Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Detta är intressant det du skriver, men om du har ett system med slump där slumpen aldrig kan leda till en direkt block utan istället att ett nytt hinder/utmaning/situation uppstår vad händer då?
Om vi ser på mitt första inlägg så har jag medvetet undvikit att sätta något av tärningens utfall som direkt misslyckande. Det värsta som kan hända är att "ett förhinder uppstår", vad förhindret är står dock inte angivet och det finns heller inget som påpekar att hindret måste vara permanent. Jag tror att vi i somliga fall låser oss vid att tärningen på automatik kan forsera fram permanenta hinder och bromsar då den istället kan användas för att skapa en ny situation. Allt hänger samman med hur det är beskrivet att slumpen inverkar i spelet. Hoppas att detta gav något mer till diskussionen, meningen var att öppna nya vägar att se på slumpen och tärningens roll i spelet. Sedan ska det erkännas att jag själv inte är så förtjust i att rulla tärningar, men för detta kan jag inte heller låsa mig vid att se tärningen som ett hinder då detta kan avhjälpas genom att systemet beskriver en slump som skapar nya utmaningar istället för permanenta hinder och bromsar.
Om vi ser på mitt första inlägg så har jag medvetet undvikit att sätta något av tärningens utfall som direkt misslyckande. Det värsta som kan hända är att "ett förhinder uppstår", vad förhindret är står dock inte angivet och det finns heller inget som påpekar att hindret måste vara permanent. Jag tror att vi i somliga fall låser oss vid att tärningen på automatik kan forsera fram permanenta hinder och bromsar då den istället kan användas för att skapa en ny situation. Allt hänger samman med hur det är beskrivet att slumpen inverkar i spelet. Hoppas att detta gav något mer till diskussionen, meningen var att öppna nya vägar att se på slumpen och tärningens roll i spelet. Sedan ska det erkännas att jag själv inte är så förtjust i att rulla tärningar, men för detta kan jag inte heller låsa mig vid att se tärningen som ett hinder då detta kan avhjälpas genom att systemet beskriver en slump som skapar nya utmaningar istället för permanenta hinder och bromsar.