Nekromanti FY FAAN VAD DÅLIGT!

RasmusL

Champion
FY SAAAATAN vad jobbigt det nya forat är! Jag försökte skapa en ny tråd via mobilen men jag ger fan upp! Skit i detta skit! Fuck vBuletin! Tillbaka med något som liknar det gamla om det nya inte funkar! JAG GER UPP!

WRNU VAR BRA EN GÅNG I TIDEN! VA FAN, ÅRET ÄR 2014, SKA VI INTE KUNNA ÅSTADKOMMA ETT FUNGERANDE FORUM!?!??!?!?!?? JAG KICKSTARTAR FAN FÖR 500 IR ETT FUNGERANDE FORUM! NI HAR MERVÄRDE HÄR ÄN NI FÖRSTÅR, DUMHVUDEN!!!! FUCK THIS SHIT! I'M OUTA HERE!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle lugnt kunna slänga in 500 kr i en kickstart om det kan leda till att forumet kan fixas. Skulle det kunna hjälpa? Någon mer som är på?
Troberg said:
Jag skulle gärna pynta upp en femhundring för ett byte till ett trådat forum. Som det är nu så orkat jag bara nätt och jämt bry mig, det känns 1980-tal med platta forum.

Face it, gamla UBB har funkat tidigare. Någon ändring har varit trasig. Det kan inte vara så förbaskat svårt att spåra upp när man gjorde fel.

Recca

Femme Fatale
När jag försöker radera sista meningen i ett inlägg så beter det sig helt mongo, särskilt om man typ shift-klickar och försöker radera en rad eller skriva över... :'( Vidare så kan man inte editera privat skickade meddelanden.

Krille

Super Moderator
Recca;n22491 said:
När jag försöker radera sista meningen i ett inlägg så beter det sig helt mongo, särskilt om man typ shift-klickar och försöker radera en rad eller skriva över... :'(
Min workaround på den är att frustrerat banka på enter fyra fem gånger, skrika lite av ilska på vBulletin, och sedan fortsätta att skriva. Därefter tar jag bort de inbankade radbrytningarna.

Ja, det är frustrerande att vBulletin 5 inte är moget. Ja, det är frustrerande att teknikerna inte har tillräckligt med tid.

Anchorman

Swashbuckler
Det behövs nån som styr upp det här. Forumet just nu ser ut och fungerar som skit. Jag kan också bidra för att betala nån som kan fixa detta för det här forumet är hemskt att surfa på

Kärlekscraft

Swordsman
VAAARRTT ÄR DET GAMLA FORUMET!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad::mad::mad:
Jag ska klaga, klaga, klaga, kalga, KLAGA!
***************************************************************************************************
Iochförsig är det ett rätt otacksamt jobb iochmed att ingen egentlig lön ingår och personerna som sköter allt också har ett annat liv & jobb som väntar utanför - som man ska nog inte klaga. :wink:

Anchorman

Swashbuckler
Kärlekscraft;n22503 said:
VAAARRTT ÄR DET GAMLA FORUMET!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad::mad::mad: Jag ska klaga, klaga, klaga, kalga, KLAGA! *************************************************************************************************** Iochförsig är det ett rätt otacksamt jobb iochmed att ingen egentlig lön ingår och personerna som sköter allt också har ett annat liv & jobb som väntar utanför - som man ska nog inte klaga. :wink:
Just därför vi behöver betala någon istället för att berömma folk bara för att de gör det gratis

Kärlekscraft

Swordsman
Anchorman;n22512 said:
Just därför vi behöver betala någon istället för att berömma folk bara för att de gör det gratis
Hur ska det genomföras? Donation via forumet? Få pengar från någon annanstans?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
RasmusLs idé i sitt vredesutbrott om en kickstarter är inte helt fel. Alternativt kan man faktiskt bara donera via paypal (som jag gjort ett par gånger). Det svåra är ju att få in en tillräcklig summa för att faktiskt kunna hyra en webbutvecklare under en längre tid. Vi snackar nog ett hundratal timmar, minst.
anth said:
Håller med. För det första behövs ett proffs (alltså en person som kan forumsplattformen och vet vad hen håller på med).
Av vad jag vet finns det bara två sådana personer på forumet: Lupus och Spidde - annars får man leta efter något utanför forumet.
Ska man hyra in någon talar vi kanske en arbetsmånad = 170 timmar. Ska man betala vitt kostar det minst 500 kr/tim, kanske 1000 kr/tim.
Vi skulle behöva minst 100 personer som lägger minst 1000 kr var.

anth

Vetefan
Ett alternativ skulle kunna vara att "nedgradera" forumet.
Nu menar jag inte tillbaka till det gamla UBB-thread, för det övergav vi för att det höll på att dö (bokstavligt talat).
Men kanske till vBulletin 4, som är stabilt sedan flera år tillbaka och fortfarande stödjs och utvecklas.
Eller till en helt annan forumsplattforum som är enklare och stabilare. En enklare forumsplattform betyder att man inte behöver lika många timmar på sig att uppgradera och att man inte behöver vara expert för att pilla på inställningarna.
Björn Wärmedal said:
Att byta till något mer beprövat - en tidigare version eller helt annan plattform - tycker jag låter bra. Det är nog inte heller gjort i en handvändning, däremot, så beslut om det måste få fattas av våra eminenta tekniker.

