Misstag och misstag
"Man gjorde misstaget att översätta "Duengons & Dragons" till "Drakar och Demoner" i Arkiv X också..."
Vi rollspelare kan säga vad vi vill. Medelsvensson vet inte skillnaden på Drakar&Demoner och Dungeons&Dragons (och om man ska vara elak, iom DoD6 tunnades skillnaden ut ännu mer... /images/icons/wink.gif).
Vad som dock är klart och tydligt är att Drakar&Demoner är ett fenomen i Sverige, lika mycket som det är ett varumärke. På samma sätt, Dungeons&Dragons är ett fenomen i USA lika mycket som varumärke. Det fanns en föräldragrupp som kallade sig "Bothered About Dungeons&Dragons". Tror ni att denna var inriktad mot enbart de produkter som fanns under varumärket Dungeons&Dragons? Onej - de gick mot allt vad rollspel hette. Däremot är det inte många svenskar som har någon större koll på vad Dungeons&Dragons är, och skulle de ha det är de antingen rollspelsnördar som är jättepetiga om huruvida det ska heta d20 eller T20, eller folk som snubblat över hobbyn och kopplat ihop de två
fenomenen (men inte nödvändigtvis varumärkena). De senare är näst intill garanterat i majoritet.
Det finns många andra fall där ett varumärke även har kommit att stå för ett fenomen. Nintendo och Playstation är två sådana. Jag har hört mer än en unge försöka förklara skillnaden på Dreamcast och Playstation till oförstående föräldrar, som sedan tvingats acceptera läget och köpa skivan med PS-loggan på istället för den med den lilla spiralen på, trots att PS-loggan tydligen kostar 100 spänn mer och mamma inte kan förstå skillnaden på de båda. Där har Playstation blivit mer än ett varumärke, det har blivit ett fenomen.
Ett annat exempel: Walkman är TM Sony, Inc. Likförbannat är det också en beteckning på fenomenet fickmusikmaskiner. Varje annan fickmusikmaskin som kallar sig Walkman gör sig skyldig till varumärkesintrång. Likförbannat kallas apparaten för "walkman" även om den heter Diamond Pocket Jukebox (eller något liknande). Detta fenomen är än mer framträdande i utlandet - här i Sverige har vi av någon anledning fått begreppet "freestyle" som alternativ.
Så, nu över till översättningar. En översättares uppgift är inte att översätta ordagrant. Hans uppgift är att föra över dialogen till ett annat språk, så att dialogens innebörd går fram till gemene man. Sen får exakt ordalydelse gå rätt i soptunnan om den måste.
Ett typexempel på bra översättning är slutklämmen i Big Trouble in Little China, där Jack Burton kläcker ur sig "Give me your best shot, pal! I can take it". Detta översätts inte som "ge mig ditt bästa skjut, kompis! Jag kan ta det!" Tvärtom, textremsan säger istället "Ta i så du kräks! Jag pallar!" Det är lika kort, kärnfullt, humoristiskt och macho som originalet, trots att det inte nämns ett dugg om vomeringar i originalrepliken.
På samma sätt, att översätta "Dungeons&Dragons" i TV-sammanhang till "Drakar&Demoner" anser jag är en bra översättning. Fler förstår nämligen vad det handlar om än om översättaren hade låtit varumärket stå kvar.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>