Nekromanti fyran

just do it

Veteran
Hmmm var det bara jag som reagerade över att mer än 60% av tidningen upptogs av annat än rollspelsrelaterat material?

Gör man en så snygg tidning med så många sidor kanske man är tvingad att stoppa in totalt ointressanta "artiklar", snarare ren reklam, för RPGA? Eller två feta sidor med priser på magic-kort???

Med den positionen Codex har borde man kunna anstränga sig hårdare. Rollspelare är knappast dumma, men behandlas som köpstarka, naiva småflickor.

Det finns mängder av material som är användbart...men var har det tagit vägen?

Måste verkligen andra spelföretag än Neogames betala för tryck av artiklar till sina egna spel?

Mycket kring Codex tycker jag verkar konstigt, och att generalisera på det sättet som sker... det tjänar inte tidningen på.

ripperdoc

Myrmidon
<I>Hmmm var det bara jag som reagerade över att mer än 60% av tidningen upptogs av annat än rollspelsrelaterat material?</I>

Jag förstår inte hur du räknar. Cirka 10-15 sidor av tidningens cirka 50 är icke-rollspelsrelaterat. Då rör det sig om data (rollspels)-artiklar, Magic, lite annonser, insändare och annat. Det mesta är i högsta grad rollspelsrelaterat. Du får nog ge mer exempel om du fortfarande tycker det är för lite rollspel i.

<I>Gör man en så snygg tidning med så många sidor kanske man är tvingad att stoppa in totalt ointressanta "artiklar", snarare ren reklam, för RPGA? Eller två feta sidor med priser på magic-kort???<I>

Magickorten är för att locka Magicspelare till tidningen, vilket kan bredda båda marknaderna, åt varandra. Rollspelare kan få för sig att spela magic, och vice versa. RPGA-artiklarna var mycket små, och RPGA står trots allt för rollspel världen över. Vad är det så hemskt med ett sådant projekt?

<I>Det finns mängder av material som är användbart...men var har det tagit vägen?</I>

Ja, hur vet du att det finns så mycket användbart material? Och även om det fanns det försöker Codex vara en bred tidning. Hur kul är det som D&D-spelare att få en tidning fylld med smaskigt material till Neotech, och vice versa?

<I>Måste verkligen andra spelföretag än Neogames betala för tryck av artiklar till sina egna spel?</I>

Hur menar du? Vill man ha något tryckt får man givetvis betala för det. Om jag inte missuppfattar det du säger antyder du att andra spelföretag inte behöver betala för att trycka sina artiklar. Var isf trycker de det, för jag tror NG är intresserade av ett gratistryckeri.

<I>Mycket kring Codex tycker jag verkar konstigt, och att generalisera på det sättet som sker... det tjänar inte tidningen på.</I>

Den är generaliserad för att så många som möjligt skall tycka om tidningen, såklart. Visst, det säljer, men Codex går inte med vinst. Det är inte dess mål.

/RipperDoc - får svara åt Ola :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
"Jag förstår inte hur du räknar. Cirka 10-15 sidor av tidningens cirka 50 är icke-rollspelsrelaterat. Då rör det sig om data (rollspels)-artiklar, Magic, lite annonser, insändare och annat. Det mesta är i högsta grad rollspelsrelaterat. Du får nog ge mer exempel om du fortfarande tycker det är för lite rollspel i."

Annonser är också ett sätt att få in lite pengar och så att säga slippa bekosta hela tidningen själv. Annonsörerna får sina annonser till sådana inom den marknad de är verksamma inom, och tidningen får några slantar för det.

"Det finns mängder av material som är användbart...men var har det tagit vägen?"

Bara för att du inte gillar alla artiklar behöver det inte betyda att alla andra också inte gillar dessa. Detta är en svår balansgång för alla tidningar, både speltidningar och serietidningar. Vissa gillar inte det och andra gillar det. Målet är istället att få material som alla läsar mer eller mindre kan använda på något sätt. Inte tal om att allt skall passa alla. En sådan tidning finns inte, och kommer säkerligen heller aldrig att existera.

"Måste verkligen andra spelföretag än Neogames betala för tryck av artiklar till sina egna spel?"

Förstår icke var problemet är. Neogames betalar tryckkostnad etc... men om något annat företag vill ha egna annonser förstår inte jag varför Neogames skall betala detta. Det borde ju det annonserande företaget göra, och som så sker det säkerligen också.