Men jag tycker det är skrämmande att vi betalar för en kommersiell plattform och inte får ut mer av den.

Anchorman

Swashbuckler
Att byta eller nedgradera låter som en bra lösning!
Troberg said:
Instämmer. Som det är nu så känns det bara som ett "Va fan, varför orkar jag ens bry mig..." när man kommer hit.

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Nedgradera till vBulletin 4 är en bra idé yo. Det har jag använt och uppskattat förut. Inga problem med det.

Vimes

Sillkung
Nedgradera. Jag hade tagit mig tid att skriva en massa smarta argument om det inte hade varit för buggarna i editorn.

Lupus Maximus

Tekniker
Nu vill jag inte förstöra bra argument med fakta, men...

Det finns inte några verktyg för att gå från vBulletin5 till vBulletin4. vBulletin kommer inte att utveckla några sådana, eller åtminstone är de lång från tillräckligt desperata ännu för att utveckla något sådant. Det ser inte ut att finnas någon som skapat skript för det och lagt upp gratis. Jag har hittat ett företag som utför nedgraderingar, och de tar delvis en grundsumma, samt delvis beroende på hur stor databasen är. Det verkar ge en ok nedgradering, men ej 100%-ig. Den kan dock vägas mot tanken att utveckla eget nedgraderingsskript.

Jag har inte hunnit kolla nära nog på det ännu, men från vad jag läst är vBulletin5 och vBulletin4 så pass långt ifrån varandra tekniskt att det är som att gå från en helt annan forummotor.

Licensen för vBulletin4 är densamma som för vBulletin5, så det skulle inte tillkomma någon extra licenskostnad ur den synpunkten. Stöd för mobiltelefoner var en tilläggsprodukt till vBulletin4, och jag vet inte just nu om den ingår i licensen som Seter har.

vBulletin4 är per definition en äldre motor, och kommer därmed nå end of life tidigare än vBulletin5. Det betyder att all anpassning av forumet kommer att behövas göras om när vBulletin4 inte längre utvecklas. Att gå till vBulletin4 förutsätter därmed att man redan nu har reservplaner åt vilket håll man skall migrera, om inte vBulletin5 eller 6 är intressanta då det är dags.

Som anth skriver, så är det inte några småsummor om vi skall betala någon.

Vi som jobbar med det gratis har jobb att ta hand om, och slösar bort en del tid per dygn på att sova. Den som känner att det behöver styras upp, visst, jag överlämnar gärna teknikerjobbet till den personen. Jag har annat att ta hand om också. Att fixa med rollspel.nu ger mig varken pengar, ny kunskap eller nya meriter; det enda det möjligtvis kan ge mig är en plattform jag kan diskutera rollspel på, med folk som bor tillräckligt nära så jag faktiskt kan träffa dem ansikte mot ansikte.

Parallellt med att få ordning på vår vBulletin5 installation har jag, efter att Vicotnik hjälpt till så att jag har tillgång till filerna, satt upp gamla forumet. Jag håller på att sätta mig in i hur den programvaran funkar. För närvarande är Å,Ä och Ö felaktigt på alla inlägg, samt att rättigheterna måste låsas ned. Det finns dock några mer akuta problem att ta hand om.

Som kanske märks, så har jag under de knappt två månader jag varit inblandad även redan börjat titta på alternativet att t.ex. gå till vB4. Men jag vill göra folk medvetna att det inte är en quick fix som kan göras i en handvändning.

Den enda lösning, som skulle gå fort att implementera, är att radera det vi har här och sätta upp en ren vBulletin4, dvs kasta bort allt vi skrivit de senaste tre månaderna. Jag vet inte hur ni känner. Men jag är inte så desperat ännu.

