Re: Som en kommentar till tråden
Har iaf fått min LLU:are att tycka att det är en bra idé att prata med ungarnas svensklärare om saken. För mig känns detta som ett solklart fall där lärare behöver rycka sig i kragen och samarbeta över ämnesgränserna. Det vi pratar om nu är ju för fan grundfärdigheter. Om ungdomarna inte kan sökläsa, sammanfatta, referera eller tolka texter så kan de inte tillgodogöra sig information, och kan de inte det så kommer de heller inte att kunna något i slutänden. De måste lära sig hur man internaliserar kunskap.
Jag är imponerad. Jag har vickat och praktiserat på högstadiet också, och även där... Njet, det fanns liksom inte.I sexan och sjuan (som jag nu undervisar i) kan de sökläsa, sammanfatta, referera, tolka och tycka (eller åtminstone så jobbar jag på att de ska kunna det).
Har iaf fått min LLU:are att tycka att det är en bra idé att prata med ungarnas svensklärare om saken. För mig känns detta som ett solklart fall där lärare behöver rycka sig i kragen och samarbeta över ämnesgränserna. Det vi pratar om nu är ju för fan grundfärdigheter. Om ungdomarna inte kan sökläsa, sammanfatta, referera eller tolka texter så kan de inte tillgodogöra sig information, och kan de inte det så kommer de heller inte att kunna något i slutänden. De måste lära sig hur man internaliserar kunskap.