Björn Wärmedal
Björning Wheel
Jag har sett några varianter av hur fummel och perfekta handlingar avgörs inom olika BRP-kloner (nu snackar vi d100, bara så att ni är med på noterna). Jag vill veta vilken som är bäst och varför.
1) Perfekt är d100 < 10% av FV, fummel är d100 = 100. OpenQuest kör med den här. Det har fördelen att man slår perfekt oftare om man har högre FV, men nackdelen är att det krockar med samma spels filosofi om att högt under FV är bra (en filosofi som jag börjat gilla väldigt, eftersom det gör motstående handlingar så smidiga att avgöra).
2) Lika nummer (11,22,33,44,osv.) är perfekt eller fummel, beroende på om det är över eller under FV. Nackdelen med det här är att ett av tio slag är exceptionellt på ett eller annat sätt. Det är verkligen jätteofta. Fördelen är att det skalar fint med FV: ju högre FV desto fler perfekta och färre fummel, och tvärtom.
Kan ni komma på fler varianter ni sett på rak arm? Vilken variant tycker ni bäst om och varför?
1) Perfekt är d100 < 10% av FV, fummel är d100 = 100. OpenQuest kör med den här. Det har fördelen att man slår perfekt oftare om man har högre FV, men nackdelen är att det krockar med samma spels filosofi om att högt under FV är bra (en filosofi som jag börjat gilla väldigt, eftersom det gör motstående handlingar så smidiga att avgöra).
2) Lika nummer (11,22,33,44,osv.) är perfekt eller fummel, beroende på om det är över eller under FV. Nackdelen med det här är att ett av tio slag är exceptionellt på ett eller annat sätt. Det är verkligen jätteofta. Fördelen är att det skalar fint med FV: ju högre FV desto fler perfekta och färre fummel, och tvärtom.
Kan ni komma på fler varianter ni sett på rak arm? Vilken variant tycker ni bäst om och varför?