Nekromanti Futuristiskt Rom rollspel

Arfert har dock en poäng, det saknades en del innehåll i den gamla religionen som gjorde att alla dessa mystiskt alternativa kulter dök upp. Vill man vara ordentlig så försöker man fylla det hålet i religionen på något vis för att den ska ha anledning att finnas kvar. Det handlar väl mycket om hur religionen utövas så religionsutövande som det såg ut innan vår tideräkning i Rom kanske behöver kompletteras med något mer personligt förhållande till makterna eller de lägre heroerna/halvgudarna sopm till exempel Mithras. Det behöver ju inte utesluta det storkollektivistiska samhälleliga förhållningssättet till gudarna.
Affert har absolut en poäng, religonen behöver defenetivt piffas upp och göras mer modern ifall den skall ha en central plats i Rom. Rent historiskt sett kanske de gammla gudarna fick på nosen av någon annan religon, men kan efter ett par hundra år i ränstenen resa sig och slå ner de andra av någon anledning ? En hjälte kanske reser sig och kallar sig själv för Mars son och på så sätt kanske markant ökar de gammla gudarnas popularitet, en popularitet som sedan kanske väger över till att tron helt övergår till de gammla gudarna igen. En tanke bara.

Plötsligt ser jag framför mig en massa fritempeliga samfund och mer eller mindre manipulativa sekter som alla hävdar de har sett mer av sanningen än de andra. Fast allihop erkänner förstås i huvudsak de stora gudarna som staten tillber och offrar till för kollektivets bästa och så men de sitter var och en på hela sanningen...
Inspirerande tankar helt klart!

Igår satt jag på ett tåg i 5 timmar och man hinner tänka en del. Satt bla och tänkte på orakel och kom då att tänka på oraklet i Matrix. Orakel är en grymmt cool grej som självklart måste finnas med i världen, men på vilket sätt ? Kanske är det riktiga människor? Kanske dataprogram? Kanske lever dom inte utan man besöker snarare en plats och talar med deras andar (återigen program?). Något som tåls att fundera på.

Illern

koppariller
Re: mmmmmm, manipulativa orakel :)

En hjälte kanske reser sig och kallar sig själv för Mars son och på så sätt kanske markant ökar de gammla gudarnas popularitet, en popularitet som sedan kanske väger över till att tron helt övergår till de gammla gudarna igen. En tanke bara.
Mithras inkarnerad kanske, för att knyta till vår verkliga historia?

Orakel tycker jag du ska ha med, låt dem inte tappa sin manipulativa förmåga. De kanske är de stora spionorganisationerna i framtiden med än större förgreningar och informationsök än på antiken?

Det kanske finns både bra och dåliga orakel. De sämre är bara datorprogram som man betalar en slant för att få sig en motsvarighet till dagstidningshoroskopen (fast de kanske har större tyngd än dagstidningshoroskopen) och de bra förses med information från hårt arbetande spioner av alla de slag och släpper sedan ''lämplig'' information till de som besöker dem. Vissa kanske är mer mutbara än andra.

Re: mmmmmm, manipulativa orakel :)

Orakel tycker jag du ska ha med, låt dem inte tappa sin manipulativa förmåga. De kanske är de stora spionorganisationerna i framtiden med än större förgreningar och informationsök än på antiken?

Det kanske finns både bra och dåliga orakel. De sämre är bara datorprogram som man betalar en slant för att få sig en motsvarighet till dagstidningshoroskopen (fast de kanske har större tyngd än dagstidningshoroskopen) och de bra förses med information från hårt arbetande spioner av alla de slag och släpper sedan ''lämplig'' information till de som besöker dem. Vissa kanske är mer mutbara än andra.
Utveckla tack.

Små grunder har börjat bildas och jag har börjat fundera i banorna kring ett namn till spelet.

Med tanke på att kristendomen aldrig skall ha slagit igenom så kommer tidsräkningen att vara annorlunda troligtvis. Man började på år 1 för det var då staden grundades (Ca 753 BC) och sedan fortsatte man.
Till en början var räknesättet förvirrande och Julius Ceasar beslöt att ändra den något, som tex att året skulle börja med 1:e Januari.

Man kallade tidräkningen för Ab Urbe Condita, dvs efter stadens grundande.

Så en fundering är att att låta spelet heta

Rom: 2043 Ab Urbe Condita

Några andra idéer ?

Jarre

Swordsman
Rom: 2043 Ab Urbe Condita

Några andra idéer ?
Jag tycker att det är för långt och omständigt att säga. Det är liksom tretton stavelser och är svår att förkorta till något smidigare (R2043AUC? RAUC?). Utifrån det du tänkt, föreslår jag därför att du bara behåller Ab Urbe Condita.

