Nekromanti Fy bybblan vad besviken jag är!

Jag har köpt nya DoD idag. Jag är så oooooootroligt besviken och förbannad. Några av de saker jag stör mig på:

1. Dessa förbannade yrkesnivåer. Vad är det för vits med dem egentligen varför inte bara öka på färdigheter eftersom istället? En annan sak som stör mig med de förbannade nivåerna är att man fortfarande är amatör om man skapar en RP som är 96 år gammal. FY FAN! Måste man börja med en RP som inte kan klara av nånting (max 5 i fv) för att 400 äventyr senare vara en semigud som skulle kunna döda en drake med en fjärt. FY FY FY FAN.

2. Alla regler som rör de olika yrkena och deras begränsningar. Varför kan inte en tjuv ha ett bredsvärd och tung rustning . Kan någon tala om det för mig? Varför kan inte en jägare jaga med ett tung armborst? Jävla skitsystem!
Varför är det bara krigare OCH SLP som får använda 4 attacker/pareringar?

3. Alla dessa förbannade tärningar. Varför måste spelet använda sig av alla de existerande tärningstyperna + t3 (fan fan fan). Man använder sig till och med av t12 som jag inte sett sen D&D grundlådan (den röda).

4 Layouten. Förmodligen är den layouten medvetet luftig för att kunna inbringa ett högt pris. Jag föredrar att läsa böcker där det inte lämnas 7 cm högst upp tomt. Riotminds skulle ha kunnat gjort ett häfte på runt 100 sidor istället.

5. Illustrationerna. Bergting är sämst! Innan jag köpte spelet räknade jag med att de snygga färgbilderna som finns på riotminds och Bergtings hemsida skulle finnas med i boken. Men nej. I boken fanns Bergtings vanliga skitfula tuschteckningar i bästa Jarla-stil.

Jag ska nog fan i mig bränna det här jävla skitspelet i ren protest i morgon på Sergels torg.

Willie - som inte ens orkade läsa fram till magikapitlet

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Azagthoth

Myrmidon
Är det bara jag...

...som har svårt för kritik som fylls ut med "FY FAN"? Det tar bort allt gott intryck man får av texten (speciellt eftersom folk envisas med att skriva just dessa ord i stora bokstäver).

1. Yrkesnivåerna. Tja, det är inte min flaska saft heller, men jag ser hellre att spelet utvecklas än att det står still.

2. Regler för yrkesbegränsningar. Inte så svårt att åtgärda, tycker själv att det är en smula onödigt att ha med sådana, men om målet är att få in fler personer i hobbyn så är det en god tanke, då man slipper lönnmördare med morgonstjärnor och bredsvärd (inget fel på dem, men hela tiden?) bland nybörjarspelare.

3. Tärningar. I vilket DoD använder man inte en massa tärningar? Det är bara positivt med många (olika) tärningar tycker jag. Dessutom kan man ju köpa snygga tärnings-set i vackra färger... Då vill man ju använda alla sina vackra tärningar.

4. Layout. Jag har bara bläddrat i ett exemplar i ungefär två minuter, men där är jag beredd att hålla med dig. Det är mycket vityta, onödigt mycket.

5. Illustrationer. Tja, på den här punkten är jag ganska likgiltig, bilder har aldrig fascinerat mig.

som inte ens orkade läsa fram till magikapitlet

Tja, ge åtminstone spelet en chans och läs hela boken innan du sågar det.

Slutligen så är jag starkt emot alla former av bokbål, speciellt om det görs på allmän plats.

/Azagthoth

Dart

Warrior
Ändra på allt du är missnöjd tycker att DOD6 i stort sett är ganska bra.

Walk softly and carry a big stick.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skärp dig!

5. Illustrationerna. Bergting är sämst! Innan jag köpte spelet räknade jag med att de snygga färgbilderna som finns på riotminds och Bergtings hemsida skulle finnas med i boken. Men nej. I boken fanns Bergtings vanliga skitfula tuschteckningar i bästa Jarla-stil.

Vem i helvete är du att såga en människa på det sättet?

Tror du att det blir roligare att illustrera rollspel om man får sån otroligt trist och omogen feedback som det du lämnade i ditt inlägg?

Skärp dig!

Magnus S.
Moderator för DoD-forumet.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

NecTech

Swordsman
1.Observera dessutom att en normal intelligent historiker på 86 år inte kan ha mer än FV 10 i Historia, trots att det är det ända han har gjort (Läst historia), men han kan ha 20 i svärd, påkar, yxor, skjuta båge, slå folk på käften osv....Dessutom har han säkert 30-40 kp av någon anledning....

2.Begränsningarna har jag aldrig haft problem med....Jag tog bort doim innan jag läst klart hela stycket.

3. Många tärningar ger variation. Där håller jag inte med dig.

4. Håller med...Boken känns tom och "blek"

5. Håller med dig delvis. Bertings färgbilder är hur snygga som helst....Men dom svartvita???..Inte fullt så bra....Men av någon anledning så passar dom i Mutant Chronicles...Skumt.

"Jag ska nog fan i mig bränna det här jävla skitspelet i ren protest i morgon på Sergels torg"

Inte så bra kanske....Sälj boken istället för 21:32....

Personligen tycker jag att den ser fin ut på bokhyllan..

GOD JUL!!!

Mvh
Necrotech-Börjar bli klar med DoD7
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

NecTech

Swordsman
Re: Skärp dig!