"Mycket kring Codex tycker jag verkar konstigt, och att generalisera på det sättet som sker... det tjänar inte tidningen på."

Se tidigare i detta inlägg där jag redan varit inne på detta.

"Var isf trycker de det, för jag tror NG är intresserade av ett gratistryckeri."

Detta finns inte. För hur man än gör så kommer man aldrig ifrån arbetstid och materialkostnad som papper t.ex.

Riddaren - undrar om RD anser att Ola inte kan föra egen talan

Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!

just do it

Veteran
Hmmm... kritik mottages tacksamt...eller hur var det nu?

Vad jag menade med rollspelsrelaterat material är alltså sådana artiklar man har användning för i sitt rollspelande - på ett eller annat sätt.

Vad gäller att betala för tryck syftade jag inte på annonser utan artiklar.

Jag anser att Codex är en bra tidning men att mycket av innehållet är av tvivelaktig kvalitet. Fast vill man bredda sig och nå många är det väl rätt strategi.

Ola

Swordsman
Hej!

Codex kostar massa pengar att trycka. Det går inte att komma ifrån. Och vi vill sprida tidningen snarare än att tjäna pengar på den, därför kostar den bara 19 kr!

Om Codex tar in annonsörer så sponsrar det tryck. Idag får egentligen ingen betalt för insatser i Codex. Det är mer eller mindre oavlönat hårt arbete. Jag välkommnar fler att jobba med Codex, men du lär inte bli rik på det :)

Om Codex samarbetar med andra rollspelsföretag och får in mer pengar till tryck då kan tidningen breddas och bli ännu större.

Att Rävspel och RPGA får vara med i tidningen och betala för sig betyder bara att Codex får mer innehåll och blir mer intressant att läsa. Samtidigt som Rävspel och RPGA syns på ett bra sätt. Egentligen är det ju ett annat sätt att annonsera, bara det att istället för reklam för Western så får du bakgrundsfakta om Tombstone. Och läser du den och blir sugen på att spela Western...

Jag tycker RPGA är bra. De gör en insats för hobbyn och sprider rollspelens budskap. Läs gärna mer om vad de gör! Western är också ett kanonspel inom sin genre, och jag ser gärna mer Western i Codex.

Nu ska det i sanningens namn ändå sägas att mycket av det material för RPGA i Codex 004 var mer information än spelartiklar. MEN i Codex 004 så kommer vi ha med ett äventyr från RPGA, och det är inte ett dungeons & dragons äventyr utan något helt annat :) Bättring utlovas!

Målet för Codex är att växa och blir större och därmed kunna täcka in hela hobbyn (och till den inkluderar jag Magic). Vad ska annars vara i Codex? Codex skulle kunna vara en 20 sidig blaska som (kanske) skulle komma ut varannan månad med bara Eon och Neotech med en spridning som bara når de redan frälsta rollspelarna (och då bara Eon och N2 frälsta). Men det skulle inte vara mer än ett avancerat fanzine! Och troligen skulle det bli svårt att leva på en sådan tidning (för att inte tala om att priset skulle var högre än 19 kr).

Visionen är istället att göra ett magazine för alla inom Hobbyn, både rollspelare, figurslagsmänniskor, kortspelare m.fl. Och som kan dra in fler folk i hobbyn. Idag köps Codex av bland annat kortspelare och dataspelare. De kommer ju att upptäcka andra delar av hobbyn, och kanske väcka till liv rollspel igen.

Det här forumet använder jag för att försöka klargöra vad som händer med Codex. Varför saker och ting ser ut som de gör. Om mycket kring Codex ser konstigt ut så är det bara att fråga. Jag försöker finnas med på forumet när jag hinner.

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu

Bjorn

Hero
Visst, Codex kan inte vara en ren Neotech och EON tidning. Detta skulle aldrig funka ekonomiskt, det förstår jag också. Sen tycker jag absolut inte att det var något fel på artikeln om Tombstone, faktum är att det är just artiklar som denna som jag skulle vilja se mer av. (Dvs "riktiga" rollspelartiklar, denna är dessutom bra efterssom den inte i speciellt stor utsträckning är "låst" till ett visst system. Spelar man ett annat Westernrollspel än just Western så funkar artikeln ändå.)

