Nekromanti Frukost!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mer fakta om smör ...

Smör görs av grädde, inte av mjölk.

Saltat smör är den enda mjölkprodukt som kan lagras långa tider utan att förfaras. Detta var extra viktigt förr i tiden (före särskild mjölkboskap) då mjölksäsongen var kort (en ko gav bara mjölk en kort period efter att hon kalvat).

Som Herr Nils tidigare påpekat är det viktigt med fet mat i ett kallt klimat. Smör är det enda sättet att få fettöverskottet från mjölksäsongen att räcka hela året. Sällsynt dumt vore det därför att sälja allt sitt smör (oavsett om man tappar pengarna eller inte).

Cybot

Mest spelbar
Re: Mer fakta om smör ...

Underligt Jag har för mig att Ost också klarar sig ett ganska bra tag.

Men jag kan säga så här att i tyskland och skåne(de områden jag har inriktat mina efterforskningar mot) så var smör en lyxprodukt som endast användes av överklassen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fakta om ost ...

Visst finns det ostar som kan lagras långa tider, men näppeligen sådana ostar man själv joxade ihop i sitt medeltidshem.

För långvarig lagring av ost krävs förslutning med paraffin (eller motsvarande) samt svala lokaler med rätt luftfuktighet.

Storuggla

Champion
Re: Var det inte boxning? [stor OT]

Jo! Det blir goblinboxning! Boka lokal du, gärna nära ett sjukhus, för jag en tanig sak.. /images/icons/sad.gif

Storuggla, svag sate

Krille

Super Moderator
Vasslen

"Ur ost kornen (koagelbitarna) kommer vessle, efter rörning tappas en 1/3 -1/2 mängden vassle av."

Och man häller inte bort vasslen om någon trodde det. Istället värms den sakta så att vattnet försvinner, varefter man kyler ner den häftigt. Resultatet kallas messmör.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Vasslen (OT)

Jag vet inte vad som är mer osannolikt - att någon diskuterar osttillverkning på ett rollspelsforum eller att jag faktiskt tycker att det är en av de intressantaste diskussionerna på länge...

/JPS

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Håller med... lustigt, faktiskt. [ANT]

Kanske man skall lägga upp ett Ostforum här också, där vi kan diskutera mejeriprodukters samhörighet med rollspel?

nomardiculdacar

Warrior
Oj.

Kan du allt om smör eller? Jag är imponerad.

Daniel, visste inte att det fanns en teoretisk linje inriktad på medeltidsfrukost

nomardiculdacar

Warrior
Re: Var det inte boxning? [stor OT]

Ingen fara. Min bror (Saurkraut! Bratwurst!- minns ni honom?) är ingen Conan-copia han heller. Det blir nog ännu roligare så.
Daniel, fräck /images/icons/devil.gif

Nalle med AK4

Swordsman
Nördbrottning

Öhh...jag slår vad om att jag kan vinna över dej i WWF Wrestlemania till Super Nintendo hur lätt som helst!/images/icons/wink.gif
Any time, any place...
Nalle