Krille
Super Moderator
Tack vare lite brainstorm med Yyy på IRC så har jag lyckats få in lite liv i ett av mina favoritprojekt, Futura.
Spelet Futura utspelar sig i staden med samma namn, som sträcker sig från Rotterdam till Köln. Det är en sammansmältning av en stor klase med städer kring Rehns lopp som rent formellt delas mellan Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland, men i praktiken är snudd på en självständig tysk delrepublik. Året är 2000, och Tyskland och Europa är den dominerande stormakten i världen. USA höll sig för isolationistiska för länge, Sovjetunionen fick aldrig igång effektiviteten, och de franska och brittiska imperierna föll på grund av att deras ekonomier rasade då de var i princip bankrutt efter kriget.
Visionen är ett år 2000 så som man föreställde det sig 1930. Det är den tyska expressionistiska filmen som står för inspirationen och då i synnerhet Fritz Langs filmer med Metropolis och filmerna om Dr Mabuse. José Beroys serie Dr Mabuse, som knyter ihop filmerna Metropolis och Dr Mabuse, Spelaren, måste också nämnas (skitsvår att få tag på dock, man måste i princip beställa en klase baknummer av Tung Metall).
Mitt stora problem med Futura var att det var en visuellt skitcool värld - funkis, bauhaus, zeppelinare, skyskrapor, strålkastare mot himlen, intriger, kollonader, marmor, stål... mumma, liksom! Men jag fick aldrig något svar på frågan "vad gör man?" - det fanns massor med möjligheter i världen, men inga ingångspunkter. De tidiga speltesten rasade därför.
Men i samtalet med bland andra Yyy så löstes problemet. Hans förslag var något att "kroka upp" rollpersonerna, och efter en massa spånande så kom idén om en mecenat upp. Jag är inte helt säker på att det är helt rätt term, men det är något i stil med engelskans "patron" som jag är ute efter.
Hur som helst, idén är att en rollpersonsgrupp centreras kring en mecenat. Mecenaten är en spelarskapad spelledarperson, vars jobb det är att sammanföra och driva på rollpersonerna, stå för dagligt uppehälle samt fungera som ingångspunkt i de högre intrigerna i Futura.
Innan rollpersoner skapas så ska spelgruppen sitta ner och tillsammans skapa en mecenat som de är nöjda med. I samband med det så diskuterar man även rollpersonskoncept: vad det är för slags rollperson man vill spela, hur denne förhåller sig till mecenaten, och hur de förhåller sig till varandra.
Så rollpersonsskapandet börjar alltså med att man skapar mecenaten, för att så småningom släppa kontrollen över mecenaten till spelledaren och börja med de individuella rollpersonerna.
Det första som man ska komma överens om är mecenatens koncept. Spelarna ska helt enkelt samsas om vad han är för en typ. Det omfattar delvis mecenatens mål. Exempel på koncept kan vara Brottskund, Politiker, Galen vetenskapsman, Finansman eller Revolutionär.
Därefter ska man bestämma mecenatens resurser. Spelledaren definierar hur mycket resurser som mecenaten har, men spelarna har hyfsat stor frihet när det gäller att bestämma vilken sorts resurser som mecenaten har.
Slutligen ska man bestämma hur ens egen rollperson relaterar till mecenaten. Det viktiga är att den här relationen alltid är undergiven: rollpersonen ska aldrig vara kompanjon med eller på annat sätt likställd med mecenaten, och mecenaten är alltid överställd alla rollpersoner. Några exempel på relationer är Anställd, Älskare/älskarinna, Utpressad, Beroende av, Mentor eller Tjänstefolk.
---
Syftet med mecenaten är att ge svaret på frågan "vad gör man?" - man gör helt enkelt mecenatens uppdrag, och det drar en in i Futuras politiska intriger på en nivå som ligger långt över ens huvud. Relationen med mecenaten utvecklas under spelets gång - man kan stiga eller sjunka i aktning, man kan bli mer eller mindre beroende av mecenaten, han kan bli beroende av ens rollperson. Förräderi är alltid en möjlighet: mecenaten kan överge rollpersonerna, eller så kan rollpersonerna tvärtom försöka bryta sig fria från mecenaten.
När de här omvälvningarna händer så lär rollpersonen sedan länge vara så insyltade i Futuras intriger, så att då är frågan "vad gör man?" inte längre ett problem.
Utöver det så känns det väldigt tidstypiskt rätt med en sådan gruppstruktur, och vill man så kan man säkert göra en moralpoäng eller politisk poäng av det också. Men huvudsyftet är alltså att ge rollpersoner något att göra.
Jag har lite andra ospånade idéer också. En är att mecenaten blir en stor del av erfarenhetsreglerna: de förbättringspoäng man får kan puttas in i mecenaten istället för i egna färdigheter. Det ökar mecenatens resurser, och ger högre förtroende för rollpersonen i utbyte.
Förtroende är en annan sak: ett värde på hur högt i kurs hos mecenaten som rollpersonen står. Jag funderar på att rollpersonerna vet väldigt lite om värdet - de kan hålla reda på hur mycket förbättringspoäng de har puttat in i mecenaten och därmed i förtroendet, men de vet inte exakta värdet.
Resurser, slutligen, funderar jag på om de inte ska mätas som färdigheter. Exempelvis så skulle den galne vetenskapsmannen kunna ha Laboratorium +8, medan finansmannen skulle kunna ha Finanser +6 och Kontakter +2, och så vidare.
