Utvecklade inte just den idén hela vägen, något får du göra själv

Men jag håller med dig om att det inte var ett klockrent förslag. Det är intressantare/roligare om det blir en verklig förlust. Men med tanke på att du inte ville sabba magikerkaraktären direkt, så kan det vara en variant att spåna runt.
Det du får fram genom just den idén är att magikern har faktiskt varit smartare tidigare. Kanske han under spelets gång får ångest över att han har tappat int. Han var ju sååååå begåvad som barn. Du som SL skulle kunna framställa det som att när magikern misslyckas med att kasta besvärjelser eller när denne fumlar så måste han slå ett INT slag eller hamna i en depression under resten av dagen med -20% på alla INT färdigheter/besvärjelser.
Eller så får spelaren bara rollspela att karaktären blir derprimerad efter misslyckanden. Magikern blir efter varje misslyckad/fummlad besverjälse negativ mot allt. Vill bara gå upp på rummet och sova när alla andra ska gå på bal i slottet. Vilket jag som SL skulle tyckt var roligare, om nu spelaren klarade av det.