Nekromanti Futura - mecenaten

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Inspiration från Nobilis

(Borstar av dammet från tangentbordet efter att inte ha varit inne på forumet på över en månad) Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av hur Imperatorer fungerar i Nobilis (förmodligen mer ingående än vad som behövs, men hellre för mycket än för lite).

Imperatorer är de mäktigaste väsendena i Nobilis värld(ar), exempelvis änglar, smågudar eller Ljusets och Mörkrets magistrar (personifieringar av mänsklighetens överlevnadsinstinkt eller självdestruktivitet, respektive). Varje imperator definierar ett antal aspekter av skapelsen helt enkelt genom att existera - ett exempel ur boken är Askelon, som är herre över Skalv, Kokkonsten och Smedjan.

Imperatorerna befinner sig sen ett antal tusen år tillbaka i krig med excrucianerna, väsen som kommer utifrån skapelsen och vill utplåna den intill sista koncept. Kriget hålls till största delen på andeplanet vilket gör att imperatorernas kroppar ligger i koma största delen av tiden medan deras själar är ute och krigar. För att ha någon som tar hand om deras jobb inuti skapelsen har de upphöjt dödliga till "ädlingar", alltså de halvgudar som spelarna får köra.

Varje ädling blir härskare över en eller ett par av de aspekter en imperator härskar över. Grunduppsättningen är att spelarna tillhör samma familia, alltså ädligar som fått sin makt av och som tjänar samma imperator. Utöver att skapa rollpersoner får spelarna skapa sitt chancel (en av de få termer jag hade svårt att översätta när jag spelledde det, men chancel är alltså den fickdimension som ädlingarna får regera i sin imperators namn) och sin imperator.

Den poängmässiga delen av imperatorskapandet är av ett enkelt "balansera positiva egenskaper mot negativa". Exempel på egenskaper kan vara "mystery cult" (en sekt som dyrkar Imperatorn och som RP enkelt kan manipulera), "inspirational" (fientliga ädlingar kan inte stjäla mirakelpoäng från RP) samt "unshining" (RP är mottagliga för excrucianernas övernaturliga aura precis som vanliga dödliga).

Spelledaren styr imperatorn som vilken SLP som helst, men eftersom imperatorer är så mäktiga råds spelledaren att vara sparsam med mötena för att göra dem mer imponerande när de händer. Det är ganska lätt att göra eftersom imperatorerna största delen av tiden ligger i koma. Eftersom imperatorerna är intresserade av sina ädligars välgång kan de agera kavalleri om spelarna totalt satt sig i klistret, men i 99% av fallen anser imperatorn att problemet inte kräver deras uppmärksamhet (och dessutom kan de ju skapa en ny ädling om för att ersätta den som dött).

Samtidigt är rollpersonernas imperator deras obestridliga härskare så om han/hon/den/det ger en order gör rollpersonerna bäst i att lyda. Imperatorernas tankeprocesser skiljer sig helt från dödligas, så det gör ingenting om de framstår som mystiska och nyckfulla.

I spelet finns en liten lista med exempel på saker rollpersonerna kan behöva göra för sin imperator. Ett par exempel från listan är:
*Spionera på Imperatorns fiender/rivaler (även om alla imperatorer nominellt är allierade mot excrucianerna pågår fortfarande mängder med intriger. Himmel och helvete blir inte bästa kompisar bara för att de båda slåss för överlevnad.)
*Förhandla fram en allians med en annan familia.
*Lösa en politisk kris i den dödliga världen eftersom krisen distraherar från kriget mot excrucianerna.
*Vakta ett gravkummel där ett odödligt monster varit fängslat sen skapelsens begynnelse.
*Bränna ner tusen dödligas hem för att fira årsdagen av kriget i Himlen.
*Utforska ett visst filosofiskt spörsmål som imperatorn blivit intresserad av.

Så för att sammanfatta, imperatorn ger spelarna en anledning att hålla ihop samt ett par unika fördelar/nackdelar (om inte spelarna var lata och lät bli att köpa några). Under spel kommer han inte in så mycket men om han vill få något gjort är det upp till rollpersonerna att fixa det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Re: Inspiration från Nobilis

En strålande sammanfattning, Ridijeck!

Det är ganska lätt att göra eftersom imperatorerna största delen av tiden ligger i koma.
...eller helt enkelt inte är i närheten. De kan lika gärna vara ute och göra grejer "nån annanstans".
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Om man tittar på hur liknande system fungerade i gamla Rom så fick familjeöverhuvudets/patronens (motsvarigheten) till mecenaten här) utvalde arvinge (inte nödvändigtvis en blodsarvinge men adopterade ansågs å andra sidan ha mycket starka band till adoptivfamiljen) överta de flesta resurserna (inklusive klientelet) och även en stor del av anseendet (gott som dåligt).

Där skulle patronens/mecenatens frånfälle skaka om enheten (familj plus klienter) men enheten skulle fortfarande ha mycket goda förutsättningar att fortsätta med i princip samma makt och emd rätt spel i intrigerna ''förtjäna'' det anseende förre familjeledaren hade och jobba vidare och bidra till ett ännu bättre anseende och ännu mer resurser till enheten. Så varje patrons frånfälle blir en prövning men inget som på något vis behöver bryta eller föstöra det som fanns (dock en möjlighet till förändring i relationer, hur lik är arvingen den gamla patronen?).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inspiration från Nobilis

Så för att sammanfatta, imperatorn ger spelarna en anledning att hålla ihop samt ett par unika fördelar/nackdelar (om inte spelarna var lata och lät bli att köpa några). Under spel kommer han inte in så mycket men om han vill få något gjort är det upp till rollpersonerna att fixa det.
Tja, då var det inte så mycket jag kunde inspireras av ändå. Det kommer inte finnas särskilt mycket övernaturligheter i Futura - inga alls, faktiskt. Om jag använder T10-systemet så finns inget för- och nackdelssystem, så det finns ingenting att balansera (det finns egenskaper, men varje egenskap är både för- och nackdel och har för övrigt inte så mycket med spelvärden att göra). Rollpersonerna kommer att jobba med mecenaten i princip på daglig basis - han ligger inte i dvala, utan är tvärtom mycket aktiv, och han har svårt att agera kavalleri så om spelarna dabbar sig så får de lösa det själva. Det enda som verkar vara gemensamt är konceptet "en spelarskapad överordnad rollperson", men typ allting annat än det verkar skilja sig från Nobilis.

Tack för beskrivningen, dock.
 
Top