Ett oanstäntigt förslag
Låter som ett rätt ballt koncept. Jag har filat lite på förslag till länder och deras relationer till varandra etc, eftersom att jag alltid vill ha svepskäl till att kladda på kartor.
KORT OM VÄRLDEN
Kolonialismen-imperialismen är väldigt inne, slaveri existerar praktiskt taget överallt utom i Sovjet (där det finns GULAG:er istället). Stora klasskillnader kombinerat med relativ high-tech för de som har råd, korruption, dekadens, separatism, auktoritarianism, togor, yaddayadda.
SPQR
Omfattar hela moderna Väst- och Centraleuropa samt alla länder runt Medelhavet + kolonier i Amerika (Brasilien, Colombia, Venezuela, Karibien + Nordamerika), kolonier i Afrika, kolonier i Asien (Australien, Nya Zeeland...) etc.
Fördelar: Stort, mäktigt imperium på alla sätt och vis, kolonier i världens alla hörn genererar enorma vinster i ädelmetaller och slavar.
Nackdelar: Utbredd korrumption och dekadens, byråkrati, stor etnisk och religiös diversitet, stora klasskillnader, många fiender, ligger konstant i krig.
SSSR
Omfattar hela dagens Ryssland - ryska manchuriet och Sachalin, + Skandinavien, Polen, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Baltikum och Alaska.
Fördelar: Stort land med rika naturtillgångar, stor värnpliktsarmé och flotta, kommunismen har många sympatisörer även i andra länder.
Nackdelar: Diktatoriskt och byråkratiskt styre, staten är oförlåtande mot religösa och alla som inte passar in i samhället, många fiender.
Kina
Omfattar hela dagens Kina + ryska manchuriet och Sachalin, Taiwan (surprise!), Vietnam, Korea, Japan, (yttre) Mongoliet och stora delar av Centralasien fram till Kaspiska havet.
Fördelar: Stort land med väldigt inflytande i Östasien, världens folkrikaste land,
Nackdelar: Byråkrati, separatism, överbefolkning, miljöproblem, föråldrad flotta.
Persien
Omfattar dagens Iran + Turkmenistan, Afghanistan, Kaukasus, Irak, Kuwait och Arabiska halvön.
Fördelar: Stor tolerans gentemot andra folkslag, mycket liberal syn på teknologi och vetenskap, olja.
Nackdelar: Undermålig flotta, stora ökenområden.
Indien
Omfattar dagens Indien + Pakistan, Myanmar, Sri Lanka, Nepal, Bhutan och Bangaldesh.
Fördelar: Folkrikt land med många naturtillgångar såsom kryddor och silke.
Nackdelar: Strikt kastsystem förhindrar samhällsutvecklingen.
Khmerimperiet
Omfattar dagens Kambodja + Thailand, Laos, Malaysia samt delar av Indonesien.
Fördelar: Coolt mode gör att adeln ser ut som utomjordingar.
Nackdelar: I praktiken vasallstat åt Kina.
Tawantin Suyu (Inkaimperiet)
Omfattar dagens Peru + Chile, Bolivia, Equador, Paraguay och Argentina.
Fördelar: Lättförsvarat beläget i Andernas berg.
Nackdelar: Obefintlig flotta.
Aztekimperiet
Omfattar dagens Mexiko + Centralamerika och stora delar av den Nordamerikanska västern.
Fördelar: Står för merparten av världens drogtillverkning och -försäljning.
Nackdelar: Beroendet av slavar, som Rom har monopol på, har gjort att landet i praktiken är en romersk vasallstat; landets blodiga religion kräver tusentals offer varje år, droger, nepotism.
Jah Africa, maan
"Juvelen i Romarrikets krona". Om du visualiserar den grövsta sortens utsugning, så har du just visualiserat min bild av Afrika i den här settingen. Jag tänker mig Afrika som en enda stor romersk lekplats, typ kolonialismens Afrika fast i mycket större skala. Slavar, Elfenben, exotiska djur, ädelträ och -sten samt allt annat som genererar vinst tas från Afrika och landet som blir över ges till legionärer som går i pension.
Möjligen att Etiopien och Ghanaimperiet är "självständiga" stater, de är enda pre-kolonialistiska afrikanska "nationalstaterna" jag känner till i Sub-sahariska Afrika.
BTW, varför vill du ha kvar England? Låt de nakna kannibal-barbarerna få smaka på kallt romerskt stål och få se sina sketna öar bli förvandlade till parkeringshus istället!
/Marukusu, AVE CAESAR.