Nekromanti Futura - mecenaten

Krille

Super Moderator
Tack vare lite brainstorm med Yyy på IRC så har jag lyckats få in lite liv i ett av mina favoritprojekt, Futura.

Spelet Futura utspelar sig i staden med samma namn, som sträcker sig från Rotterdam till Köln. Det är en sammansmältning av en stor klase med städer kring Rehns lopp som rent formellt delas mellan Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland, men i praktiken är snudd på en självständig tysk delrepublik. Året är 2000, och Tyskland och Europa är den dominerande stormakten i världen. USA höll sig för isolationistiska för länge, Sovjetunionen fick aldrig igång effektiviteten, och de franska och brittiska imperierna föll på grund av att deras ekonomier rasade då de var i princip bankrutt efter kriget.

Visionen är ett år 2000 så som man föreställde det sig 1930. Det är den tyska expressionistiska filmen som står för inspirationen och då i synnerhet Fritz Langs filmer med Metropolis och filmerna om Dr Mabuse. José Beroys serie Dr Mabuse, som knyter ihop filmerna Metropolis och Dr Mabuse, Spelaren, måste också nämnas (skitsvår att få tag på dock, man måste i princip beställa en klase baknummer av Tung Metall).

Mitt stora problem med Futura var att det var en visuellt skitcool värld - funkis, bauhaus, zeppelinare, skyskrapor, strålkastare mot himlen, intriger, kollonader, marmor, stål... mumma, liksom! Men jag fick aldrig något svar på frågan "vad gör man?" - det fanns massor med möjligheter i världen, men inga ingångspunkter. De tidiga speltesten rasade därför.

Men i samtalet med bland andra Yyy så löstes problemet. Hans förslag var något att "kroka upp" rollpersonerna, och efter en massa spånande så kom idén om en mecenat upp. Jag är inte helt säker på att det är helt rätt term, men det är något i stil med engelskans "patron" som jag är ute efter.

Hur som helst, idén är att en rollpersonsgrupp centreras kring en mecenat. Mecenaten är en spelarskapad spelledarperson, vars jobb det är att sammanföra och driva på rollpersonerna, stå för dagligt uppehälle samt fungera som ingångspunkt i de högre intrigerna i Futura.

Innan rollpersoner skapas så ska spelgruppen sitta ner och tillsammans skapa en mecenat som de är nöjda med. I samband med det så diskuterar man även rollpersonskoncept: vad det är för slags rollperson man vill spela, hur denne förhåller sig till mecenaten, och hur de förhåller sig till varandra.

Så rollpersonsskapandet börjar alltså med att man skapar mecenaten, för att så småningom släppa kontrollen över mecenaten till spelledaren och börja med de individuella rollpersonerna.

Det första som man ska komma överens om är mecenatens koncept. Spelarna ska helt enkelt samsas om vad han är för en typ. Det omfattar delvis mecenatens mål. Exempel på koncept kan vara Brottskund, Politiker, Galen vetenskapsman, Finansman eller Revolutionär.

Därefter ska man bestämma mecenatens resurser. Spelledaren definierar hur mycket resurser som mecenaten har, men spelarna har hyfsat stor frihet när det gäller att bestämma vilken sorts resurser som mecenaten har.

Slutligen ska man bestämma hur ens egen rollperson relaterar till mecenaten. Det viktiga är att den här relationen alltid är undergiven: rollpersonen ska aldrig vara kompanjon med eller på annat sätt likställd med mecenaten, och mecenaten är alltid överställd alla rollpersoner. Några exempel på relationer är Anställd, Älskare/älskarinna, Utpressad, Beroende av, Mentor eller Tjänstefolk.

---

Syftet med mecenaten är att ge svaret på frågan "vad gör man?" - man gör helt enkelt mecenatens uppdrag, och det drar en in i Futuras politiska intriger på en nivå som ligger långt över ens huvud. Relationen med mecenaten utvecklas under spelets gång - man kan stiga eller sjunka i aktning, man kan bli mer eller mindre beroende av mecenaten, han kan bli beroende av ens rollperson. Förräderi är alltid en möjlighet: mecenaten kan överge rollpersonerna, eller så kan rollpersonerna tvärtom försöka bryta sig fria från mecenaten.

När de här omvälvningarna händer så lär rollpersonen sedan länge vara så insyltade i Futuras intriger, så att då är frågan "vad gör man?" inte längre ett problem.