P.S. Om vi har någon som är vass på SQL (ställa frågor som hämtar information ur flera tabeller, bearbeta datat, sedan skriva in informationen i flera nya tabeller; på ett effektivt sätt). Jag kan mecka ihop skript som gör det som skall göras, men är långt från en guru på den fronten. Så finns det någon som har kompetensen, och känner sig manad, kan vi kanske öka fokuset på att titta på nedgraderingsalternativet. Men även om vi skapar ett perfekt nedgraderingsskript kanske det inte är den vägen vi skall gå.
Troberg said:
Tja, man brydde ju inte sig om att ta med data från gamla forumet, så varför skulle man bry sig om att ta med några månaders inlägg i en nedgradering?

vB4 har väl dessutom stöd för trådad visning, om jag minns rätt. Bara det är skäl nog att göra det.

Sedan, att en produkt så småningom blir end-.of-lifead betyder inte att den tvärdör, bara att det inte längre sker vidare utveckling. Vid det laget så har man dock normalt sett en mogen produkt, med ringa eller inget behov av vidare utveckling. Heck, jag kör fortfarande Win2000Server på en handfull servers här hemma...
Lupus Maximus said:
För att de gamla inläggen kommer att återkomma i en eller annan form. Går vi från vBulletin till annan forummotor kan vi har kvar vB5 som nedlåst arkiv. Går vi till vB4 behöver vi en till licens om vi vill ha kvar vB5 som ett nedlåst arkiv.

Hm... När skickade Microsoft senast ut en säkerhetspatch för Win2000? I vilket fall så skickar vBulletin fortfarande ut säkerhetspatchar för vB3.
Troberg said:
För att de gamla inläggen kommer att återkomma i en eller annan form. Går vi från vBulletin till annan forummotor kan vi har kvar vB5 som nedlåst arkiv. Går vi till vB4 behöver vi en till licens om vi vill ha kvar vB5 som ett nedlåst arkiv.
Finns det ingen bra fri forumsmotor? Då slipper man tänka på detaljer som end of life och sådant, då lever den så länge som någon använder den.

Hm... När skickade Microsoft senast ut en säkerhetspatch för Win2000? I vilket fall så skickar vBulletin fortfarande ut säkerhetspatchar för vB3.
När upptäcktes senast en ny säkerhetslucka till Win2000Server? Speciellt en som är relevant för servers som står bakom en brandvägg?

Jag kör med principen "Mickla inte med en fungerande server om du inte får betalt för det"... :)

Lupus Maximus

Tekniker
Björn Wärmedal;n22683 said:
Lupus och Spidde: vad kostar ni per timme om man skulle vilja hyra er på riktigt?
Jag är anställd på ett konsultföretag, och just nu är jag uthyrd för ca 700kr/timmen om jag kommer ihåg rätt, ex moms. Men det är ett långt uppdrag. På ett uppdrag som bara är en månad har jag svårt att tänka mig att timpenningen skulle gå under 850, även om det skulle vara "kompispris".

RasmusL

Champion
Bara för att förtydliga så skriver jag inte för att jag tycker att ni gör ett kasst jobb, ni rockar givetvis, utan för att jag bryr mig om den här platsen och när den inte fungerar blir jag ledsen :(
Troberg said:
Självklart.

Jag är själv utvecklare, och ibland räcker inte mycket och bra jobb, ibland blir det bara galet. Det är i det läget en bra utvecklare måste släppa taget, inse att man är på fel spår och göra en "dump and restart". Det är livsfarligt att klamra sig fast bara för att man gjort mycket arbete.

Jag har själv dumpat åtskilliga månaders arbete, bara för att jag från början inte tänkt genom problemet (eller lärt mig för mycket under vägens gång) och börjat om från scratch. Visst, det svider, men man märker ganska fort att det är ganska kvickt att göra om det när man gjort fel en gång och vet hur man inte ska göra fel nästa gång. Jag har dumpat över en månads arbete och skrivit om det på två dagar, just därför att jag under den månaden har listat ut hur jag skulle vilja göra det.

Så, ni har inte gjort ett dåligt jobb, men det blev ändå inte vad det borde bli. Sånt händer, bara att bita i det sura äpplet och fixa.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n22475 said:
WRNU VAR BRA EN GÅNG I TIDEN!!
Jasså? Jag tycker att jag har läst kommentarer från diverse användare att rollspel.nu suger fett i snart 15 år. :)

Vi jobbar på att rodda med plattformen. En kickstarter är en intressant idé, och jag ska göra ett överslag på hur mycket en sådan skulle behöva dra in för att köpa in tid av konsulter.

Dock är det ingen quick fix, och det finns svårigheter med det också ... den värsta svårigheten är att det är knepigt att garantera att X antal timmar ger önskat resultat, eftersom vi på gott och ont är beroende av vBulletin också.

Men tack för din feedback.

MVH

/Magnus
Troberg said:
eftersom vi på gott och ont är beroende av vBulletin också.
Nja, det är faktiskt ett val som inte är omöjligt att ändra. vBulletin är inte enda forumssystemet, det finns många andra som är minst lika bra.