Storuggla postade en länk till en mp3:a från en nummerstation, och det fick mig att börja fundera på det här med kryptografi. Det är coolt med krypton. Koder och maskiner. Har läst Cryptonomicon rätt nyligen.
Så jag började såklart fundera på det här med krypto i rollspel. Och hur fucking jävla aptrist det är. Och hur tråkigt det är att det är så.
Så jag undrar nu hur man skulle kunna göra krypton roliga i rollspel. Meta-minispel? Klara krypton med tärningsslag? Abstraherad kryptoknäckning där man ska kombinera rätt färdiga delar? Hardcore utmaningsrollspel där spelarna tammefan får lära sig kryptografi? Något mindre hardcore, där spelet har kryptografiska gruppmekaniker, där man börjar enkelt och gruppen som helhet får lösa kryptot och det blir svårare ju längre man spelar?
Så jag började såklart fundera på det här med krypto i rollspel. Och hur fucking jävla aptrist det är. Och hur tråkigt det är att det är så.
Så jag undrar nu hur man skulle kunna göra krypton roliga i rollspel. Meta-minispel? Klara krypton med tärningsslag? Abstraherad kryptoknäckning där man ska kombinera rätt färdiga delar? Hardcore utmaningsrollspel där spelarna tammefan får lära sig kryptografi? Något mindre hardcore, där spelet har kryptografiska gruppmekaniker, där man börjar enkelt och gruppen som helhet får lösa kryptot och det blir svårare ju längre man spelar?