Spelet Futura utspelar sig i staden med samma namn, som sträcker sig från Rotterdam till Köln. Det är en sammansmältning av en stor klase med städer kring Rehns lopp som rent formellt delas mellan Tyskland, Frankrike, Belgien och Holland, men i praktiken är snudd på en självständig tysk delrepublik. Året är 2000, och Tyskland och Europa är den dominerande stormakten i världen. USA höll sig för isolationistiska för länge, Sovjetunionen fick aldrig igång effektiviteten, och de franska och brittiska imperierna föll på grund av att deras ekonomier rasade då de var i princip bankrutt efter kriget.
Visionen är ett år 2000 så som man föreställde det sig 1930. Det är den tyska expressionistiska filmen som står för inspirationen och då i synnerhet Fritz Langs filmer med Metropolis och filmerna om Dr Mabuse. José Beroys serie Dr Mabuse, som knyter ihop filmerna Metropolis och Dr Mabuse, Spelaren, måste också nämnas (skitsvår att få tag på dock, man måste i princip beställa en klase baknummer av Tung Metall).
Mitt stora problem med Futura var att det var en visuellt skitcool värld - funkis, bauhaus, zeppelinare, skyskrapor, strålkastare mot himlen, intriger, kollonader, marmor, stål... mumma, liksom! Men jag fick aldrig något svar på frågan "vad gör man?" - det fanns massor med möjligheter i världen, men inga ingångspunkter. De tidiga speltesten rasade därför.
Men i samtalet med bland andra Yyy så löstes problemet. Hans förslag var något att "kroka upp" rollpersonerna, och efter en massa spånande så kom idén om en mecenat upp. Jag är inte helt säker på att det är helt rätt term, men det är något i stil med engelskans "patron" som jag är ute efter.
Hur som helst, idén är att en rollpersonsgrupp centreras kring en mecenat. Mecenaten är en spelarskapad spelledarperson, vars jobb det är att sammanföra och driva på rollpersonerna, stå för dagligt uppehälle samt fungera som ingångspunkt i de högre intrigerna i Futura.
Innan rollpersoner skapas så ska spelgruppen sitta ner och tillsammans skapa en mecenat som de är nöjda med. I samband med det så diskuterar man även rollpersonskoncept: vad det är för slags rollperson man vill spela, hur denne förhåller sig till mecenaten, och hur de förhåller sig till varandra.
Så rollpersonsskapandet börjar alltså med att man skapar mecenaten, för att så småningom släppa kontrollen över mecenaten till spelledaren och börja med de individuella rollpersonerna.
Det första som man ska komma överens om är mecenatens koncept. Spelarna ska helt enkelt samsas om vad han är för en typ. Det omfattar delvis mecenatens mål. Exempel på koncept kan vara Brottskund, Politiker, Galen vetenskapsman, Finansman eller Revolutionär.
Därefter ska man bestämma mecenatens resurser. Spelledaren definierar hur mycket resurser som mecenaten har, men spelarna har hyfsat stor frihet när det gäller att bestämma vilken sorts resurser som mecenaten har.
Slutligen ska man bestämma hur ens egen rollperson relaterar till mecenaten. Det viktiga är att den här relationen alltid är undergiven: rollpersonen ska aldrig vara kompanjon med eller på annat sätt likställd med mecenaten, och mecenaten är alltid överställd alla rollpersoner. Några exempel på relationer är Anställd, Älskare/älskarinna, Utpressad, Beroende av, Mentor eller Tjänstefolk.
---
Syftet med mecenaten är att ge svaret på frågan "vad gör man?" - man gör helt enkelt mecenatens uppdrag, och det drar en in i Futuras politiska intriger på en nivå som ligger långt över ens huvud. Relationen med mecenaten utvecklas under spelets gång - man kan stiga eller sjunka i aktning, man kan bli mer eller mindre beroende av mecenaten, han kan bli beroende av ens rollperson. Förräderi är alltid en möjlighet: mecenaten kan överge rollpersonerna, eller så kan rollpersonerna tvärtom försöka bryta sig fria från mecenaten.
När de här omvälvningarna händer så lär rollpersonen sedan länge vara så insyltade i Futuras intriger, så att då är frågan "vad gör man?" inte längre ett problem.
Utöver det så känns det väldigt tidstypiskt rätt med en sådan gruppstruktur, och vill man så kan man säkert göra en moralpoäng eller politisk poäng av det också. Men huvudsyftet är alltså att ge rollpersoner något att göra.
Jag har lite andra ospånade idéer också. En är att mecenaten blir en stor del av erfarenhetsreglerna: de förbättringspoäng man får kan puttas in i mecenaten istället för i egna färdigheter. Det ökar mecenatens resurser, och ger högre förtroende för rollpersonen i utbyte.
Förtroende är en annan sak: ett värde på hur högt i kurs hos mecenaten som rollpersonen står. Jag funderar på att rollpersonerna vet väldigt lite om värdet - de kan hålla reda på hur mycket förbättringspoäng de har puttat in i mecenaten och därmed i förtroendet, men de vet inte exakta värdet.
Resurser, slutligen, funderar jag på om de inte ska mätas som färdigheter. Exempelvis så skulle den galne vetenskapsmannen kunna ha Laboratorium +8, medan finansmannen skulle kunna ha Finanser +6 och Kontakter +2, och så vidare.