Nekromanti Friskt vatten?

Celledor

Hero
En liten fundering...I mitt rollspel VEUS så är allt vatten smittat av en förfärligt virus. När vattnet dock dunstar och faller ner som regn så är viruset borta och det går att dricka så länge det inte kommer i kontakt med något annat smittat vatten som alla hav sjöar osv.

Min fundering är att: borde det inte kunna bildas små sjöar uppe i bergen som inte har kontakt med det smittade grundvattnet och därför enbart innehålla friskt vatten. Eller finns det något som jag inte tänkt på som genast kommer att smitta det?

Ymir

Liten kantbaron
Hmm...till att börja med, vad är anledningen till att allt vatten är smittat? Varför försvinner smittan när vattnet avdunstar? Alltså, de flesta sjöar har ju ingen kontakt med det salta havsvattnet, utan uppstår just som sådana små sjöar uppe i bergen som du nämner, rinner ner i bäckar och floder till allt större sjöar. Allt sötvatten, också grundvattnet, kommer från regn, särskilt i berg och högland...väl? Isåfall ser jag inte riktigt varför sötvatten skulle smittas överhuvudtaget - havet är ju först slutdestinationen för allt sötvatten i världen. Men jag kanske missat något? Därtill; 90% av världens sötvatten är om jag kommer ihåg saken rätt bundet i polarisarna. Det är också något att tänka på - blir glaciäris smittat på något sätt? Om inte, borde det ju vara ett för mänskligheten överstigligt problem att tappa polarisarna på vatten nog att försörja åtminstone den rika världen med. Det borde räcka för evigt.

- Ymir, resonerar

Jarfi

Veteran
Eftersom det är du som hittat på allt, så blir det svårt att tala om för Dig hur det skall vara.
Vad du behöver bestämma ytterligare är:
VILL du att det ska finnas osmittade vattenkroppar (läs: sjöar, pölar)
HUR smittar viruset? VAD/VILKA kan smittas? Är något levande immunt? Är levande varelser smittsamma?
HUR uppstod viruset?

Tänk över de frågorna så tror jag att svaren kommer till dig som manna från himlen. :gremlaugh:

Celledor

Hero
Den egentliga anledningen till smittans uppkomst är det ingen som riktigt vet men den tog kål på en 4/5 av männskilgheten, att det försvinner vid avdunstning bestämnde jag för att det skulle finnas en säker metod att få friskt vatten utan avancerade rengöringsprocesser.

Det du säger låter vettigt och stämmer säker. Jag ställde frågan för att se om detta skulle kunna vara troligt eller om folk med större kunskap i naturvetenskap skulle bli arga och militant protestera mot mig.

Så jag antar att några få källor kan finnas här och där...frågan blir då mera om man skulle våga chansa att dricka, kan man vara tillräckligt säker. Lär bli en intressant situation att sätta spelarna i. Samt att mindre fredliga grupper lägger beslag på dessa och kräver andra på vattenskatt eller liknande.

Brunalven

Warrior
att det försvinner vid avdunstning bestämnde jag för att det skulle finnas en säker metod att få friskt vatten utan avancerade rengöringsprocesser.
Varför det? Det förtar ju en del av stämningen och plockar bort stora delar av problemet. Varför inte bara tvinga folket att destillera eller koka vatten? Alltså: varför ska det finnas en säker metod som inte är avancerad?

Celledor

Hero
Tänkte mera att stor tid skulle gå åt av spelets gång för spelarna då de måste göra i ordning runt 3 liter vatten varje dag, desutom tänk att göra det åt en mindre stad med flera tusen desperata överlevande (enklare att låte dem kunna sammla in regnvattnet då det finns tillräckligt med problem i världen). Att endast koka vattnet har jag satt som ett väldigt osäkert sätt som inte riktigt fungerar.

men jag förstår din tanke...

Nightowl

Champion
Destillation = avdunstning, fast snabbare.

Destillation =I= svårt, det är en baggis (OK, svårare än att bara koka upp eländet, men ändå).

Nuff said.

Erik

Jarfi

Veteran
Vad händer med den som dricker smittat vatten? Dör direkt, eller blir man sjuk ett tag först? Och kan man smitta andra? Om man kastar en död(smittad) i en ren sjö, blir den smittaad då?

Om reningen inte ska vara ett problem, varför ha smittan alls. Jag menar för en stad är det ju inte jääättekrångligt att bygga gigantiska regnvattensamlare.
Det är f-n så mycket jobbiga att samla regnvatten för en äventyrare än att bara koka upp vattnet en gång.

btw, all snö antar jag är ren?

Brunalven

Warrior
Om det är osäkert ifall man blir av med smittan när man kokar vattnet så är det ett virus som överlever 100 grader. Det är en ihärdig smitta. Varför skulle smittan då försvinna för att vattnet avdunstar? Om du kan svara på sådana frågor, som även Jarfi säger, så kan du säkerligen få det hela vettigt.

Snow

Swashbuckler
Å andra sidan ska man inte dricka destilerat vatten eftersom det löser ut salter man har i kroppen (som är livsnödvändiga). Man skulle kanske kunna salta det men salt får man ju från havet... fan också.. :)

En eller annan klunk destvatten är nog inte så farligt men här handlar det ju om att dricka enbart destillerat vatten. Det är antagligen extremt onyttigt.

