Nekromanti Fullständig allvarlighet

Ofeig

Warrior
Debatttime!
Vad är bäst? Fullständig allvarlighet vid rollspel eller lite blaj inblandat?

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud

Johan K

Gammal & dryg
Det bästa är väll om man tar och blandar och ger.
Det beror väll på vad man spelar för spel. Spelar man t. ex paranoia så r det ju hyfsat svårt att vara seriös.
spelar man t. ex DoD så är det väll på sin platts att man är mer seriös.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Horus

Warrior
På våra rollspelssessioner är det fullständigt omöjligt att undvika flumm.

/Horus

Ofeig

Warrior
Det gäller nog dessvärre mina också...

"Nietzsche är död" - Gud

balls of steel

Veteran
när jag spelar rollspel så går det bra så länge man e pigg, men när man blir trött, de e då det ballar ut

balls of steel

Carilion

Veteran
I vår grupp är det tyvärr mer flum en spel, och ur det perspektivet vore det bättre med inget flum alls.

// Carilion Alvhand

Johan K

Gammal & dryg
Det är då man drar fram Paranoia och liknade spel. Eller hur.../images/icons/wink.gif

Ofeig

Warrior
Jepp

"Nietzsche är död" - Gud

G

Guest

Guest
Självklart ska det vara lite " blaj " i det hela annars känns det som om man sitter och har matteprov..

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

Sodivra

Champion
Känner igen mig.

Alltid en liten bit flum i vår grupp. Vore kul om det vore liite allvarligare.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Johan K

Gammal & dryg
Det är klart, sitter man och somnar så har det gått för långt. Men om man är i det där stadiet mellan pigg och trött så är det helt klart roligt att spela paranoia.

Lachtezan

Veteran
Re: Känner igen mig.

När alla börjar bli trötta? Sitter man för länge så riskerar spelet att spåra ur. Vi har fått avbryta spelmöten på grund av att alla har varit så jävla 'dumtrötta' att dom inte kunnat koncentrera sej på spelet... Det finns vissa nackdelar med att spela till två ,tre på morgonen.

[color:red]Odi profganum vulgus et arceo</font color=red>

Man Mountainman

Storsvagåret
om spelens flummighetsgrad

Jag har utarbetat en princip enligt vilken man kan utforma spelens flummighetsgrad: Ju flummigare spel man vill spela, i dess högre grad låter man rollpersonerna lyckas med bisarra planer. För att få en motvikt mot detta, så att inte äventyren blir enklare ju flummigare spelet är, så kan de flummigare äventyren innehålla maffigare motstånd också. På så sätt blir allt väldigt flummigt och trevligt, precis som man vill ha det.
<I>
EXEMPEL:
Spelledaren Olle kör en väldigt seriös kampanj i rollspelet Radon. Samtidigt kör Maj-Lis en ganska lättsam kampanj i rollspelet Xenon. I båda kampanjerna händer det sig så, att rollpersonerna blir jagade av vakter, och i båda spelgrupperna får en av spelarna för sig, att fria till en av vakterna.
I Olles kampanj utnyttjar vakterna det korta avbrottet i flykten till att tillfångata rollpersonerna, varpå spelaren som tänkte ut planen säger: "Jag skojade ju bara". Jakten fortsätter som tidigare.
I Maj-Lis kampanj, däremot, tar Maj-Lis herself lungt upp T-tjugan och rullar för rollpersonens "tjusa", varpå hon vänder sig till sin spelare och förklarar: "Vakten tittar generat ned i marken och stammar fram ett "ja"".
När Maj-Lis rollpersoner förs till prästen som ska genomföra giftemålet, märker de dock till sin fasa att han är samma onda präst som de nyss stal ett halssmycke från.</I>

Hängde ni med? Så, vad tror ni?

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Horus

Warrior
Och är man tillräckligt trött och koldioxidförgiftad (det som sker när man sitter en hel dag i en ovädrad lokal) tar man fram Ett Rollspel och NeoViking.

/Horus