Beastslayer
ROTN
Affert har absolut en poäng, religonen behöver defenetivt piffas upp och göras mer modern ifall den skall ha en central plats i Rom. Rent historiskt sett kanske de gammla gudarna fick på nosen av någon annan religon, men kan efter ett par hundra år i ränstenen resa sig och slå ner de andra av någon anledning ? En hjälte kanske reser sig och kallar sig själv för Mars son och på så sätt kanske markant ökar de gammla gudarnas popularitet, en popularitet som sedan kanske väger över till att tron helt övergår till de gammla gudarna igen. En tanke bara.Arfert har dock en poäng, det saknades en del innehåll i den gamla religionen som gjorde att alla dessa mystiskt alternativa kulter dök upp. Vill man vara ordentlig så försöker man fylla det hålet i religionen på något vis för att den ska ha anledning att finnas kvar. Det handlar väl mycket om hur religionen utövas så religionsutövande som det såg ut innan vår tideräkning i Rom kanske behöver kompletteras med något mer personligt förhållande till makterna eller de lägre heroerna/halvgudarna sopm till exempel Mithras. Det behöver ju inte utesluta det storkollektivistiska samhälleliga förhållningssättet till gudarna.
Inspirerande tankar helt klart!Plötsligt ser jag framför mig en massa fritempeliga samfund och mer eller mindre manipulativa sekter som alla hävdar de har sett mer av sanningen än de andra. Fast allihop erkänner förstås i huvudsak de stora gudarna som staten tillber och offrar till för kollektivets bästa och så men de sitter var och en på hela sanningen...
Igår satt jag på ett tåg i 5 timmar och man hinner tänka en del. Satt bla och tänkte på orakel och kom då att tänka på oraklet i Matrix. Orakel är en grymmt cool grej som självklart måste finnas med i världen, men på vilket sätt ? Kanske är det riktiga människor? Kanske dataprogram? Kanske lever dom inte utan man besöker snarare en plats och talar med deras andar (återigen program?). Något som tåls att fundera på.