Nekromanti Futuristiskt Rom rollspel

Som jag skrivit i en annan tråd här så funderar jag som sagt på att sätta ihop ett eget rollspel, mest för min egen del men det ska självklart gå att inhandla för alla som finner det intressant.

Jag skulle vilja ha lite tips, idéer om allt från Militära styrkor till hur den romerska tron utvecklats. Utgå från det tråden är döpt till och flumma ut bäst ni kan, dock inte så far out att man kan tro att ni rökt något annat än tobak. :gremwink:

Targon

Hero
hur den romerska tron utvecklats.
Det beror väldigt mycket på vilken tid du vi ha som modell för ditt futuristiska Rom. Notera att även kristendomen är en romersk religion som du måste bestämma om du ska ta med i beräkningen eller inte i ditt spel.

Läs gärna James Rives, Religion in the Roman Empire, Blackwell Ancient Religions 2007, så får du en bra överblick.

Kolla också gärna i Robert Turcan, The Cults of the Roman Empire, Blackwell, Oxford 1996 (översättning från franska)

och

Ramsay MacMullen, Paganism in the Roman Empire, Yale University Press, New Haven, 1984.

Finns tusen titlar till, så det är bara att leta på egen hand.

Vad det gäller de andra prylarna får du väl lira lite Rome Total War...

Det beror väldigt mycket på vilken tid du vi ha som modell för ditt futuristiska Rom. Notera att även kristendomen är en romersk religion som du måste bestämma om du ska ta med i beräkningen eller inte i ditt spel.

Läs gärna James Rives, Religion in the Roman Empire, Blackwell Ancient Religions 2007, så får du en bra överblick.

Kolla också gärna i Robert Turcan, The Cults of the Roman Empire, Blackwell, Oxford 1996 (översättning från franska)

och

Ramsay MacMullen, Paganism in the Roman Empire, Yale University Press, New Haven, 1984.

Finns tusen titlar till, så det är bara att leta på egen hand.

Vad det gäller de andra prylarna får du väl lira lite Rome Total War...
Jag har börjat bolla idéer med en god vän i Örebro som brukar agera bollplank när det gäller kampanjer mm.

Än så länge är det bara tankar.

Men Rom blir aldrig kristet, kristendomen slår aldrig riktigt igenom av olika anledningar utan förblir en liten kult i en källare i Judeah där jesus dör ett rätt tidigt liv, dränkt av judas eller någon annan av stjärtgossarna hans av anledningar ännu inte uppdiktade.

Så tron på de klassiska Romerska gudarna skall fortfarande finnas kvar, dvs Jupiter, Mars, Venus osv.

Min tanke är också att Rom tillsammans med Sovjet, Kina och England skall bilda de fyra kraftblocken.

Sovjet Unionen har även lagt Norden under sig i ett snabbt och effektivt erövringtåg, så Finland, Sverige och Norge tillhör alltså här Sovjet.

Hur det kommer sig att England klarat sig undan Romersk erövring är en bra fråga som jag ännu inte tänkt ut ett svar på, men jag har läst en del om Romarnas försök att ta England och eftersom det regnade såpass mkt som det gjorde trodde Romarna att gudarna inte var med dem i kriget mot pikterna i norr och således övergav dom försöken att fortsätta erövringen och lämnade ön bakom sig för att nöja sig med att dominera resten av Europa, det är ett alternativ som jag leker med hursom helst.

Tanken just nu är att placera religonen ganska centralt, det är inte många Sci.Fi rollspel som tar upp just den aspekten speciellt mkt och jag tror det kan vara en intressant vinkling.

Inspirations källor just nu är Equilibrium, Filmer och böcker som utspelar sig under kalla kriget, Tv serien Rome, Vår pågående Romkampanj som lett mig in på tanken att ett framtida Rom skulle vara så grymmt coolt att spela i !

Just nu är det mesta ganska osammanhängande, men det är inte speciellt konstigt.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Futuristiskt Rom-rollspel

Jag skulle vilja ha Rom-cyberpunk. Romerska megakorporationer med latinska namn, romersk republik med senaten som störtsta maktutövare, men där den i princip bara är en arena för storföretagen att spela ut sina maktspel på. Att vara senator är lukrativt i och med de stora mutor man får, men farligt i och med att fientliga företag kan vilja ersätta dig med någon lojal mot dem ...

Patricierna har blivit företagsledare och plebejerna är antingen löneslavar eller icke-medborgare och slavar. Företagsledningen lever i lyx och dekadens på varor från republikens alla håll, medan den större befolkningen svälter. Medborgarskap ger rätten till ett drägligt liv, men för att få det måste du ge upp din fria vilja, och dessutom förtjäna det genom att skriva in dig i legionen på obestämd tid eller på något annat vis. Spioner från Kartago finns överallt och det räcker med att anklaga någon för att vara spion för att han skall bli omhändertagen.