Utöver det så känns det väldigt tidstypiskt rätt med en sådan gruppstruktur, och vill man så kan man säkert göra en moralpoäng eller politisk poäng av det också. Men huvudsyftet är alltså att ge rollpersoner något att göra.

Jag har lite andra ospånade idéer också. En är att mecenaten blir en stor del av erfarenhetsreglerna: de förbättringspoäng man får kan puttas in i mecenaten istället för i egna färdigheter. Det ökar mecenatens resurser, och ger högre förtroende för rollpersonen i utbyte.

Förtroende är en annan sak: ett värde på hur högt i kurs hos mecenaten som rollpersonen står. Jag funderar på att rollpersonerna vet väldigt lite om värdet - de kan hålla reda på hur mycket förbättringspoäng de har puttat in i mecenaten och därmed i förtroendet, men de vet inte exakta värdet.

Resurser, slutligen, funderar jag på om de inte ska mätas som färdigheter. Exempelvis så skulle den galne vetenskapsmannen kunna ha Laboratorium +8, medan finansmannen skulle kunna ha Finanser +6 och Kontakter +2, och så vidare.

Troberg

Sinister eater
Föga förvånande så gillar jag konceptet. Jag gillar både filmerna och serien du nämner, såväl som stilen.

Tanken med en mecenat är också bra, den plockar ned händelseförloppet på en nivå som är lämplig för rollspel. Det är annars lätt att man hamnar i stora skeenden där enstaka personer inte har så stor inverkan. Prydligt.

En trevlig detalj med den världen och spelarnas position är att man har en maktelit som står så långt över vanligt folk att de egentligen inte kommer i kontakt med dem, och man har de gråa massorna på botten som är mer eller mindre produktionsenheter. Med hjälp av mecenaten hamnar spelarna som en länk mellan världarna och kan röra sig i båda världarna. Där finns utrymme för mycket spännande scenariouppslag.

thark

Hero
Jag har inte så mycket konkret att tillföra, mer än—jajamen, det låter kul och vettigt!

Ser som viktigaste inslaget just det faktum att mecenaten skapas av spelarna, vilket ger ett helt annat upplägg och "inköp" än om SL kom från ovan med motsvarande SLP.

Krille

Super Moderator
En fråga, vad sker när/om mecenaten dör/försvinner?
Du får ett äventyr på stubben.

Hela grejen med mecenaten är att rollpersonerna är beroende av honom på ett eller annat sätt. Om inte annat så står han ju för dagligt uppehälle. Om han bara försvinner så bör återfinnandet nog komma rätt högt på prioriteringslistan.

Skulle han dö så hamnar man i ett något annat läge. I vilket fall som helst så är det dagliga uppehället i princip borta, och det är inte helt säkert att arvtagaren vill fortsätta eller ens finns. Att vara övergiven på det sättet bör åtminstone trigga en reaktion hos spelarna som man kan göra äventyr av.

Storuggla

Champion
Men vad gör man då? :gremgrin: Man skapar en snubbe eller snubba som ger en jobb? Okej, det är ju bra. Läste nyligen Full Light Full Steam och där skapar man sin chef just såsom du beskriver. Och där verkar det funka, så varför inte?
Erfarenhet skulle jag gärna se som erkännande från mecenaten. Ifall inte Hr Utl Mecenaten säger «Ein gutes arbeit, Herr Müller» så får inte Herr Müller några epa. Med reservation för min usla tyska.

Storuggla, wonky hat-eater

Troberg

Sinister eater
Skulle han dö så hamnar man i ett något annat läge. I vilket fall som helst så är det dagliga uppehället i princip borta, och det är inte helt säkert att arvtagaren vill fortsätta eller ens finns. Att vara övergiven på det sättet bör åtminstone trigga en reaktion hos spelarna som man kan göra äventyr av.
Om inte annat så lär de sitta på en del info och kunskaper som gör att en annan mecenat kan tycka att det är intressant att snappa upp dem...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har spelat med en liknande konstruktion för många år sedan i ett helt annat sammanhang. 1990-93 körde vi en näraframtids-sf-kampanj som utspelade sig år 2010, när jorden hade blivit kontaktad av en sammanslutning tämligen välmenande aliens-arter, organiserade i något som benämndes Samförståndet. Spelarrollerna utgjorde personalen på Athena Research Institute, en privat organisation som helt finansierades av en smått galen amerikansk miljardär. Han var övertygad om att det fanns en bakomliggande konspiration som hade som mål att jorden skulle förslavas av utomjordingarna. Syftet med ARI var att "avslöja saninngen". Någon sådan konspiration förelåg i och för sig inte, men spelarrollerna, vars löner betalades av ARI, hade egenintresse av att "let the show go on" oavsett vilka åsikter de hade privat.

