Nekromanti Fysikfråga

Krille

Super Moderator
Re: suck!

"Ok, jag ska inte hävda att jag kan mycket om vad som händer om man får en spikklubba i huvudet, men jag vet i alla fall att det är ganska mycket värre än om man får den på handen. en skada på handen är faktiskt bara en skada på handen."

Du massuppfittade mig.

Förslaget var att stryka träffområden helt. Gå direkt på chock och skada (ej lokaliserad), istället för att ta reda på träff, dra linjer, dra av poäng och så småningom få fram chock och skada. Istället för att börja med en spikklubba i huvudet i vinkel -87 som leder till 687 Chock och en Level 89-skada i hjärnan, ta fram en level 89-skada och 687 chock direkt. Konstatera sedan att level 89-skada och 687 chock är jefligt farligt, och beskriv sedan att spikklubban spräcker skallbenet. Skulle han få en level 2-skada och 4 chock, mosa en hand istället.

"Tänkte försöka få det här att fungera med skjutvapen åxå, som en av flera anledningar."

Desto bättre skäl att göra det enkelt. Väldigt få detaljerade system fungerar bra i både närstrid och avståndsstrid. Däremot finns det en hel massa enkla som funkar ypperligt i båda.

"Jag vet att T10-systemet är ditt hjärtebarn, och det fungerar som det är tänkt, men jag är för tillfället inte intresserad att skriva det... känns lite fantasilöst, eller hur?"

Ba' ett exempel, Hege!

Jag sade inte att du ska göra en T10, jag sade att det var snabbare och mer realistiskt än Eon och DoD. Det är inte lika detaljerat som Eon, men lika detaljerat som DoD, och mer i linje med spelets miljö. Där har Occam helt enkelt kuttat färdigt.

Mask_UBBT

Hero

"Istället för att börja med en spikklubba i huvudet i vinkel -87 som leder till 687 Chock och en Level 89-skada i hjärnan, ta fram en level 89-skada och 687 chock direkt. Konstatera sedan att level 89-skada och 687 chock är jefligt farligt, och beskriv sedan att spikklubban spräcker skallbenet. Skulle han få en level 2-skada och 4 chock, mosa en hand istället."

Ok, så möjligheten att träffa på ett specifikt ställe styrs alltså av vad SL vill och vad skadan blir... just det kan nog vara lite irriterande, men jag får väl ha förslaget i baktanke...

/Mask

Krille

Super Moderator

"Ok, så möjligheten att träffa på ett specifikt ställe styrs alltså av vad SL vill och vad skadan blir..."

Framförallt det senare. En slaskehög träff träffar där det gör ont - bröstkorg, buk eller huvud.

Mask_UBBT

Hero
Re: Stanna upp ett tag

" Man kan inte bara välja var man ska hugga motståndaren på det där viset. "

Har jag sagt att man kan det?

Att däremot TRÄFFA andra kroppsdelartycker jag ska vara fullt möjligt. Om det visar sej att det blir knasigt när det hela är klart så får jag ändra på det.

/Mask

Rising

Vila i frid
Miss Universum och Miss Nöje...

"Är det bara som jag uppfattar det eller har det här inlägget dragit till sej en ganska stor skopa okonstruktiv kritik?"

Jooo, grejen är att vi är många på forumet som har ganska bestämda åsikter om vad som passar i ett stridsystem, åsikter som vaskats fram efter många diskussioner, överläggningar och misslyckade provsystem.

Så när vi ser att någon tänker i liknande banor som de vi själva tänkte i innan vi skådade ljuset, så tror vi i vår enfald att dessa personer kommer att bli jätteglada bara för att vi promenerar förbi och visar hur det egentligen skall gå till.

---

Nu ska jag berätta en historia:
Jag hade en period för länge sedan då jag ville superdetaljera tidsåtgången i striderna. Allt skulle ske enligt en fingradig skala tidsenheter som motsvarade tjugondelar av en sekund. Det var helt otroligt hur man kunde klocka alla handlingar i striderna och se att "ja, om 1,4 sekunder så kommer trollet att svimma" osv. Jag postade flera inlägg med klur på området och fick höra massor av protester från alla håll och kanter. Till slut förstod jag att idén var fullkomligt ospelbar och jag lade ner tankegångarna.

Om någon person skulle posta ett inlägg idag som påminde om mina gamla "tjugondelar av en sekund"-inlägg, så skulle jag säga "det går inte, lägg ner!" precis på samma sätt som folk har dissat dina detaljskadeplaner i det här inlägget. Ingen har nämligen någonsin lyckats göra något realistiskt utifrån den utgångspunkten förut. Många har försökt.

---

Jag tycker att du skall prova dina vingar. Jag tror förvisso inte själv att det kommer funka, men kör på ändå. Om inte annat så är det roligt att göra något som är annorlunda och se om man kan lära sig något av det.

/Rising

Sodivra

Champion
Nej! Hehe..

Den skicklige har större chans att träffa där, eftersom den skicklige också gör mer skada! Remember? :gremwink:

Krille

Super Moderator

"Så en starkare rollperson har större möjlighet att träffa huudet på folk???"

Han har större möjlighet att skada, i alla fall (förutsatt att reglerna tar hänsyn till det). Exakt hur spelledaren väljer att beskriva det är upp till honom.

"Du tar i så du spricker och mosar hans hjälm. Din spikklubba blir alldeles kladdig."
"Du drämmer till hårt över överarmen och krossar den och revbenen på andra sidan, som trängs in i lungan och hjärtat. Han hostar blod och faller död ner.
"Du visar din elaka stridsklubba för honom och spänner din biceps. Han får hjärtattack och dör."

