Krille Kritiserar igen
"Fungerear till vilken sorts spel som helst men är mer inriktat på dom rollspelsbetonade grupperna."
Det brukar heta så, så fort ett rollspel har en kort skala, helst en som inte skrivs med siffror utan med ploppar eller adjektiv istället, och ett tärningspölssystem.
Plöh!
Att siffror stör känslan och närvaron är en åsikt som jag har mycket svårt att förstå. Men okej, jag antar att jag är en dum trettitreårig kobold som inte har skådat ljuset, varvid jag tar i med mer objektiva åsikter: det är alltid svårare att jämföra två värden på en adjektivskala än två värden på en sifferskala. Adjektiv är nämligen subjektiva och därmed usla som värdebärare. Enligt min ringa åsikt så är diskussioner om huruvida "medioker" är bättre än "dålig" dessutom en värre stämningsdödare än siffran 4 respektive 3. Det senare har dessutom fördelen av kristallklarhet: 4 är större än 3.
Tärningspölssystem gör att man inte
vill slå tärningsslag, och därför inte har något annat val än att använda sitt "sunda förnuft". Oscar Wilde coming up: "Common sense is very uncommon."
Det åsidosatt, ett regelsystem som är för omständigt (inte krångligt, utan omständigt) för att man ens ska vilja slå ett tärningsslag är ett dåligt regelsystem. Det är som att bygga en bil med dåliga vägegenskaper för att uppmuntra bilister att köra långsammare. Att använda specialtärningar eller att läsa vanliga tärningar på konstiga sätt tycker jag inte är en särskilt smart idé alls. Det ökar på den naturliga omständigheten i tärningspölssystem.
Att FUDGE på något sätt lyckas klämma in 20 sidor stridsregler är också ett intressant faktum, speciellt när det gäller ett så "rollspelsbetonat" spel.
Nä, jag föredrar ett system med en kort skala uttryckt i siffror, med en enkel och snabb tärningspölslös mekanism. Då har man inte bara en tydlig skala, man har dessutom en användbar tärningsmekanism, vilket ger en friheten att använda eller inte använda tärningsmekanismen beroende på situation, val och preferenser. Närmare 72 sådana har skickats in i de två senaste årens
Dogma-utmaningar.
Dessutom har diskussioner kring FUDGE i allmänhet ingenting att göra med rollspels
skapande. Handlar det om hur man applicerar FUDGE på en viss miljö eller genre, OK, men om det bara handlar om hur bra det är så hör tråden mer hemma på det vanliga rollspelsforumet. Precis som GURPS.