Dessutom ramlade vi in i en massa andra konspirationer och konstigheter, som exempelvis
<ul type="square">
[*] de intelligenta tandvalarnas interstellära emigration,
[*] den sanna orsaken varför scientologikyrkan såg ut som den gjorde,
[*] varför syriska regeringen hade kontakt med utomjordiska gangsters,
[*] vem det egentligen var som umgicks med drottning Victoria av Sverige,
[*] varför oskulden Miss Waters (en spelarroll) plötsligt blev gravid,
[*] med mera.
[/list]
En väldig rolig kampanj. Jag ser samma potential här.

Sanjuro

Warrior
Helt bizarrt bra

... :gremooo: Jag är mållös efter att ha läst detta. Så klockrent! Så självklart! Varför har inte det här spelet redan gjorts? Mecenatfunktionen löser problemen med att föra ihop rollpersonerna samt att engagera dem i spelvärlden på absolut bäst tänkbara sätt - de får själva skapa sin egen plåttkrok. Min erfarenhet är att när det finns solitt regelstöd för en sådan funktion så brukar spelare bli oerhört engagerade - äventyren skriver i praktiken nästan sig själva.

Och Fritz Lang-inspirationerna därtill... okej, jag är ledsen Krille, men du måste faktiskt skriva det här rollspelet och publicera det, i något format! Nedklottrat på toalettpapper, inristat i runsten, jag bryr mig inte.

Sanjuro

Warrior
Det behöver väl inte vara "till spillo", det är väl samma sak ungefär som om din RP skulle gå och dö. Då "förlorar" du ju också all XP man samlat ihop. Är det också alltid till spillo?

Klon

Hero
Då min RP är död finns den ju inte längre kvar att spela, det gör den om mecenaten skulle gå och dö...

Det jag menar är att om man bygger erfarenhetsystemet kring mecenaten och den sen försvinner har man plötsligt ett hål i systemet, dels blir man av med sin erfarenhet (såvida man inte får erfarenhet som är knuten till sig själv med, men så uppfattade jag det inte), dels kan man inte heller få någon ny erfarenhet.

Om spelet inte handlar så mycket om din karaktärs utveckling (även om karaktären kan utvecklas på andra plan än skicklighet eller andra "förbättringar" så är det ändå ett bra belöningssystem) så är det väl okej, men det känns som att den karaktär man skapar kommer bli mer statiskt och inte lära sig något nytt (färdighetmässigt)

Sanjuro

Warrior
Ah okej, som jag fattade det så fick man välja om man ville spendera XP på sig eller sin mecenat. Kommunikationsmiss alltså.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det där låter lite Nobilis, detta med Mecenater. Ett fascinerande koncept som fungerat väl i tidigare spel där jag sett det.

Kanske något att kolla upp för inspiration?

Krille

Super Moderator
Inspiration från Nobilis

Det där låter lite Nobilis, detta med Mecenater. Ett fascinerande koncept som fungerat väl i tidigare spel där jag sett det.

Kanske något att kolla upp för inspiration?
Antag att jag inte har Nobilis. Antag att det inte sålde så väl att butikerna i Sverige tog in mer än fyra ex. Antag sedan att Guardians of Order gick i konkurs. Antag att jag är en hyvens prick som inte laddar ner saker från nätet. Antag slutligen att Storuggla inte vill förklara hur mecenater funkar över IRC.

Slutsatsen blir då att jag inte har någon direkt möjlighet att kolla upp Nobilis för inspiration, såvida inte någon annan (hint-hint) ger en adekvat förklaring.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Inspiration från Nobilis

Heh...

I Nobilis skapar rollpersonerna gemensamt sin "överordnade" genom att lägga till och dra ifrån positiva/negativa egenskaper. Slutsumman ska bli noll, är det tänkt. Senare kan man spendera speciella poäng man får under spelandet på att förbättra sin överordnade.

I samma spel skapar de också tillsammans sitt högkvarter - och där donerar man poäng (typ) från sitt rollpersonsskapande och får i gengäld högre kontroll över högkvarteret...

Jag tycker att det är en riktigt cool idé, hursomhelst.

Krille

Super Moderator
Re: Inspiration från Nobilis

Vad gör denne överordnade under spel, och hur funkar relationen gentemot rollpersonerna? Sitter han på en tron och är cool, eller gör han något mer praktiskt?