Visionen är istället att göra ett magazine för alla inom Hobbyn, både rollspelare, figurslagsmänniskor, kortspelare m.fl. Och som kan dra in fler folk i hobbyn. Idag köps Codex av bland annat kortspelare och dataspelare. De kommer ju att upptäcka andra delar av hobbyn, och kanske väcka till liv rollspel igen.

Att Codex köps av Magicspelare betvivlar jag inte, däremot skulle jag bli mycket förvånade om fler än en handfull dataspelare (Dvs inte rollspelare som också är datorspelare utan "rena" datorspelare) köper tidningen, har ni verkligen indikationer på att så sker???

Personligen anser jag att er ambition är något missriktad och orealistisk. Jag tror knappast att speciellt många helt nya rollspelare har rekryterats in i hobbyn genom att köpa/läsa Dragon eller The Space Gamer eller Sinkadus bara för att nämna några framgångsrika tidningar. Däremot tror jag en tidning kan göra mycket för att de som väl är involverade i hobbyn skall stanna kvar och vara aktiva.

Personligen har jag inget emot RPGA, det kan dock till viss del kännas som att mycket av det de gör görs redan idielt genom SVEROK idag...

/Bjorn

Riddaren

Swashbuckler
"Hmmm var det bara jag som reagerade över att mer än 60% av tidningen upptogs av annat än rollspelsrelaterat material?"

Skall vi undersöka. Tidningen är på 52 sidor (inkl. omslag).

1 sida Innehåll
2 sidor Insändare
4 sidor RPGA Network
2 sidor Skurkar i Rollspel
2 sidor Neotech
6 sidor EON (inkl. 2 sidor jfr mellan rollspelet & dataspelet)
2 sidor Fantasy böcker
1 sida Begagnat
2 sidor AD&D
3 sidor Western
1 sida konvent
2 sidor allmänt rollpersonen
3 sidor Vampire
2 sidor Diablo II
2 sidor Magic The Gathering
Övrigt är diverse reklam och annat

Ser jag på detta så är 4 sidor inte rollspelsmässiga
3 sidor (Fantasy böcker och Begagnat) på gränsen
Summa alltså 7 sidor av 52. Till detta kan vi lägga till framsidan, baksidan och reklam etc... Totalt blir då sidantalet 21 sidor. Det innebär att det finns åtminstone 31 sidor kvar som har med rollspel att göra.

Sammanfattning
ca 59,6% rollspelmaterial
ca 40,4% övrigt

Det innebär att du har vänt siffrorna.

Riddaren

Behöver du hjälp, hacka sönder motståndaren med en stridsyxa!

Emil

Hero
Att Codex köps av Magicspelare betvivlar jag inte, däremot skulle jag bli mycket förvånade om fler än en handfull dataspelare (Dvs inte rollspelare som också är datorspelare utan "rena" datorspelare) köper tidningen, har ni verkligen indikationer på att så sker???

Nä, förmodligen är det väl inga rena dataspelare som köper tidningen, men det finns många som inte enbart håller på med rollspel utan även andra delar av hobbyn. Och då är det ju kul att få läsa om dessa delar i en tidning som bara kostar 19 kr.

Personligen anser jag att er ambition är något missriktad och orealistisk. Jag tror knappast att speciellt många helt nya rollspelare har rekryterats in i hobbyn genom att köpa/läsa Dragon eller The Space Gamer eller Sinkadus bara för att nämna några framgångsrika tidningar. Däremot tror jag en tidning kan göra mycket för att de som väl är involverade i hobbyn skall stanna kvar och vara aktiva.

Jag tror inte Ola menar att tidningen ska locka nya rollspelare från kortspelshobbyn, men det motsatta är ju fullt möjligt. Dessutom vill Codex uppmuntra rollspelare att spela oftare och mer inspirerat.

Personligen har jag inget emot RPGA, det kan dock till viss del kännas som att mycket av det de gör görs redan idielt genom SVEROK idag...

Jo, det är väl marknadskraften (läs: WoTC) sätt att kontrollera spelarna och styra dessa inom hobbyn. WoTC har ju gjort en storsatsning på att köpa upp "alla" stora amerikanska rollspelsbolag. Sånt gillar man inte rent moraliskt, även om det ju kan vara bra rent ekonomiskt att mer pengar kommer in i branschen.