"Tror du att det blir roligare att illustrera rollspel om man får sån otroligt trist och omogen feedback som det du lämnade i ditt inlägg"

Har du tänkt på en sak........Han kanske tycker det. Han får göra det, om han vill....Eller???

Mvh
Necrotech-Inte moderator, men otroligt tjock...
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Knappast

Jag jobbar med Peter. Varje dag i stort sett. Och jag vet att han INTE tycker att det blir roligare att ställa upp och göra illustrationer till Drakar och Demoner om han blir kallad "sämst".

Jag ställer en motfråga... skulle DU tycka att det blev roligare att spela eller spelleda om du fick höra att du var "sämst" som spelledare, eller "sämst" som rollspelare?

Vettig kritik, det är en annan sak. Kom med vettiga invändningar till varför ni tycker att bildern inte är bra, så kanske ni till och med kan påverka Peter åt det håll ni vill.

En annan sak. Det är väldigt få som skulle kunna tänka sig att ansikte mot ansikte med nån annan människa säga "du är sämst! Allt du gör är jättefult!". Varför anser några att detta skulle vara ett acceptabelt sätt att bemöta människor på detta diskussionsforum? Varför ska vi andra acceptera att vissa tycker att det är ok att vara jävligt otrevlig bara för att det här sker över Internet?

Säg vad ni tycker, men tänk på att det är människor och deras verk ni uttalar er om, och försök vara sakliga.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Rosen

Myrmidon

<I>Han kanske tycker det. Han får göra det, om han vill....Eller???</I>

Jag har rätt att tycka att grannens dotter är ful som stryk också, men jag går inte ut och sätter upp ett anslag om det i porten...

Vad man tycker om illustrationer är till 90% tycke och smak, precis som med musik, och har rätt lite att göra med objektiv hantverkskvalitet (de övriga 10 procenten, där Bergting är en klippa IMO - och som kollega anser jag mig faktiskt kvalificerad att kunna uttala mig på den punkten).

Visserligen kan man ställa vissa krav på ett spelföretag att de ska använda illustrationer som är tilltalande (för flertalet kunder) i en produkt som man betalar pengar för, men de allra flesta kommentarerna här på forumet om bilderna i DoD6 har ju varit positiva.

--
Åke

NecTech

Swordsman
Re: Knappast

"Jag ställer en motfråga... skulle DU tycka att det blev roligare att spela eller spelleda om du fick höra att du var "sämst" som spelledare, eller "sämst" som rollspelare?"

Ingen aning...Tror inte det kommer att inträffa...För jag vet att jag är BRA som SL och kanske till och med bättre som rollspelare....

Kom ihåg att alla kan inte tycka att allt är bra....och tål man inte att få höra klagomål så ska man inte hålla på med något sådant som att rita bilder till exempelvis rollspel...Sås är det bara.

Jag personligen tycker INTE att Berting är sämst, annars skulle jag väl inte ha en av hans bilder på min Desktop. Men jag tycker att många av bilderna är betydligt fulare svartvita än vad många av är i färg. Dom gör sig klart bättre i färg. Punk slut.

"Det är väldigt få som skulle kunna tänka sig att ansikte mot ansikte med nån annan människa säga "du är sämst! Allt du gör är jättefult!". Varför anser några att detta skulle vara ett acceptabelt sätt att bemöta människor på detta diskussionsforum?"

Där har du rätt.....Inte för att jag skulle ha problem med det själv (att säga nått till någon personligen). Men jag tycker fortfarande att man har rätt att tycka att något är dålig...Man ska kanske inte säga sämst, men dåligt??? Helt ok.

Nåväl..Jag fattar vad du menar. Och jag tycker att du delvist har rätt....Så.....

....Puss på pungen och God Jul!!

Mvh
Necrotech

Ok jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg (jag var bara förbannad över att ha kastat 300 spänn rakt i sjön). Peter Bergting är inte en dålig tecknare. Jag gillar verkligen färgbilderna som finns på hemsidan.

Förlåt

Willie

J.W. Eagan

Maxwan

Swordsman

Gillar du inte reglerna är det väl upp till dig å ändra på de som är kassa eller? Det kan väl inte vara så svårt... använd de från äldre versioner. Jag har inte köpt dod6 än men mycket av anledningen till att man köper det är väl för att man ska få en ny och fin värld eller? Klaga inte, jag tvivlar på att du skulle skrivit ett bättre spel.

Mac - seså, vad väntar du på? Skriv!

Bergting

Warrior

Nog tål jag kritik, men när personen ifråga häver ur sig svordomar och hatar allt från regler och tärningar till layout och bilder står jag över.
Kan inte folk hålla en vettig ton finns det ingen anledning att vara med och diskutera. Synd med tanke på hur många vettiga saker som trots allt tas upp på det här forumet. Så... det här blir mitt sista inlägg på rollspel.nu.

Gonatt

Peter

Gillar du inte reglerna är det väl upp till dig å ändra på de som är kassa eller? Det kan väl inte vara så svårt... använd de från äldre versioner. Jag har inte köpt dod6 än men mycket av anledningen till att man köper det är väl för att man ska få en ny och fin värld eller? Klaga inte, jag tvivlar på att du skulle skrivit ett bättre spel.

Då skulle jag få ändra allting. Det är som om de blandat drakar och demoners grundlåda (från 1987) med D&D (den gamla röda lådan). Inte speciellt bra alltså med en massa helt onödiga regler och begränsningar.
När jag köper ett spel så vill jag kunna spela det som det är utan att lägga till en massa egna regler. För övrigt så står det väldigt lite om den nya världen i regelboken.

Willie

J.W. Eagan