Nekromanti Fyren

Rickard

Urverk speldesign
Som vanligt när jag läser spelledarartiklar får jag egna idéer.

Rollpersonerna bör alltid ha någonting att sträva efter i ett scenario. Detta gör att spelarna är och förblir drivande och scenariot håller sig levande. Oavsett om jag rälsar eller fisktankar dyker jag ned i scenariot och tänker mig en fyr som rollpersonerna ska följa. Fyren ska brinna klart i slutet av scenariot. Måste jag be någon att peka ut fyren, vare sig det är en rollpersons drivkraft eller någonting i scenariot, så är fyren inte tillräckligt klar.

Det spelar ingen roll om jag har ett planerat slut eller inte. Fyren ska stå där och lysa. Det här är något jag ibland glömmer när jag fisktankar, eftersom scenariot i sin struktur är såpass öppet att allting kan hända; det finns inget slut planerat. Så fyren som står i slutet är inget rollpersonerna behöver uppnå, utan det ska bara vara en ledstjärna i scenariot.

1. Kan du komma på någon önskad effekt som man kan uppnå genom att släcka fyren under ett scenario?
2. Kommer du att tänka på någon spelstil där fyren inte behövs?

/Han som borde vara mer bakis än vad han är

solvebring

Superhero
Kan du komma på någon önskad effekt som man kan uppnå genom att släcka fyren under ett scenario?
Nope!

Kommer du att tänka på någon spelstil där fyren inte behövs?
Jag skulle vilja säga att fyren alltid existerar - att det alltid finns en fyr, i alla sorts berättelser, hur de än ser ut, vilken form de än har. Ett spel, en berättelse, en saga, en rad sammankopplade händelser - whateva' - har alltid minst en fokuseringspunkt.

På det viset kan fyren egentligen vara vad som helst beroende på aktuellt spel och aktuell historia, och den kan lysa olika starkt och den kan vara uppdelad i flera små fyrar, och fyren kan möjligen lysa starkare åt metaskeppets håll än åt immersionistskeppets (och vise versa) - men det finns alltid en fyr!

Om man spelar utan fyr/ledljus/fokus/mål så blir det helt enkelt värdelöst på alla sätt och vis, för då har man ju ingenting att spela emot, ingen handling överhuvudtaget.

... det är i alla fall solvebrings filosofi.

Krille

Super Moderator
Han said:
1. Kan du komma på någon önskad effekt som man kan uppnå genom att släcka fyren under ett scenario?
Twilight Zone-effekten.

Twilight Zone-effekten är den där oväntade twisten som dels är poängen med en ståry och dels avslutet av den. Den förekommer oftast i episodiskt rollspel eller kortare kampanjer, och jag misstänker att de flesta Cthulhu-spelare har råkat ut för den någon gång.

Ett exempel på effekten är ett konventsäventyr för just Call of Cthulhu, som jag misstänker skrevs av en spelledare som var hjärtligt trött på hur Cthulhu brukade spelas. Våra rollpersoner känner någon som plötsligt försvinner och börjar snoka i saken (klassisk inledning). De undersöker stadens ockulta förflutna, letar ledtrådar, spionerar på folk, övertalar folk medelst kofot, gör inbrott, stjäl, luras, blir förföljda av onda kultister, och det hela drar sig mot en uppgörelse, då rollpersonerna plötsligt fångas av kultisterna som börjar förhöra dem!

Ju längre förhöret går desto tydligare blir det att "kultisterna" tror att rollpersonerna är kultister. Det visade sig att de onda kultisterna inte är kultister alls, utan en bunt investigators som undersöker varför deras rike farbror plötsligt försvunnit, hittat en bunt suspekta filurer (rollpersonerna) och spanat på dem och blivit övertygade om att rollpersonerna är kultister.

Bam! Twilight Zone-effekten: verkligheten var egentligen tvärtom än vad den brukar vara. Genom att låta rollpersonerna råka ut för typiska rollpersoner visar man hur jefla omoraliskt typiska rollpersoner brukar uppföra sig i normala Cthulhu-äventyr, även om de egentligen har goda avsikter.

(Nu kan man ju förstås hävda att Twilight Zone-effekten i sig är en fyr, med visst fog; jag uppfattade dock frågan som att fyren är något som rollpersonerna navigerar efter, snarare än något som spelledaren navigerar efter. Och även med det resonemanget kan ju effekten ses som en "falsk fyr", motsvarande fyrbåkarna som pirater och vrakplundrare i forndom använde sig av för att lura skepp på grund så att vraken kunde plundras. Men man kan lika gärna se det som att man släcker fyren och lämnar spelarna ensamma och vilse på ett öde hav och sedan hånskrattar åt dem!)