/Emil

Primas Antonio

Veteran
Lite medhåll

Det ligger något i vad du säger, även om dina siffror inte var helt korrekta. Vad jag reagerade på då jag läste tidningen igår var att det börjat handla mer rollspel som inte ges ut av neoGames. Något jag tycker är besynnerligt, för nog måste det vara så att de allra flesta som läser tidningen är fans av neoGames produkter, och då är det ju neoGames spel man vill läsa om (och få lite nytt material till, förstås!). Reportage om andra rollspel, kortspel och dataspel tycker inte jag skall vara med i Codex, eftersom jag inte tror så många av läsarna uppskattar det. De vill nog, som jag, ha Eon/n2 material.

/Calle

ripperdoc

Myrmidon
Re: Lite medhåll

Meningen med tidningen är ju just att fler än Neogamesspelare skall vilja köpa och läsa den. Som Ola så många gånger påpekat. Personligen hade jag också sett en större andel Neotech- och Eonmaterial i tidningen, men sedan tillhör jag ju också gruppen Neogamesspelare.

Men eftersom tidningen är bredare borde ju rimligtvis fler tyka om tidningen, men kanske inte i samma utsträckning för varej person. Ett litet tankeexempel:
Om Tidningen är 100% Neogames tycker Neogames spelarna att den till 100% är bra, medan alla andra tycker det är 0%. Har du 50% Neogames, 50% annat så tycker Neogamesspelarna att den är 50% bra, och de andra tycker samma sak. men vips har dubblat läsarskaran.

/RipperDoc

Bjorn

Hero

Att bara ha NeoGames spel tycker jag skulle vara ett misstag. (Antagligen blir den potentiella läsarkretsen för liten för att det skall "funka" komersiellt.) Men om man gör en skala över hur bred man kan välja att göra tidningen som ser ut ungefär så här:

1: Endast Neogames prylar

2: Endast Rollspel, snäv definition (dvs endast riktiga pappersrollspel. Inga kort, inga brädspel osv)

3: Endast Rollspel, Bred definition (Rollspel, Live, kortspel, wargames etc. Däremot inte böcker, skivor och datspel)

4: Spel överhuvudtaget (Dvs även dataspel, sällskapspel och liknande.)

5: Sånt som spelare kan vara intreserade av (Dvs alla spel, +böcker, + skivor, +politik, + va faan som helst nästan)

På en sån skala så tycker jag tyvär att man verkar försöka lägga sig på en hög 4:a på gränsen till 5:a vad gäller bredden på innehållet vilket jag tycker är väl jävla högt. 2-3 vore mera rimligt IMO, rollspelare är dels en allt för inhomogen grupp för att det skall vara intressant att bredda sig så mycket som man försöker och dels så brukar de flesta rollspelare vara ganska aktiva på att införskaffa sig den information de behöver från andra källor.

Låt mig ta Diablo II artikeln som exempel. I den kretts av gamers jag umgås med (runt dussinet eller så) så är det egentligen bara en handfull som är intreserade av dataspel av den typ som D2 är. Dessa som då är intreserade VET jag har redan läst en veritabel kasse med recensioner, artiklar, Betatestningsrykten osv långt långt innan Codex 4 fanns på marknaden... Altså är artikeln inte ens särskillt spännande för dem, och vi andra som inte gillar den här typens spel lär ju säkerligen muttra något om "realtidskrupp" och snabbt blädra vidare till nästa artikel.

Nåja, det är min åsikt i alla fall... Mindre bred, större Djup tack!!!

/Bjorn

ripperdoc

Myrmidon

Får nog hålla med där. Dataspelen hör inte hemma, utöver möjligen Eon, eller andra mycket starkt rollspelskopplade dataspel. Det vill säga undantagvis, inte regelbundet. Sedan kan man alltid fräsa på hur mycket inspirationsmaterial och recensioner som helst, därför tycker jag även dessa bör hållas kort.

Trots allt, rollspelare vill helst ha matnyttigt, användbart material. Och Codex är som sagt en tidning för rollspelare.

