Jag har (återigen) hamnat i en diskussion om 3d-film på Facebook. Frågan intresserar mig såklart eftersom jag tycker att filmupplevelsen blir så extremt mycket bättre av 3d - det är det bästa som hänt filmmediet sedan färg- och talfilmen. Och den nya tekniken upplever jag som ljusår bättre än t.ex. den gamla med rödblå pappglasögon.
Men den här tråden är egentligen inte till för att prata om fördelar eller nackdelar med 3d. Jag vet att många har problem (huvudvärk, suddighet, etc). Jag vet att många inte kan använda 2d-glasögon pga krångel med vanliga glasögon. Jag vet att filmbolagen pushar 3d dels för att täcka kostnaden för den dyrare produktionen men också för att det kan sägas minska piratandet av film. Jag tror att jag hört alla argument.
Det jag är ute efter nu är lite data.
Men den här tråden är egentligen inte till för att prata om fördelar eller nackdelar med 3d. Jag vet att många har problem (huvudvärk, suddighet, etc). Jag vet att många inte kan använda 2d-glasögon pga krångel med vanliga glasögon. Jag vet att filmbolagen pushar 3d dels för att täcka kostnaden för den dyrare produktionen men också för att det kan sägas minska piratandet av film. Jag tror att jag hört alla argument.
Det jag är ute efter nu är lite data.
- Hur vanligt är det att folk hatar 3d egentligen? Är det så vanligt som media/sociala media vill göra gällande, eller är det en högljudd minoritet?
- Hur vanligt är det att biografer enbart visar 3d-versionen? Jag har hört om biografer som först visar 3d under premiärveckan men sedan tar in 2d efter ett tag, men jag har aldrig sett med egna ögon en biograf som enbart kör 3d och sedan slutar visa filmen. Finns det någon statistik på det här?