Han said:
2. Kommer du att tänka på någon spelstil där fyren inte behövs?
Jag får klura på den.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Han said:
För att ta upp ett exempel som tidigare figurerat så lirade vi ju Twilight 2013. Rollpersonerna lyckas undfly en afrikansk milis och försöker rädda systern till två av rollpersonerna (de är bröder alltså). Efter att ha förskansat sig utrustning, vapen och information beger sig RP till den lilla afrikanska byn Abadwan, där de misstänker att systern befinner sig.
Efter en tuff strid, och upptäckten om att systern inte befinner sig där, tvingas rollpersonerna retirera. Ledaren över milisen, Kommendör Babatunde, har tröttnat på rollpersonernas sabotage och beslutar sig för att göra något åt dem. Han flyger själv till Abadwan och placerar systern bunden i byns lilla kyrka och riggar henne med sprängämnen. Skyttar placeras gömda runt kyrkan. Han anropar sedan RP på radion och berättar var deras syster är. Rollpersonerna är givetvis skeptiska, men äntrar fortfarande kyrkan där systern står. Samtidigt har en av rollpersonerna begett sig iväg genom den angränsande skogen för att ta sig runt byn och fram till den helikopter som Babatunde anlände i. Av ren och skär slump lyckas han faktiskt smyga sig på Babatunde och en krypskytt som är placerade i skogen, med sikt över kyrkan. Babatunde håller i detonatorn till sprängämnena som är placerade på systern, men i stridens hetta så lyckas denne detonera dessa innan Babatunde dör. Systern sprängs i småbitar, ena kyrkväggen rasar samman och rollpersonerna krälar runt inne i den dammfyllda kyrkan, ett ringande ljud i öronen och systern blodstänk i ansiktena.

Åter till fyren då. Vad hände här? Fyren släcktes ner, totalt. Syftet med äventyret var ju att rädda systern or die trying. Plötsligt fanns inte fyren där, och de hade misslyckats. Men det fanns en backupfyr, i form av att RP befinner sig i en livsfarlig region med inbördeskrig och folkmord på huvudmenyn. Även om vi under spelmötet var extremt trötta så blev det ändå så rätt snajdigt när rollpersonerna flyr ut från kyrkan mot helikoptern. Bröderna är i chock efter att precis ha sett sin syster sprängas, och tar extra risker i ren ilska. Men fortfarande fanns det nu bara en sak kvar att lyckas med - att överleva.

Jag tror alltså att det alltid bör finnas en fyr, även om den är så primal som att överleva. En fyr kan ju även vara temporärt och lysa svagt. "Ni behöver pengar" är ju ingen starkt lysande fyr kanske, men när de har nått den så har de förhoppningsvis sett en annan, starkare lysande fyr ("Ni behöver rädda er familj"). Fast häftigast för spelet är väl såklart om spelarna lyckas starta egna fyrar att följa - det är ju då spelet blir riktigt fritt.

Mukwa

Swashbuckler
Jag har tidigare hänvisat till vad jag anser vara det bästa äventyret någonsin: Än dansar älvor.

I det här äventyret finns en klart lysande fyr: att ta sig till en sommarstuga för att festa och spendera några dagar med vännerna innan alla börjar på olika college.
Men bilen med vännerna i kommer aldrig fram till stugan. Istället kommer den största delen av scenariot utspela sig på ett motell. Här finns egentligen ingen fyr, mer än att hitta hjälp efter bilkraschen, och senare att överleva natten. Detta är dock något spelarna själva får ta initiativ till, och inget som poängteras mer än att nån rollperson har ett brutet ben o.s.v. Scenariot slutar när solen går upp, något spelarna inte har en aning om. Dessutom kommer spelarna inte fatta vad som har hänt alls. Jag har spellett det här scenariot tre gånger och ingen av spelgrupperna har förstått mer än att något konstigt hände. Det finns ingen fyr. Ändå tycker alla spelarna i de tre spelgrupperna att det är ett av deras favoritäventyr. Det finns tydliga personlighetsbeskrivningar till karaktärerna, men några individuella fyrar finns egentligen inte helt. Det handlar mycket om kärlek och vem som är kär i vem, men rollpersonerna har inga egentliga mål, mer än att spendera en sista sommar med sina vänner och sedan dra till college, något scenariot aldrig går in på.

Ja. Ibland är det faktiskt väldigt intressant om spelarna inte vet vad som försiggår överhuvudtaget. Så länge det finns en intressant miljö att utforska.