Saltat smör är den enda mjölkprodukt som kan lagras långa tider utan att förfaras. Detta var extra viktigt förr i tiden (före särskild mjölkboskap) då mjölksäsongen var kort (en ko gav bara mjölk en kort period efter att hon kalvat).
Som Herr Nils tidigare påpekat är det viktigt med fet mat i ett kallt klimat. Smör är det enda sättet att få fettöverskottet från mjölksäsongen att räcka hela året. Sällsynt dumt vore det därför att sälja allt sitt smör (oavsett om man tappar pengarna eller inte).
Underligt Jag har för mig att Ost också klarar sig ett ganska bra tag.
Men jag kan säga så här att i tyskland och skåne(de områden jag har inriktat mina efterforskningar mot) så var smör en lyxprodukt som endast användes av överklassen.
"Ur ost kornen (koagelbitarna) kommer vessle, efter rörning tappas en 1/3 -1/2 mängden vassle av."
Och man häller inte bort vasslen om någon trodde det. Istället värms den sakta så att vattnet försvinner, varefter man kyler ner den häftigt. Resultatet kallas messmör.
Jag vet inte vad som är mer osannolikt - att någon diskuterar osttillverkning på ett rollspelsforum eller att jag faktiskt tycker att det är en av de intressantaste diskussionerna på länge...
Ingen fara. Min bror (Saurkraut! Bratwurst!- minns ni honom?) är ingen Conan-copia han heller. Det blir nog ännu roligare så.
Daniel, fräck /images/icons/devil.gif
Öhh...jag slår vad om att jag kan vinna över dej i WWF Wrestlemania till Super Nintendo hur lätt som helst!/images/icons/wink.gif
Any time, any place...
Nalle
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.