Ulfgeir
Swashbuckler
Re: Frammåt för regler på max 2st A4!
"Världsbeskrivningen" skall ju helst vara frikopplad från reglerna, alternativ ordentligt dolda. Så man skall kunna ge spelarna en kopia av "världen" som de kan läsa in sig på för att förstå hur miljön är uppbygd och den generella känslan i spelet. Lyckas man med detta så kanske man kan få spelarna att tänka som karaktärerna skulle göra, då karaktärerna inte är medvetna om hur reglerna funkar...
Shadowrun hade ju 1st och 2nd edition en sak som de kallade shadowtalk där de så att säga in-character förklarade och beskrev mycket av utrustningen. Tyvärr var det ju allt för mycket regler som lyste igenom, men det var ett försök. Att sedan reglerna som sådana var alldeles för tunga det är en helt annnan sak.
Har dock märkt att mycket av utrustningspryttlar och specialförmågor behöver extraregler för hur de fungerar. Och beroende på vad för typ av spel man spelar så behöver man ju olika regler. Så det är nog sällan man klarar sig med så minimalistiska regler.
Har inte spelat de spel du nämder som exempel på spel med så minimalistiska regler, så jag kan inte yttra mig om hur bra de funkar.
Nej, nu kanske jag skall ta och sluta svamla och gå och lägga mig så jag får några timmars sömn innan tentan..
/Ulfgeir
Håller med att man inte behöver mycket regler, men man behöver ju ordentliga exempel som visar hur reglerna tillämpas.Tycker det dessutom verkar vara väl många spelare som blandar samman regler och världsbeskrivning. Vad som är möjligt att utföra och vad som kan ske i världen hör snarare hemma i världsbeskrivningen, inte i form av regler som definierar varenda liten bit av världen.
"Världsbeskrivningen" skall ju helst vara frikopplad från reglerna, alternativ ordentligt dolda. Så man skall kunna ge spelarna en kopia av "världen" som de kan läsa in sig på för att förstå hur miljön är uppbygd och den generella känslan i spelet. Lyckas man med detta så kanske man kan få spelarna att tänka som karaktärerna skulle göra, då karaktärerna inte är medvetna om hur reglerna funkar...
Shadowrun hade ju 1st och 2nd edition en sak som de kallade shadowtalk där de så att säga in-character förklarade och beskrev mycket av utrustningen. Tyvärr var det ju allt för mycket regler som lyste igenom, men det var ett försök. Att sedan reglerna som sådana var alldeles för tunga det är en helt annnan sak.
Har dock märkt att mycket av utrustningspryttlar och specialförmågor behöver extraregler för hur de fungerar. Och beroende på vad för typ av spel man spelar så behöver man ju olika regler. Så det är nog sällan man klarar sig med så minimalistiska regler.
Har inte spelat de spel du nämder som exempel på spel med så minimalistiska regler, så jag kan inte yttra mig om hur bra de funkar.
Nej, nu kanske jag skall ta och sluta svamla och gå och lägga mig så jag får några timmars sömn innan tentan..
/Ulfgeir