Re: Där ballade det ur
Ang. prestationsspelare...
Jösses, vi tar det från början: Det här började alltså med att du skrev:
"Det [spela tärningsrollspel] kan de [friformare] inte, ens när äventyrardelen av scenariot är neddraget till nybörjarnivå just för dem, så det är det inte. Ett annat form av rollspel, möjligen."
(analys: friformare kan inte ens spela nybörjaräventyr med tärningar - ganska provocerande eftersom nästan alla friformare började med tärningsrollspel)
varpå jag skrev:
"Går inte rollspel ut på att ha kul? Om man misslyckas med äventyret, är man oduglig som rollspelare då?"
(analys: en ganska retorisk fråga, n'est pas?)
varpå du svarade:
"Spark mot öppen dörr - fascismen går inte åt det hållet. Jag har lirat i tillräckligt många konventsscenarier och haft skitkul bara för att efteråt få höra av spelledaren att jag "inte hade tillräckligt mycket utlevelse" för att veta det."
(analys: förutom pratet om fascism så är det ett mycket vettigt inlägg. Jag kan dock inte förstå varför du klagar när du säger klart och tydligt att du haft skitkul i äventyret. Att spelledaren var dum, det märker jag ju, men det har ju inte med saken att göra när vi pratar om friform genrellt.)
jag svarade därför:
"Du är alltså ute efter priset för bästa spelargrupp? Är inte spelupplevelsen i sig bra nog? Måste allt vara en tävling? Ni prestationsspelare är bra lustiga, ni..."
(analys: återigen en retorisk fråga, som du märker, men jag är också snabb med att ge dig stöd i frågan om den dumma spelledaren.)
"Dåliga spelare/spelledare kan alla spelsorter erbjuda."
(jag tar också upp ett exempel där motsatsen gäller, för att styrka min tes. Där anser jag diskussionen vara slut. Det började med att du inte gillade att jag skrev att friformare kan spela alla sorters tärningsrollspel, och här på slutet så förtydligar jag med att säga att det naturligtvis finns dåliga friformare, precis som det finns dåliga tärningsrollspelare.)
Sedan fortsätter du (fruktlöst) att driva ämnet vidare, helt utan framgång (det blir gärna så när man anklagar folk för att vara elitister helt utan anledning). Jag försöker dock hålla god ton och förklarar inlägget du missförstått en gång för alla (trodde jag). Nu hoppas jag däremot att allt är klart för dig hur jag har sett det.
"Tillräckligt "oklar" för att dina föreslagna tolkningar enbart känns långsökta. Jag har läst om det första inlägget som jag svarade på X antal gånger nu, och jag ser fortfarande precis det som jag först läste det som. Möjligen kan det bli nåt annat om jag läser det medan jag står på huvet..."
Du har stått på huvudet tillräckligt i den här diskussionen. Jag föreslår att du istället läser det i sin helhet och tar i beaktning de kommentarer till mitt inlägg jag skrivit i efterhand. Om något känns långsökt får du gärna försöka peka ut det, men gör det då med riktiga argument och inte med korta nonsensfraser som "*GARV*". (=vilket förstås är långt mer främmande från begriplighet än en konkret förklaring, oavsett hur långsökt den är i dina ögon)
"Det handlade som sagt om ifall ens "rykte" på forumet är en faktor i hur man blir läst; en som svarar mig "Väl rutet, broder!" har knappast glömt vad du brukar säga om friform vs. Yatzy..."
...eller vad det brukar sägas OM mig angående Friform vs. Yatzy. Det är en rätt anmärkningsvärd skillnad. Det blir lätt så när ens meningsmotståndare kallar en elitist utan att man får en chans att försvara sig.
Rosen: "Vad brukar funka och inte funka på din spelgrupp?"
Grisodlare: "Tja, det här och det där..."
Rosen: "Testa i så fall nåt sånt här..."
Tycker du att du har hållt på så i den här diskussionen?
"För att de där andra situationerna inte är vad de vill fokusera sig på, förmodar jag. Då är det ingen lyx, utan bara extra bagage som man ändå inte känner för att använda."
Mmm, det är det uppenbara svaret. (Och tillika en floskel) Frågan blir då varför man inte känner för att använda det extra bagaget. Man kan förstås fortsätta ringla in sig i floskler såsom:
"man vill inte använda det extra bagaget för att man tycker det blir roligare så"
"man tycker det blir roligare så för att man vill spela på ett sätt där det extra bagaget inte behövs"
"man vill spela på ett sätt där det extra bagaget inte behövs för att man tycker om att spela på ett sådant sätt att det extra bagaget inte behövs"
"Man tycker om att.." osv. Jag ville en gång för alla ge ett RIKTIGT svar, ett konkret och ordentligt svar utan floskler och lösa fundament som "vill" och "tycker".
"Eftersom jag inte vill befinna mig i de diskussionerna skulle jag helst bara skriva "Fy fan vad du snackar dynga!" och slippa befatta mig mer med eländet, men det funkar liksom inte om jag inte säger varför jag tycker det är dynga... Och det största "personagrepp" jag minner mig från den här tråden är väl noterandet att du bortförklarar vad du själv har sagt innan - vilket jag fortfarande tycker att du gör."
Ja, du är bra på att tycka saker i din egen lilla värld. Argumentera, tala sanning och komma med konkreta teorier verkar du dessvärre vara sämre på.
"På tal om det, du skrev någon annanstans (ungefär): "Jag brukar gå hårt ut från början med starka och kategoriska formuleringar när jag pratar om ett ämne, det skapar intressanta diskussioner."
Det gör det inte; det skapar en diskussion som meningsmotståndarna går in i från utgångspunkten att de pratar med ett j-a pucko"
Endast de meningsmotståndare som inte kan argumentera ordentligt. De som vet vad de sysslar med bemöter argumenten sakligt och utan att ta till personangrepp. Ibland visar det sig att jag haft fel från början, då blir jag överbevisad och får lägga om min strategi. I andra fall (såsom här) visar min utgångspunkt vara fungerande och håller emot det mesta. Det som friform består av till 100% är det som inget annat medie kan erbjuda. Det sade jag från början, och det gäller ännu.
Man kan förvisso tycka det är bra eller dåligt eller vad man nu vill, men det är i alla fall en åsikt. Jag föredrar sådana framför floskler och substanslösa angrepp.
/Rising