Celledor

Hero
Hmm. antar att jag inte har ängat så mycket tid åt själva virusets effekter.

Viruset är mycket dödligt men man insjuknar ganska sent. 99% av allt liv kan få smittan (även växter och djur) vilka även troligen dör --> matbrist.

Inte säker på kokningen men det borde kanske fungera, snö och is borde vara fritt smat vissa vattenmassor här och där...så vida det inte är radiaktivt.

Inte säker på om de ska kunna smitta andra, det skulle kanske göra saken mera intresant.

Viruset finns främst kvar efter bakgrundshistorian som talar om hur viruset och kriget som följde nästan utrotade världens befolkning och är inte det mest vesäntliga i spelet utan är mera ytterligare en plåga bland många.

Johan Granberg

Swordsman
Tänkte mera att stor tid skulle gå åt av spelets gång för spelarna då de måste göra i ordning runt 3 liter vatten varje dag

Vaddå, måste man spela ut destilleringen i realtid? Det är väl bara att bestämma att "rollspelet handlar inte om att rengöra vatten, alltså behöver detta inte tas upp mer än flyktigt under spelets gång"?

Jarl

Hero
snabbfjanteri [ANT]

Äh kom igen nu, snacka om originellt koncept: vattenrenarspelet! :gremlaugh:

Men givetvis; i en värld utan rent vatten blir det nog rätt snabbt en vardaglig vana att rena sitt vatten och behöver nog mest beskrivas i spelarna introduktion till spelet.

Jarfi

Veteran
Så länge man får i sig tillräckligt med blodmat, kött och färska växter är saltbrist inget problem. Vare sig djur eller människor har behövt extra salt innan männsikan började krydda med det, och vi 'behöver' det faktiskt inte nu heller.

Celledor

Hero
Vilket dock är ett problem den moderna civilisationen inte längre finns kvar och att äta kött och färska grönsaker är ovanligt och lyxigt.

Viruset hotar även växter och djur...

Jarfi

Veteran
Vad äter man då?
Jag trodde det var just kött och färska växter man levde av före civilisationen (jordbruk) uppstod. Eller menar du mer avancerad civilisation, med mer teknologisk tyngd.
Jordbruk i en värld där man inte kan konstbevattna blir ganska komplext. Kvar återstår då jakt, fiske (odlad i små regnvattenkarpdammar då) och samlande av grönsaker, frukt och nötter. Stora städer klarar nog inte det om landet runt om inte kan försörja dem.

Jag vill inte vara dum o sabba ditt upplägg, för det verkar rätt fränt, men det blir mycket problem med smutsigt vatten :gremlaugh:

hm, förresten kan man ju samla det utfällda saltet efter sina havsvattenkok....viruset är ju redan dött.

Celledor

Hero
När jag pratar om den gamla civilisationen så menar jag en hög teknologisk som gick under av smittan och kriget.

Som du nämnde så äter man "dammfisken", grönsaker från stora växthus med kontrollerad bevattning som i sin tur också kan föda mindre mängder med djur. Sammling från några överlevande växter och djur (vissa FÅ har visat sig immuna).

De flesta tex poolerna och andra sådana redan täta strukturer fylls med ren jord och konstbevattnas. Stora delar av de överlevande arbetar med att producera mat (förutom rollpersonerna som av någon konstig anledning bara verkar gå runt och skuja andra).

malmkvist

Warrior
Det låter som en intressant idé att det skall vara brist på vatten.
Men låt metoden vara lite halvosäker, så att spelarna inte känner sig trygga hela tiden.
Det går att göra det professionellt, men det kostar resurser och mankraft, och blir väldigt dyrt i slutändan för konsumenten, så om de inte vill köpa rent vatten, så kan de ju prova att avsalta eller att kondensera färskvatten och se om det fungerar...

Whizzman

Warrior
Re: när blir de Friskt vatten?

när blir själva vattnet rent, för om det är i det naturliga kretsloppet (du sa att regnvatten va rent) så är det väl i sej som en naturlig destillation.. lr hhar ja fått det om bakfoten...

i sådana fall vore det jhu inga problem att rengöra mängder med vatten...

å hur är det med polarisen som nån fråga ovan?!..

G

Guest

Guest
Jaha

Det är bara för mig att be om förlåtelse i förväg, men det bästa du överhuvudtaget kan göra är att byta ut virus mot bakterier, för ett virus är det lätt att se vart allt kommer hamna, och det är i havet, de går inte att destillera bort och is är garanterat smittat, med en bakterie har du möjligheter att välja tillexempel att de rör sig i vattnet för egen maskin (sjöar som inte har vattenfall nedströms blir sjuka), du kan välja att de klupar ihop sig vid höga temperaturer (vilket innebär att de överlever men går att destillera bort), du kan säga att de inte överlever temperaturer under nollsträcket eller att de gör det (frågan om is är smittad), och anledningen till det höga dödstalet (vilket är problemet med bakterier vanligtvis) har du ju redan beskrivit det smittar genom vatten vilket innebär att du smittar mer när du är död, begravs du förgiftar du grundvattnet, förmultnar du förgiftar du grund vattnet, lämnas du i en lokal där du inte har kontakt med naturen kommer kondens att bildas och du smittar den som kommer andas in luften (nästan luftburet alltså).