Den teknologi som plebejerna har tillgång till är den smutsiga -- bensinbilar, krutvapen, etc. -- medan patricierna har laservapen och flygbilar. Den stora jämkaren, dit många icke-medborgare söker sin tillflykt, är nätet. Hackers skaffar sig medborgarskap genom att bryta sig in på Quaestorns (kallar du dem "kvestorer" så får du spö) nät, eller rånar företagen, som skickar Praetorerna (en legosoldatkår som gör smutsgöra för pengar, samt är stadens officiella polismyndighet (intressekonflikt? Vaddå?)) på dem för våldsamma razzior i deras hem.

Romerska villor som stora, rena glas- och marmorpalats, skitiga forum, politiskt maktspel, slavuppror ... Fan, det vore fräckt.

Re: Futuristiskt Rom-rollspel

Mkt bra idéer och förslag ! Det gav mig verkligen inspiration !

Med ett fåtal undantag gillade jag dina idér jävligt mkt.

Den teknologi som plebejerna har tillgång till är den smutsiga -- bensinbilar, krutvapen, etc. -- medan patricierna har laservapen och flygbilar. Den stora jämkaren, dit många icke-medborgare söker sin tillflykt, är nätet. Hackers skaffar sig medborgarskap genom att bryta sig in på Quaestorns (kallar du dem "kvestorer" så får du spö) nät, eller rånar företagen, som skickar Praetorerna (en legosoldatkår som gör smutsgöra för pengar, samt är stadens officiella polismyndighet (intressekonflikt? Vaddå?)) på dem för våldsamma razzior i deras hem
Bilar ! Det är lyx för en plejb det, det ska vara tunnelbana och ångest.

Och laservapen nej, inga laservapen för fan.

Tycker du verkligen att det ska finnas ett Nät ? Stora bibliotek dit ytterst få har tillträde är betydligt coolare tycker jag personligen.
Det är olagligt för alla icke medborgare att äga böcker och det bestraffas med döden. Dock finns det en hel del "svarbibliotek" med ett begränsat antal böcker dit de som vill läsa tar sig, alltid med en ganska hutlös summa som pris självklart.

Någon som vet en duktig tecknare som kan vara rätt för den här typen av projekt ? Jag vill bara kolla runt lite samt höra mig för hur mkt pengar det kan tänkas komma att röra sig om för en hel bok.

Marukusu

Hero
Ett oanstäntigt förslag

Låter som ett rätt ballt koncept. Jag har filat lite på förslag till länder och deras relationer till varandra etc, eftersom att jag alltid vill ha svepskäl till att kladda på kartor.

KORT OM VÄRLDEN
Kolonialismen-imperialismen är väldigt inne, slaveri existerar praktiskt taget överallt utom i Sovjet (där det finns GULAG:er istället). Stora klasskillnader kombinerat med relativ high-tech för de som har råd, korruption, dekadens, separatism, auktoritarianism, togor, yaddayadda.

SPQR
Omfattar hela moderna Väst- och Centraleuropa samt alla länder runt Medelhavet + kolonier i Amerika (Brasilien, Colombia, Venezuela, Karibien + Nordamerika), kolonier i Afrika, kolonier i Asien (Australien, Nya Zeeland...) etc.

Fördelar: Stort, mäktigt imperium på alla sätt och vis, kolonier i världens alla hörn genererar enorma vinster i ädelmetaller och slavar.
Nackdelar: Utbredd korrumption och dekadens, byråkrati, stor etnisk och religiös diversitet, stora klasskillnader, många fiender, ligger konstant i krig.

SSSR
Omfattar hela dagens Ryssland - ryska manchuriet och Sachalin, + Skandinavien, Polen, Ukraina, Vitryssland, Moldavien, Baltikum och Alaska.

Fördelar: Stort land med rika naturtillgångar, stor värnpliktsarmé och flotta, kommunismen har många sympatisörer även i andra länder.
Nackdelar: Diktatoriskt och byråkratiskt styre, staten är oförlåtande mot religösa och alla som inte passar in i samhället, många fiender.

Kina
Omfattar hela dagens Kina + ryska manchuriet och Sachalin, Taiwan (surprise!), Vietnam, Korea, Japan, (yttre) Mongoliet och stora delar av Centralasien fram till Kaspiska havet.

Fördelar: Stort land med väldigt inflytande i Östasien, världens folkrikaste land,
Nackdelar: Byråkrati, separatism, överbefolkning, miljöproblem, föråldrad flotta.