Om jag förstår dig rätt så kommer spelet alltså att äga rum kring år 1300 e Kr med vår tidräkning sett? Av ren nyfikenhet måste jag fråga, vad talar vi om för teknologisk nivå?

Illern

koppariller
Jag håller nog med Yaaraer, det är lite långt. Jag funderade också på bara ''Ab urbe condita'' men tycker inte ritkigt det är riktigt bra heller, kommer jag på något bättre så ska jag tala om det.

Jag tycker att det är för långt och omständigt att säga. Det är liksom tretton stavelser och är svår att förkorta till något smidigare (R2043AUC? RAUC?). Utifrån det du tänkt, föreslår jag därför att du bara behåller Ab Urbe Condita.

Om jag förstår dig rätt så kommer spelet alltså att äga rum kring år 1300 e Kr med vår tidräkning sett? Av ren nyfikenhet måste jag fråga, vad talar vi om för teknologisk nivå?
Fel av mig, det blir självklart 2843 Ab Urbe Condita. Alltså motsvarande 2100 -tal.

Marukusu

Hero
Roma Eterna vore namnet jag skulle ha gett till något sånt här rollspel i alla fall, men jag vet inte om det kolliderar med redan existerande produkter (någon bok med ett liknande tema hette tydligen det...).

Och för att rippa av andra i samma tråd, vilken nivå rent tekniskt har romarriket uppnått? Om spelet utspelar sig i vårat 2100-tal så har de ju såklart haft mer tid på sig att utveckla saker och ting, men man får ju ta med i beräkning att det finns en hel del faktorer som kan bromsa utvecklingen (ett utvecklingsfientligt samhällssystem, destruktiva krig, farsoter, övriga katastrofer etc...).

/Marukusu, grubbel och båg.

Illern

koppariller
Jag tror det finns både en roman och en GURPS-bok med namnet ''Roma eterna'' men jag instämmer, det är ett bra namn.

Beroende på stämning i spelet kanske man kunde spinna ett namn på en andra guldålder eller något sådant.

Roma Eterna vore namnet jag skulle ha gett till något sånt här rollspel i alla fall, men jag vet inte om det kolliderar med redan existerande produkter (någon bok med ett liknande tema hette tydligen det...).
Roma Eternis kanske ? Det var ett bra namn dock. Ska undersöka om det är upptaget eller ej. Eller Imperium Romania ? Roma Infinitas är också en idé.
Jag vet inte ens om jag är rätt ute när det gäller det latinska språket.

Och för att rippa av andra i samma tråd, vilken nivå rent tekniskt har romarriket uppnått? Om spelet utspelar sig i vårat 2100-tal så har de ju såklart haft mer tid på sig att utveckla saker och ting, men man får ju ta med i beräkning att det finns en hel del faktorer som kan bromsa utvecklingen (ett utvecklingsfientligt samhällssystem, destruktiva krig, farsoter, övriga katastrofer etc...)
Bra fråga. Som du säger så kan saker och ting bromsa upp utvecklingen. Men jag är inte helt på det klara med på vilken nivå teknologin ska ligga exakt. Kom gärna med idéer och vad som ni skulle tycka vore passande i olika aspekter.

Ska det finnas någon motsvarighet till Internet ? Hur fungerar detta ? Är det på Johnny Mnenomic vis ett nät där hackare frodas och som är livsfarligt att koppla upp sig mot ifall man har kriminellt uppsåt och försöker hacka företagsnät ?

Finns det replikanter ? har kanske dessa tagit en del av slavarnas roll i hemmet som passupper och allmäna buttboys !?

På vilket vis har farkoster och fortskaffningsmedel utvecklas mot hur de ser ut idag ? Ska det finnas bensindrivna bilar eller ska man försöka utforma något alternativ till detta ? Ska det finnas svävarfarkoster, och hur utbredda är isåfall dessa ?

Några ämnen och tankar kring dessa som jag ännu inte bestämmt mig för hur det ska se ut och hur det ska fungera.

Militäriskt så ska det helt klart ligga längre fram än vad vi gör idag, men en mer gammeldags krigsföring är modern, tänk er WW 1 så har ni det åt det hållet jag tänkt mig. Krig på mer gammaldags vis är betydligt mer coolt än tex mer moderna krig där det inte är lika smutsigt och grisigt på samma sätt, det är något oerhört fascinerande med både WW1 och WW2 som jag tror jag kommer låta mig inspireras av på den militära biten, det känns väldigt passande i min mening.

