Har även postat detta i Sveroks forum. Men postar det här också, aldrig fel med många åsikter! Hm...hoppas jag tog rätt avdelning nu..
Har länge hållit på med en kampanj men jag blir aldrig nöjd med den. Har komma på massa olika versioner av den men ingen av dom som jag riktigt gillar. Börjar bli lite smått frustrerad...
Huvudhandlingen är kort och gott att rpna ska dräpa en drake. Men...
frågeställning
Har lyckats fått fram en frågeställning ur allt mitt klurande. Hur gör man en LÅNG kampanj utan att det handlar om att samla dom olika ingridienserna/artifakterna/svärdsdelarna etc.? Tycker just den intrigen är så oerhört utjatat och säkert ganska tråkigt för rpna. Har kommit på massa andra ideer jag gillar mer men det är svårt att göra en lång kampanj utifrån dom, känns som att det alltid slutar med att rpna måste samla något.
Vill ha en ganska enkel intrig där varje äventyr kan ha ett eget början och slut, och att kampanjen kan typ pågå hur länge somhelst. Utan att den känns utdragen.
Ideer jag kommit på som jag inte gillar är;
* Samla ingridienser till drakgiftet(ex. ett äventyr för varje ingridiens)
* Klara av olika prövningar för att få bli en drakriddare
* Hitta ett magiskt vapen som såklart på ngt sätt saknar kraft lr är splittrat
Dessa intriger är väldigt enkla men tråkiga. Typ ett äventyr för varja
"del". Alltså lätt att göra kampanj på men väldigt tjatiga...
Ideer som jag gillar är:
* Hitta den siste drakriddaren som sägs finnas någonstans ute i vildmarken
* Hitta ett magiskt vapen som inte är splittrat. Vapnet är dock ondskefullt
och tar kontroll över användaren. Väldigt få/ingen har kraft nog att kontrollera det någon längre tid.
* Hitta "kryptonit", en sak som draken inte tål.
Jag gillar dessa ideer mycket mer. Men har svårare för att göra en lång kampanj utifrån dom. Det känns som att ex. om rpna söker efter en drakriddare varje äventyr utan att de typ hittar några ledtrådar bara känns utdraget. Men om det finns ledtrådar så är risken för stort att det blir "samla ledtrådarna" kampanj. Vill inte att det ska vara för tydligt och uppenbart,
vill inte att det ska kännas för strukturerat.
Hitta magiskt vapen gillar jag också, de hittar vapen ganska tidigt men kanske inte kan hantera det. Men hur kan man göra en lång kampanj av det?
Somsagt, det är frågeställningen jag främst undrar över. Kom gärna med förslag, ideer och åsikter!
Jag har fått väldigt bra förslag till iden om spjutet på sverok forumet. Så bra att jag nog skulle kunna göra kampanjen baserat på det. Men jag vet inte om jag gillar iden mer med drakriddaren som försvunnit. Tänkt att rpna hittar honom och att han är tillbakadragen och för gammal för att dräpa drake. Men han kan gå med på att lära rpna drakdräparkonste.
Men det jag verkligen behöver hjälp med är hur man kan göra "sökandet efter drakriddaren" till en långkörar kampanj utan att man måste ha en röd tråd hela tiden. Gillar kampanjer när varje äventyr har ett egen början och slut men att huvudintrigen liksom ligger i bakgrunden hela tiden. Har funderat på att rpna helt enkelt inte har så mkt ledtrådar utan varje äventyr kretsar runt en plats där dom letar efter drakriddaren. Men är rädd för att det kan blir för utdraget... Vad tycker ni? Kom jättegärna med förslag och ideer!
Har länge hållit på med en kampanj men jag blir aldrig nöjd med den. Har komma på massa olika versioner av den men ingen av dom som jag riktigt gillar. Börjar bli lite smått frustrerad...
Huvudhandlingen är kort och gott att rpna ska dräpa en drake. Men...
frågeställning
Har lyckats fått fram en frågeställning ur allt mitt klurande. Hur gör man en LÅNG kampanj utan att det handlar om att samla dom olika ingridienserna/artifakterna/svärdsdelarna etc.? Tycker just den intrigen är så oerhört utjatat och säkert ganska tråkigt för rpna. Har kommit på massa andra ideer jag gillar mer men det är svårt att göra en lång kampanj utifrån dom, känns som att det alltid slutar med att rpna måste samla något.
Vill ha en ganska enkel intrig där varje äventyr kan ha ett eget början och slut, och att kampanjen kan typ pågå hur länge somhelst. Utan att den känns utdragen.
Ideer jag kommit på som jag inte gillar är;
* Samla ingridienser till drakgiftet(ex. ett äventyr för varje ingridiens)
* Klara av olika prövningar för att få bli en drakriddare
* Hitta ett magiskt vapen som såklart på ngt sätt saknar kraft lr är splittrat
Dessa intriger är väldigt enkla men tråkiga. Typ ett äventyr för varja
"del". Alltså lätt att göra kampanj på men väldigt tjatiga...
Ideer som jag gillar är:
* Hitta den siste drakriddaren som sägs finnas någonstans ute i vildmarken
* Hitta ett magiskt vapen som inte är splittrat. Vapnet är dock ondskefullt
och tar kontroll över användaren. Väldigt få/ingen har kraft nog att kontrollera det någon längre tid.
* Hitta "kryptonit", en sak som draken inte tål.
Jag gillar dessa ideer mycket mer. Men har svårare för att göra en lång kampanj utifrån dom. Det känns som att ex. om rpna söker efter en drakriddare varje äventyr utan att de typ hittar några ledtrådar bara känns utdraget. Men om det finns ledtrådar så är risken för stort att det blir "samla ledtrådarna" kampanj. Vill inte att det ska vara för tydligt och uppenbart,
vill inte att det ska kännas för strukturerat.
Hitta magiskt vapen gillar jag också, de hittar vapen ganska tidigt men kanske inte kan hantera det. Men hur kan man göra en lång kampanj av det?
Somsagt, det är frågeställningen jag främst undrar över. Kom gärna med förslag, ideer och åsikter!
Jag har fått väldigt bra förslag till iden om spjutet på sverok forumet. Så bra att jag nog skulle kunna göra kampanjen baserat på det. Men jag vet inte om jag gillar iden mer med drakriddaren som försvunnit. Tänkt att rpna hittar honom och att han är tillbakadragen och för gammal för att dräpa drake. Men han kan gå med på att lära rpna drakdräparkonste.
Men det jag verkligen behöver hjälp med är hur man kan göra "sökandet efter drakriddaren" till en långkörar kampanj utan att man måste ha en röd tråd hela tiden. Gillar kampanjer när varje äventyr har ett egen början och slut men att huvudintrigen liksom ligger i bakgrunden hela tiden. Har funderat på att rpna helt enkelt inte har så mkt ledtrådar utan varje äventyr kretsar runt en plats där dom letar efter drakriddaren. Men är rädd för att det kan blir för utdraget... Vad tycker ni? Kom jättegärna med förslag och ideer!