Persien
Omfattar dagens Iran + Turkmenistan, Afghanistan, Kaukasus, Irak, Kuwait och Arabiska halvön.

Fördelar: Stor tolerans gentemot andra folkslag, mycket liberal syn på teknologi och vetenskap, olja.
Nackdelar: Undermålig flotta, stora ökenområden.

Indien
Omfattar dagens Indien + Pakistan, Myanmar, Sri Lanka, Nepal, Bhutan och Bangaldesh.

Fördelar: Folkrikt land med många naturtillgångar såsom kryddor och silke.
Nackdelar: Strikt kastsystem förhindrar samhällsutvecklingen.

Khmerimperiet
Omfattar dagens Kambodja + Thailand, Laos, Malaysia samt delar av Indonesien.

Fördelar: Coolt mode gör att adeln ser ut som utomjordingar.
Nackdelar: I praktiken vasallstat åt Kina.

Tawantin Suyu (Inkaimperiet)
Omfattar dagens Peru + Chile, Bolivia, Equador, Paraguay och Argentina.

Fördelar: Lättförsvarat beläget i Andernas berg.
Nackdelar: Obefintlig flotta.

Aztekimperiet
Omfattar dagens Mexiko + Centralamerika och stora delar av den Nordamerikanska västern.

Fördelar: Står för merparten av världens drogtillverkning och -försäljning.
Nackdelar: Beroendet av slavar, som Rom har monopol på, har gjort att landet i praktiken är en romersk vasallstat; landets blodiga religion kräver tusentals offer varje år, droger, nepotism.

Jah Africa, maan
"Juvelen i Romarrikets krona". Om du visualiserar den grövsta sortens utsugning, så har du just visualiserat min bild av Afrika i den här settingen. Jag tänker mig Afrika som en enda stor romersk lekplats, typ kolonialismens Afrika fast i mycket större skala. Slavar, Elfenben, exotiska djur, ädelträ och -sten samt allt annat som genererar vinst tas från Afrika och landet som blir över ges till legionärer som går i pension.
Möjligen att Etiopien och Ghanaimperiet är "självständiga" stater, de är enda pre-kolonialistiska afrikanska "nationalstaterna" jag känner till i Sub-sahariska Afrika.

BTW, varför vill du ha kvar England? Låt de nakna kannibal-barbarerna få smaka på kallt romerskt stål och få se sina sketna öar bli förvandlade till parkeringshus istället! :gremelak:

/Marukusu, AVE CAESAR.

Re: Ett oanstäntigt förslag

BTW, varför vill du ha kvar England? Låt de nakna kannibal-barbarerna få smaka på kallt romerskt stål och få se sina sketna öar bli förvandlade till parkeringshus istället!
Ja det var en bra fråga. Jag föreställer mig att England koloniserar Amerika och på så vis genom århundradena blir ett Imperie att räkna med, jag gillar England helt enkelt.

Om man ska se det rent historiskt så lyckades ju Romarna aldrig erövra de brittiska öarna. Irland vågade man inte segla till för där trodde man att gudarna bodde. Och pikterna lyckades man aldrig kuva riktigt. Dock hade de säkert lyckats med det om det inte vore för en rad ärke cpn till kejsare.

Bra idéer annars ! Skänkte inspiration.

Marukusu

Hero

Med tanke på hur primitivt befolkningen på de brittiska öarna levde innan romarnas ankomst tror jag att det vore ytterst tveksamt att några britter skulle sätta sina fötter på amerikansk mark innan romarna gjorde det. Jag vet inte heller vad de brittiska hövdingarna eller druiderna hade att tjäna på att kolonisera något annat rike heller, speciellt inte ett rike som låg på andra sidan ett enormt och stormigt hav som de dessutom inte hade teknologi eller resurser till att bygga fartyg att åka över med.

Möjligen att skandinaver/ryssar är de första främmande folken att åka över till Amerikat, eller varför inte kineserna? En del flummiga forskare hävdar faktiskt att kineserna korsade Stilla Havet på XXX-talet långt före Columbus, även om jag personligen är mycket skeptisk till dessa hypoteser.

Men, men. Du gör vad du vill med din värld, I'll not interfere.

Du har en poäng med det du säger, men det var inte riktigt så jag hade tänkt mig att det skulle ske. Hur det kommer att bli återstår att se.

Vi är iaf i rådande stund två personer involverade i projektet, förhoppningsvis tillkommer fler intresserade.

Arfert

Facit
Jag förstår att du vill ha kvar de romerska gudarna, de är coola.. så kör på dem... ur spelsynpunkt gillar jag det.