En annan sak har jag dock tänkt på ganska mkt och det är just Atombomben. Jag tror att jag ska låta Atombomben vara ouppfunnen för att få en annan sorts stämning i världen.

Krig, politik, spionage och lönnmord är ord som berättar ganska målande om vad jag tänkt mig bygga upp för sorts stämning.

Roma Infinitus

<center>Roma Infinitus</font size></center>

-Världskrig urartar i ett kallt krig mellan Kina och Rom.

-Konstantinopel är delat mellan Rom och Asien, spioner överallt. Tänk Berlin under Kalla kriget. Spiondraman i Konstatinopels mörka gränder.

-I Kartago pågår en frihetsrörelse som urartat i inbördeskrig. Många Kartager är fortfarande oerhört hämndlystna och vill se Rom i lågor.

-Skyttegravskrig, bajonetter och giftgaser som får senapsgasen att kännas som en härlig deoderant. Gladiusen har övergått och blivit ett bajonettvapen till legionärernas nyare vapen. ”Gladius redo, Gladius på! ANFALL!”

-Kina och Rom är världens två maktblock.

-Mithras tillsammans med Jupiter är de bägge gudafäderna (religon). Orakel finns för alla plånböcker, Alltifrån det lilla krypin hålet i hörnet till Oraklet av Delfi existerar. ”Care to know your destiny??”

-Det militär strategiska upplägget skall vara som tidigt 1900-tal, dock ska den militära teknologin vara högre och vapen samt övrig utrustning ska ha en betydligt mer futuristisk känsla över sig, dock inte alltför farout. Den strategiska utvecklingen har stagnerat pga av starka traditioner och i brist på nytänkande. ”Man lagar inte en maskin som inte är trasig.”

-Kina är fortfarande styrt utav en Kejsare och är inte kommunistiskt. Religonerna är Taoism och Buddism. Skriften Krigskonsten skriven av Sun Tzu är fortfarande ett läromedel för befäl och ledare av den Kinesiska armén. Kineserna skall ha coola mustascher och skägg.

-Cyberpunk känsla fast möjligtvis utan ett nät. (Hur är något cyber utan cyberspace igentligen???Kanske med cyberteknologi i form av armar, ben mm??) Om det ska finnas ett nät så ska det vara annorlunda och nyskapande.

-Den antika känslan måste bibehållas men samtidigt förvandlas till en futuristisk värld.

-Fenicierna är företagsledare med stor makt och inflytande i senaten. De bor i stora lyxuösa villor till stor del konstruerade av glas. De rika lever på kullen Palantine medans Aventine är ett smutsigt rövhål till stadsdel.

-I senaten skall man alltid bära toga, det är det lag på(yay!!). Tänk på den brittiska traditionen att bära peruk i domstolen :gremlaugh:

-Roms smutsiga och riktigt tunga industrier är förlagda till några av Imperiets mer avlägsna hörn där mängder av slavar arbetar tills de dör eller med en gnutta tur förflyttas någon annanstanns.

-Slavuppror är inte ovanliga i det Romersk Imperiets utkanter.

-Smutsiga tunnelbanor fulla med propaganda värvnings affischer. "The legion want you", "Go on an adventure i the east and see the barbaric chinese" etc.

-Hårda gränspoliser som skjuter folk utan rätt papper. "Dier pappiren, DIER PAPPIREN *Bang* Bang*"

-Gladiatorspel på Colleseum och Circus Maximus. Manhunting, Storviltsjakter med primitiva vapen mot oerhört blodtörstiga djur.

-Stora klassklyftor och utbredd fattigdom.

Mina anteckningar för tillfället. Finns mer men det är oerhört kladdigt. Tankar ? Idéer ?

Sen kunde säkert nåt i islam-stil ändå dykt upp efter några hundra år, även om inte kristendomen existerat... och utan en stor kristen kyrka att tampas med hade Islam kunnat nå mycket längre i Europa på den tiden
hade kristendomen inte blivit populär så hade troligtvis inte Islam heller dykt upp. Men berätta gärna vad som skulle utlösa en sådan sak. Kan vara en cool aspekt att lägga till spelet.

Eftersom den här tråden fortfarande läses med jämna mellanrum tänkte jag passa på att ställa en fråga som ger alla er som läser detta möjligheten att ge mer idéer, inspiration mm innnan tråden försvinner pga utfyllnad uppifrån.

Så mitt önskemål är att var man/kvinna som vill bidra skriver ner 4 punkter som dom skulle finna intressanta i Roma Infinitus, det må vara precis vad som helst, och beskriv gärna er tanke/idé noggrant.

Tack på förhand