börja spela rollspel! Jag tror faktiskt att de personer som skulle känna sig bekvämare i att lotsas in genom rollspelen "spelvägen" är betydligt fler än de som skulle känna sig bekvämare att lotsas in "dramavägen". Det är bara att titta på samhället vi lever i; de flesta har väl någon gång spelat sällskapsspel, men de som ägnar sig åt kreativt historieberättande är en aning färre. Och idrott är en mer populär fritidssysselsättning än teater.

Så, vill man utöka mängden rollspelare så effektivt som möjligt tror jag faktiskt att man ska satsa på speldelen av rollspel.

Johan Granberg

Swordsman

Det har du säkert rätt i. Jag antar att det i slutändan helt enkelt beror på vilka man själv är intresserad av att introducera i hobbyn. Om vi utgår från att tråden i sig handlar om hur man skall ge rollspelshobbyn ett ekonomiskt uppsving (jag är fan inte säker själv längre) så är jag nog inne på samma linje som krille. Däremot är det inte direkt något som intresserar mig, den kommersiella delen av rollspelsindustrin är ändå ingenting jag har ett behov av. Inte heller att spela rollspel med snoriga tioåringar på konvent. Det bästa med friform är ändå att man inte behöver köpa något alls för att spela det. Men jo, handlar det om att göra industrin som helhet lönsam igen ska man nog försöka locka dataspelskidsen och de andra nördarna i första hand, dramapretton som jag själv är inte en lika köpstark målgrupp.

Det slår mig mer och mer att det kanske bara är nyttigt med en tydligare skiljelinje mellan traditionellt rollspel och friform. Om man kan närma sig litteraturen och dramakulturen mer (ASF:s friformsbox och Från atlantis till Blekinge är tappra försök till detta, men de måste få mer uppmärksamhet i traditionell icke-rollspelsanknutna media) tror jag att det kan utveckla hobbyn oerhört med nya infallsvinklar och inspirationskällor. Jaja, det här var ju jävligt OT. Jag hatar mig själv.

MrG

Swashbuckler
Re: Ännu ett försök

Jag menar, det var du som hävdade att friformsspel visst funkar som nybörjarspel och att det visst kan vara en nytändning för hobbyn genom att dra in nya spelare. Put your money where your mouth is, som de säger på andra sidan pölen. Visa att du åtminstone har några idéer om saken på fötterna, och inte enbart luft i bälgen!
Visst, fråga folk om det tycker rollspelsbaren har bra spelledare (eller är kul som spelare). Visst vissa av oss har en hel del erfarenheter av system, men vi har även folk som började med friform och inte verkar ha tagit någon skada av det. Själv började jag "rollspela" innan jag hittat nått system och jag tror jag är i alla fall någorlunda på det. Räcker inte det?

Och tror det började med att du antydde att friform inte skulle kunna vara nybörjarvänligt och med en stor bunt vänner som börjat så, undrade jag varför och varför man inte lyckas sälja en sådan. En hel del sånt cirkulerar redan mellan vänner och jag kan visa dig folk som spelar på det sättet. Men visst då kan du hävda att vi har ett system (vilket jag alltid kan instämma i att friform skulle kunna vara), vi har ju en spelledare och en bunt spelare, spelträffar, berättarteknik osv...