/RipperDoc

Yllle

Warrior

Kan inte riktigt hålla med dig om det där, man borde skriva om böcker. Man borde även skriva om skivor man kan använda till rollspel. Att man skriver om konfliktspel, figurspel och kortpel är också bra, fast kanske något annat än prislistor till magic. Att man däremot skriver om dataspel tycker jag är onödigt, att man sen skriver om Eon-dataspelet är mer befogat.

/Björn

WHaLe

Hero

Böcker är ganska onödigt att skriva om, eftersom folk får information om dessa genom andra medier... Skivor, som man kan använda när man spelar, håller jag med dig om att de borde skriva om, eftersom detta är kopplat till själva rollspelandet och att andra medier inte brukar nämna någonting om hur bra musiken fungerar när man rollspelar..

WHaLe

Yllle

Warrior

Jag tycker faktiskt att man borde skriva lite om fantasy och sf eftersom det täcks ganska dåligt av annan media i Sverige, och när det skrivs om det är det till 95+% om det som kommer ut på svenska...

radrat

Veteran

Om Tidningen är 100% Neogames tycker Neogames spelarna att den till 100% är bra, medan alla andra tycker det är 0%. Har du 50% Neogames, 50% annat så tycker Neogamesspelarna att den är 50% bra, och de andra tycker samma sak. men vips har dubblat läsarskaran.

..eller också tycker både neogamesspelarna och de andra: "Ush, nein, här var det för lite av det jag vill läsa om, det var för mycket av (vad nu läsaren inte gillar) och alldeles för lite intressanta grejor, den här köper jag inte igen!"

"Det där går inte fort, gamla russin!"

Krille

Super Moderator

"..eller också tycker både neogamesspelarna och de andra: "Ush, nein, här var det för lite av det jag vill läsa om, det var för mycket av (vad nu läsaren inte gillar) och alldeles för lite intressanta grejor, den här köper jag inte igen!""

Eller så tycker de, "för nitton pengar, å allt det här? Tja, det var i alla fall någon intressant artikel till X och två generella grunkor som man kan ha nytta av. Den köper jag igen."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

radrat

Veteran

Nu passar jag på med lite beröm också: en tjuga för tidningen är mycket prisvärt!

"Det där går inte fort, gamla russin!"

Ola

Swordsman
Hej Björn!

Japp, jag har indikationer att dataspelare köper Codex! Traditions butikspersonal har Codex vid inköpsdisken och när datakidsen köper spel och ser en ny tidning med Diablo 2 och vampire på omslaget så är 19 kr inte mycket för att testa.

Idag finns det inget "fönster" för rollspel mot en större publik i Sverige. Dragon finns på mellan 30-50 tidningskiosker utöver de stora rollspelsbutikerna. Space gamer har jag nog aldrig läst. Sinkadus är död (och på sin tid var Sinkan dessutom en renodlad företagstidning med fokus på enbart egna spel och detta under hög boomen av rolspelande. Sinkan lades ner för att den var för dyr att göra... och kanske hade den för få läsare).

Vidare läggs snart SVEROX ned, och kanske uppstår som nättidning (läs Senaste Sverox). Sverox har dessutom bara en upplaga på ca 2.000 ex.

Codex behövs som en "bred" tidning.

Jag tycker du träffar klockrent när du skriver att en tidning kan aktivera de redan aktiva och hålla dem kvar inom hobbyn. Inte bara det, jag tror att en tidning är en bra grogrund för unga rollspelare/skribenter som lär sig skriva och spela "bättre". En tidning ger en bra start för de som vill fortsätta skriva och konstruera spel. Det är det närmaste "rollspelsutbildning" som finns idag

RPGA gör en hel del som Sverok gör! Det stämmer, men helt klart kan de olika organisationerna samexistera. Det är ingen egentlig konkurrens mellan de båda, och RPGA har trots Wizards of the Coast bakgrunden ett genuint intresse att hålla hobbyspelandet högt. Och det gör de med massa goda krafter och frivilliga. Och man behöver inte spela Dungeon & Dragons för att vara med.

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

www.icodex.nu ola@icodex.nu

just do it

Veteran

...eller kan priset inte hållas nere i längden då det är orealistiskt. Det bygger på att konkurrerande spelföretag enkelt fogar sig och betalar för att publicera sina artiklar och att man har ett ständigt flöde av (alltför många) annonser.

Men konceptet är knappast nytt. Skapa hype, skapa ett intresse, gärna hos köpstarka kobolder för att sedan höja priset.