..men hursomhelst, hade det inte blivit Kristendomen hade det blivit nåt annat som tagit över i Rom, som Mithras- eller Isiskulten... eler nåt helt annat som aldrig hann få livskraft. Den gamla romerska religionen ver på dekis, romarna själva letade efter nåt nytt och tog den inte riktigt på allvar längre... det låg helt enkelt i luften att man ville ha en ny religion som var "tyngre", ur ett existensiellt/filosofiskt perspektiv.

Sen kunde säkert nåt i islam-stil ändå dykt upp efter några hundra år, även om inte kristendomen existerat... och utan en stor kristen kyrka att tampas med hade Islam kunnat nå mycket längre i Europa på den tiden.

Dewil

Skrivbordsgeneral
..men hursomhelst, hade det inte blivit Kristendomen hade det blivit nåt annat som tagit över i Rom, som Mithras- eller Isiskulten... eler nåt helt annat som aldrig hann få livskraft. Den gamla romerska religionen ver på dekis, romarna själva letade efter nåt nytt och tog den inte riktigt på allvar längre... det låg helt enkelt i luften att man ville ha en ny religion som var "tyngre", ur ett existensiellt/filosofiskt perspektiv.
Om Rom ändå lutade åt en monoteistisk religion så kan man tänka sig ett romerskt rike där judendomen spelar en del av den roll kristendomen kom att få. Judendomen var redan etablerad i riket och visst missionerande förekom (dock inte i samma omfattning som kristendomen och islam där missionerandet är en grundsats).

Dewil

Targon

Hero
Mithras- eller Isiskulten... eler nåt helt annat som aldrig hann få livskraft. Den gamla romerska religionen ver på dekis, romarna själva letade efter nåt nytt och tog den inte riktigt på allvar längre...
De som under 300-, 400- och 500-talen fortsatte att vara hedningar och som därmed utmanade det kristna kejsardömet lät sig i huvudsak influeras av Jamblichos idéer, som utgjorde en kombination av nyplatonsk filosofi och kosmologi och teurgi som till stor del var baserade på de kaldeiska oraklerna samt gammal egyptisk mysticism. Hör man talas om hedningar under senromersk kejsartid är det oftast fråga om anhängare av denna religionsform som lätt kunde kombineras med vördnad av Aphrodite, Isis eller vilken gud som nu var betydelsefull i den lokala miljön.

Arfert

Facit
kristendomen ÄR ju judendomen anpassat för romerskt bruk! .. utan krav på omskärelse, inga egentliga mat-tabun (fläsk är godis!), "ge kejsaren vad kejsaren tillhör"... osv.

Sen kunde säkert nåt i islam-stil ändå dykt upp efter några hundra år, även om inte kristendomen existerat... och utan en stor kristen kyrka att tampas med hade Islam kunnat nå mycket längre i Europa på den tiden.
Nu vet jag att du inte försökte argumentera om att de gammla romerska gudarna skulle byts ut imot något annat, Men för att besvara all disskusion så finns det ett svar som är gott nog.......Alternativ historia.

Leon

Leo carcion
Men hur förklarar du isf Justinianus och nyhedendomen? Det var ju en mycket stark kraft även i senrom...

Arfert

Facit
sin tids ludditer? ...det är ju inte så att jag tar upp nån kontroversiell tes... den gamla religionen försvann för att det kom nya alternativ, med en bättre "affärsidé". Det är ju så, om tiden är mogen för en ny idé, så är den svår att stoppa. Den gamla religionen gav inte längre folk vad de "behövde".

Troberg

Sinister eater
kristendomen ÄR ju judendomen anpassat för romerskt bruk! .. utan krav på omskärelse, inga egentliga mat-tabun (fläsk är godis!), "ge kejsaren vad kejsaren tillhör"... osv.
Glöm inte "Bli uppäten av lejon på arenan så blir du ett helgon och får ett rum med havsutsikt i himlen"!

Illern

koppariller
Arfert har dock en poäng, det saknades en del innehåll i den gamla religionen som gjorde att alla dessa mystiskt alternativa kulter dök upp. Vill man vara ordentlig så försöker man fylla det hålet i religionen på något vis för att den ska ha anledning att finnas kvar. Det handlar väl mycket om hur religionen utövas så religionsutövande som det såg ut innan vår tideräkning i Rom kanske behöver kompletteras med något mer personligt förhållande till makterna eller de lägre heroerna/halvgudarna sopm till exempel Mithras. Det behöver ju inte utesluta det storkollektivistiska samhälleliga förhållningssättet till gudarna.

Plötsligt ser jag framför mig en massa fritempeliga samfund och mer eller mindre manipulativa sekter som alla hävdar de har sett mer av sanningen än de andra. Fast allihop erkänner förstås i huvudsak de stora gudarna som staten tillber och offrar till för kollektivets bästa och så men de sitter var och en på hela sanningen...