Nekromanti Frukost!

Storuggla

Champion
Efter att ha spelat och spelat och spelat, så har jag kommit fram till en sak.
I alla nedrans fantasyspel, oavsett yrke, ras, level eller värld, så äter alla gröt till frukost. Och efter att ha krubbat gröt i flera års tid blir man ju lite... vresig.
Thus my question: Vad äter man till frukost på medeltiden, 1500talet och innan dess till och med? För det käns lite fel att säga att de tar en kopp te eller kaffe i Ars Magica. /images/icons/smile.gif

Alla förslag och åsikter är välkomna: ge mina spelare en varierad kost, snälla!

Storuggla, ni vet vad jag vill ha på mackan...

teddy

Warrior
um gröt... heh det har jag nog aldrig ätit till frukost i rollspel (som jag kommer ihåg).. fast jag har ju mest spelat DnD just nu och där så bryr vi oss inte så jätte mkt om just frukosten...... men vadå soppa och mackor går väll med frukt eller nått?................. /images/icons/sick.gif

Storuggla

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

fast jag har ju mest spelat DnD just nu och där så bryr vi oss inte så jätte mkt om just frukosten

<hr></blockquote>

Va? Frukosten är ju dagens viktigaste måltid! Den bygger ju grunden för resten av dagen! /images/icons/mad.gif Ät frulle! Annars kan ni inte döda så många orker se...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

men vadå soppa och mackor går väll med frukt eller nått?

<hr></blockquote>

Men vem lagar det? I ett slott kan jag förstå det hela, men på ett värdshus? Går värden upp aptidigt och fixar soppa och mackor åt sina gäster? Jag vet inte, jag... men det kan ju vara nått. Men lite Keso skulle inte skada.

Storuggla, nattmösserockare

Storuggla

Champion
Re: Man kan göra gröt på så många olika sätt.

/images/icons/yikes.gif
Jag är impad. Att någon satt inne med så mycket info i ett ämne på rak arm trodde jag inte var möjligt. Hygglo! Rovgröt.. heh.
Just nu sitter de små liven på ett värdhus mellan Middenheim och Altdorf i Old World, vilket översätts till 1500talets Tyskland då väl...
Säger du bratwurst eller sauerkraut blir det boxning säger jag bara /images/icons/wink.gif
Tack igen!

Storuggla, imponerad

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du har tur du ...

Tänk att folk faktiskt efterfrågar dina bisarra kunskaper.

Om jag börjar berätta om mina bisarra kunskaper börjar folk titta på klockan och klia sig i huvudet.

Lyllo!

Ackerfors

Alas, your rapids!

Så kan du ju addera att man kunde steka, koka och tillaga allting på ett driljard olika sätt.

Storuggla

Champion

Hur kommer det sig att du vet.... näe, jag ska inte fråga, du har väl slutit en pakt med Nyarlathotep för att få sådan kunskap om frukosten... /images/icons/hairy.gif
Man får tacka! Well, well, risgrynsgröt är för bra för att slänga åt de asen, men resten funkar nog lysandee! Tackar bockar, Herr Nils!

Storuggla, amazed

Johan K

Gammal & dryg
Mumms för magen på morgonen !

Visst så är gröt tristare än trist.

Vad sägs om rovbröd, rökt kött, mjölk osv.

nomardiculdacar

Warrior
Och efter att ha krubbat gröt i flera års tid blir man ju lite... vresig
Det var egentligen därför som de åkte ut på korståg: för att de var trötta på gröt och ville ha något nytt att käka. Senare, när de fått något annat att äta (och därför var lite mildare) skyllde man på att man skulle sprida kristendomen eftersom alla tyckte att matkriget(?) var så fånigt.
Daniel, historielärare/images/icons/clever.gif.

Cybot

Mest spelbar
Inte smör

I alla fall inte före 1800. Man tillverkade visserligen smör men den såldes för att få en inkomst, endast de övre klasserna använde smör till vardags. Istället så använde man flott.

Staffan

Myrmidon

Steka gröt? Det trodde jag bara Albert gjorde...

Påminner mig om....

...en kille från södra Sverige någonstans som jag råkade träffa på på Games Workshops Stockholmsbutik. Han höll en diskurs i en timme om Drak elves historia i the old world för mig med dålig andedräkt, och jag tittade hela tiden på klockan och ville ut från butiken.....Han ville verkligen nämna alla smaskiga detaljer, som att Morathi hade ett förhållande som älskarinna åt sin son osv.......helt sjukt höll han på.........

Nalle med AK4

Swordsman
Jag kan tänka mej att man äter gröt, på lajv har jag käkat någon sorts gröt med russin och fruktbitar i.
Annars: bröd, mjölk, "skogshuggarmat" osv.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Kanelgubbe!

Tja, som jag tror att någon anmärkte på här nere:
Smör var sällsynt på medeltiden. Där anmärker jag emellertid:
I fantasyrollspel spelar man inte på medeltiden. Man spelar i en fantasyvärld (stryk under det där).
Det behöver ju inte vara som det var då.
Nalle

Nalle med AK4

Swordsman
Bratwurst! Sauerkraut!

Empire-land skulle jag överätta till någon slags pseudo-Tysk stat med väldigt mycket influenser från andra land.
Nalle, var tvungen att skriva den där titeln.

Storuggla

Champion
Re: Bratwurst! Sauerkraut!

Va? Säger du Bratwurst och Sauerkraut ändå? Nej nu blir det wrestling! Kom an, Nallen, du har bjudigt upp till dans, nu ska du få dig en svängom! /images/icons/devil.gif

Storuggla, med en fysik likt Woody Allens...

Storuggla

Champion

Steka gröt? har stekt risgrynsgröt en gång. Var helt godkänt. Men annars så... njaaa... urk

Storuggla, allt går att äta med en Guinness

nomardiculdacar

Warrior
Fakta om smör

Vilka referenser har du till att smör inte användes under medeltiden, eller hör detta till någo av de "sanningar" som ota sprids i lajv eller reenaktment sammanhang.

Jodå, smör användes på medeltiden, men inte lika mycket till förtäring som till betalning(!) till kungen (fogden, godsherren etc). Smör var en lyxvara och oerhört dyrt. Det har något att göra med att det krävdes så mycket mer mjölk än vad man fick i smör, låg tillgång + hög efterfrågan = högt pris.

Daniel, lyssnar duktigt i skolan/images/icons/clever.gif