Re: Punktera
"Om du har så stora problem med att folk blir sura efter att deras häftiga vitmärkta ammunition inte gjorde agg, så tror jag inte att jag skulle trivas i din grupp."
Så trist för dig.
Människor agerar olika, och tror man att man som spelledare automagiskt kan köra över vem som helst så kommer man förr eller senare träffa på någon som inte låter sig bli överkörd.
IMHO, att bli överkörd på grund av att spelledaren anser att jag är en idiot sabbar stämningen minst lika mycket som regelpjämmel. Regelpjämmel går över. Det gör inte åsiktsskillnader.
"Jag har nog aldrig haft så stora problem med enskilda regelbagateller, för det ÄR bagateller."
Nej, det är inte regelbagateller. Det är "avsaknad-av-regel", eftersom det är en regel som inte finns som är problemet. De håller på att käka upp en rollperson som jag trivs med för att spelledaren uppfattar mig som en idiot, eftersom våra respektive tolkningar av verkligheten skiljer sig, och det kan jag faktiskt inte se som en bagatell.
Åkej, jag märker ord med "avsaknad-av-regel", och det är fullt möjligt att du anser det som en bagatell att få ett halvårs kampanj utraderad av spelledarens vilda goja. Jag gör det inte.
"Bestraffningar är inget jag sysslar med som SL, om det inte händer något extremt eller en spelare verkligen, verkligen, gör sig förtjänt av den."
Vi rollspelar lite: antag att du är lite småsur på den uppkäftige spelaren som hävdar att han vet mycket mer än du om hur spårljus funkar. Han tror sig veta något, trots att han bara läst regelboken och Hunters Hunted-modulen. Antag att du är jävligt säker på att vampyrer tål spårljus som vilka kulor som helst, eftersom du anser att det inte är "riktig eld". Antag att spelaren gör en grej som du uppfattar som totalkorkad - sätter sig med en kulspruta med spårljus och försöker dräpa en av dina favvo-SLPs i ett bakhåll med den.
Skulle det vara tänkbart att du uppfattar det som att spelaren verkligen verkligen gör sig förtjänt av en bestraffning i det här läget? Jag finner det definitivt inte otänkbart, i alla fall: spelledare är människor, och människor är väldigt mänskliga av sig.
Du kommer ihåg ditt politiska rollspel i systerforumet? Där är det en liten missuppfattning som får två personer att flyga på varandra. Där uppfattar du det som fullkomligt logiskt och trovärdigt. Det här är samma sak, fast i verkligheten.