Han said:
1. Kan du komma på någon önskad effekt som man kan uppnå genom att släcka fyren under ett scenario?
För att ta upp ett exempel som tidigare figurerat så lirade vi ju Twilight 2013. Rollpersonerna lyckas undfly en afrikansk milis och försöker rädda systern till två av rollpersonerna (de är bröder alltså). Efter att ha förskansat sig utrustning, vapen och information beger sig RP till den lilla afrikanska byn Abadwan, där de misstänker att systern befinner sig.
Efter en tuff strid, och upptäckten om att systern inte befinner sig där, tvingas rollpersonerna retirera. Ledaren över milisen, Kommendör Babatunde, har tröttnat på rollpersonernas sabotage och beslutar sig för att göra något åt dem. Han flyger själv till Abadwan och placerar systern bunden i byns lilla kyrka och riggar henne med sprängämnen. Skyttar placeras gömda runt kyrkan. Han anropar sedan RP på radion och berättar var deras syster är. Rollpersonerna är givetvis skeptiska, men äntrar fortfarande kyrkan där systern står. Samtidigt har en av rollpersonerna begett sig iväg genom den angränsande skogen för att ta sig runt byn och fram till den helikopter som Babatunde anlände i. Av ren och skär slump lyckas han faktiskt smyga sig på Babatunde och en krypskytt som är placerade i skogen, med sikt över kyrkan. Babatunde håller i detonatorn till sprängämnena som är placerade på systern, men i stridens hetta så lyckas denne detonera dessa innan Babatunde dör. Systern sprängs i småbitar, ena kyrkväggen rasar samman och rollpersonerna krälar runt inne i den dammfyllda kyrkan, ett ringande ljud i öronen och systern blodstänk i ansiktena.
Åter till fyren då. Vad hände här? Fyren släcktes ner, totalt. Syftet med äventyret var ju att rädda systern or die trying. Plötsligt fanns inte fyren där, och de hade misslyckats. Men det fanns en backupfyr, i form av att RP befinner sig i en livsfarlig region med inbördeskrig och folkmord på huvudmenyn. Även om vi under spelmötet var extremt trötta så blev det ändå så rätt snajdigt när rollpersonerna flyr ut från kyrkan mot helikoptern. Bröderna är i chock efter att precis ha sett sin syster sprängas, och tar extra risker i ren ilska. Men fortfarande fanns det nu bara en sak kvar att lyckas med - att överleva.
Jag tror alltså att det alltid bör finnas en fyr, även om den är så primal som att överleva. En fyr kan ju även vara temporärt och lysa svagt. "Ni behöver pengar" är ju ingen starkt lysande fyr kanske, men när de har nått den så har de förhoppningsvis sett en annan, starkare lysande fyr ("Ni behöver rädda er familj"). Fast häftigast för spelet är väl såklart om spelarna lyckas starta egna fyrar att följa - det är ju då spelet blir riktigt fritt.