Re: Tamanous (OT?)
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Och vad värre är; om någon tamanou (som inte vet att han är aspektofag, säg att han kommer från Wantale eller Regnveden eller Nerao eller något) läser det får han reda på att han kan göra fler trix...<p><hr></blockquote><p>
Jag misstänker att en aspektofags skepnadsstöld är instinktiv och medfödd, eh, "meddöd", men den första poängen (som jag raderade, argh) är just en poäng.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Om thermofagen: "...det anses oartigt att titta en främling i ögonen i de nordliga länderna" -- Inte trodde jag att det var kallt i Afrika . Och varför kan inte thermofager vistas i värme?<p><hr></blockquote><p>
Kylan i Wantale är nog en tankefjärt - det är ganska lätt att glömma att Pangaia ligger på södra halvklotet.
Jag misstänker att thermofagers "magiska metabolism" inte tål värme. En teori jag har är att fluxen påverkar hur och när man blir man biofag, och den är väl annorlunda i kalla klimat - det finns ju mindre och mer enformigt liv i arktiska miljöer.
En annan teori jag har är ett folk som blir biofager blir en typ som motsvarar deras död, konkret eller symboliskt; en thermofag är alltså antingen en person som frusit ihjäl eller som saknat mänsklig värme, eller som var en "kall typ" när han levde. Då blir det helt enkelt fler thermofager i kalla klimat...
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Varför är biofager djuriska? Som sämst blir VIL oförändrad hos aspekto- och pneumofager (och hos rahshasan där den är är oviktig), och hos de andra ökar den med 3. +3 är en rätt kraftig ökning som i de flesta fall medför en övermänsklig vilja och i kombination med de låga S biofager måste övervinna för att inte go bananas tycker jag att de borde vara mer kontrollerade... <p><hr></blockquote><p>
Biofager är djuriska för att de är djuriska - de har drifter starkare än levande sapienter. Djuriskhet har inget med VIL att göra - man skulle t.o.m. kunna hävda att en person med hög VIL är en passionerad person med starka begär - envis, t.ex.. (Alla djur har VIL listad, vilket gör rakshasan till ännu en hjärnfjärt.)
Om de har hög VIL och låga S är de väl kontrollerade i den meningen att de sällan tappar kontrollen, men de är okontrollerade i betydelsen att de ens behöver hålla kontrollen. Den bästa jämförelsen är med narkomaner och alkoholister; en del sådana kan ha rena järnviljan i vissa situationer (aldrig dricka offentligt, t.ex.) men förr eller senare tappar de kontrollen. Även rena mordgalningar kan visa anmärkningsvärd självkontroll när de utför sina brott, som de ju begår på grund av "drifter".
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>Varför försvinner både VIL och TÅL när man blir tömd av en biofag? Är vitalis både VIL och TÅL?<p><hr></blockquote><p>
Jepp. Kom ihåg att en mesmerist kan betvinga någons vilja genom att påverka dennes anima minoris, eller hur en dan-shi-mystiker kalkylerar sin MEP (d), t.ex. En person kan ha hög VIL och därmed också hög vitalis, fastän han eller hon är gammal och skröplig.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>
Jag tror att jag kommer låta "mina" biofager snaska från djur också, även om dessas vitalis inte är lika kraftig eller tillfredsställande som sapienters. Jag antar att jag är rätt fast i synen på vampyrer som möjligt schyssta snubbar.<p><hr></blockquote><p>
Jag misstänker att det är just därför som biofager äter sapienters vitalis och inget annat; det är meningen att det skall vara svårt att vara en "etisk vampir". Lestat är jävligt off i Gondica, sas. (Att Stålhandske nämner Le Fanu (det är väl Carmilla han tänker på) och inte Rice är väl en attack av beläsenhet; skall man varna folk idag för att spela romantiska vampyrer är det nog viktigare att nämna En vampyrs bekännelses författarinna än gamlingar som Sheridan Le Fanu...)
Nightowl, som spelledde Gondica och spelade All Flesh Must Be Eaten ("Braaaains...") i helgen. Hubba!