Samtliga dessa är tänkbara beskrivningar av femtielva chock och en überfarlig skada. Det är dock samma regelmässiga effekter av dem.

Nja, utom den sista, då - du slipper ju rengöringen... :gremwink:

Mask_UBBT

Hero
Bättre...

Hade lisat ut att det var så, men tyckte ändå att folk var lite väl nedlåtande...

För övrigt är det inte jag som fört deflektion och skit på tal, så det är ine min avsikt att göra ett jättadundersupersystem... bara för att få det klart....

Rising

Vila i frid
Re: Bättre...

"För övrigt är det inte jag som fört deflektion och skit på tal, så det är ine min avsikt att göra ett jättadundersupersystem... "

Äh, stå på dig. Krille säger samma sak till mig, och jag säger samma saker till honom. Alla tycker att deras eget skit är bäst.

Om du vill ha saklig och konstruktiv kritik så är det enklast att skriva så mycket om ditt system som möjligt. Visa tabeller, skriv exempel, ta med all information som kan behövas för att vi ska kunna testköra det. Då blir diskussionen mer begriplig än om man bara har lösa teorier att fundera kring.

---

Här kommer ett annat litet tips:

Säg aldrig att du har ett "realistiskt stridssystem" eller ett "perfekt system", för då tänker alla "vadå? Betyder det att mitt system skulle vara orealistiskt/bristfälligt? Jag ska minsann ge honom vad han tål!" och så blir det ett ställningskrig.

Det är listigare att presentera sitt klur på så vis att det inte hotar någon annans klur. Då slipper man slösa tid på diskussioner om vems system som är "bäst", utan kan istället koncentrera sig på att göra ens eget klur så bra som möjligt.

---

(Innan jag lägger fram något system nu för tiden så berättar jag alltid först om vad jag vill få ut av systemet och vilka effekter jag är ute efter, så att alla kan se att mitt klur inte ens försöker konkurrera ut deras klur utan är utformat efter andra riktlinjer.)

/Rising
som har många forumtips

Kakan

Veteran
1) har inte den blekaste.. gissa fram värdena bara.

2) vet inte, men kolla på http://www.criticalmiss.com/issue4/traumaticinjury1.html om du vill konstruera riktigt kladdiga tabeller för kritiska skador =P

3) okej, snabbt innebär för mig att man ska kunna säga något i stil med "dö din fuling!!!" samt att du och SL rullar lite tärningar (gärna ett par, tre, fyra tärningar per person gillar jag, mer spänning innan det hela är avgjort) och 3-5 sekunder senare vet man om någon har blivit skadad, sammt ytterligare 5-10 sekunder senare ska man kunna vara klar med att nedteckna skadorna, beroende på hur smetigt det blev. en hel duell mellan två personer som är olidligt spännande och pendlar fram och tillbaka och kräver stor kreativitet och snygga holly wood scener innan den är avslutad bör absolut inte ta mer än ett par minuter max! striden ska i stort sett vara avgjord när den första skadan är utdelad (små rispor i skinnet inte inräknade)

realistiskt när det gäller skada så vill jag att följande ska gälla:
1) man kan smacka en kniv i magen på någon så denne hostar blod och faller död ner på ett hugg
2) man kan smyga sig på någon och skära halsen av denne så att personen dör utan att behöva hänvisa till specialregel nummer åttiotvå som säger att under förutsättningarna bla bla kan SL bestämma att någon dör utan att man slår för det. jag vill ha regler som tillåter mig att skära halsen av folk utan att man ska behöva ta till specialregler.
3) om jag brottar ner/håller fast/trycker in min motståndare i en vägg innan jag använder nämnda kniv så borde jag ha betydligt bättre odds att fimpa personen ifråga på ett hugg (fortsätta att trycka in kniven lite längre hela tiden..). och jag borde knappast kunna missa med den attacken..
4) man ska kunna brotta ner och strypa folk. regler för kvävning är bra.
5) man ska inte kunna hugga sönder en 2tumms plåtbit med ett knivhugg som man kan om man drabbas av den förbannade jäkla pesten till Ob-system som Eon lider av.
6) man ska kunna slå till någon så att denne blir lite groggy och inte kan slå tillbaka omedelbart även om personen inte nödvänligtvis går i golvet av det
7) man ska bli skadad av att falla till marken när man däckar
8) om man får ta stryk av krossvapen som nävar och fötter bör man visserligen däcka rätt lätt av smärtan, men när man kvicknar till lite senare kommer man inte må lika illa som den som däckade efter ett knivstick i buken...
9) man ska inte kunna döda en jätte genom att hugga honom hundrafemtioelva gånger i vänster fot
10) tummen-i-ögat och bryta-lillfinger bör också vara möjligt och göra en hel massa i smärta =)

Sodivra

Champion
man kan smyga sig på någon och skära halsen av denne så att personen dör utan att behöva hänvisa till specialregel nummer åttiotvå som säger att under förutsättningarna bla bla kan SL bestämma att någon dör utan att man slår för det. jag vill ha regler som tillåter mig att skära halsen av folk utan att man ska behöva ta till specialregler.

Ärligt talat, varför? Hur kan man klanta till något sådant? Det är inte strid, det är slakteriövning.
Sedan, för att vara lite tråkig, så uppfyller DoD dina krav. Så länge man har en bra spelledare. Istället för att han säger "Slaget lyckas.." så säger han "Du brottar ner fienden och kör in kniven i honom.."
Ingen personlig kritik, och detaljer kan visst vara kul, jag tycker det bara är dumt att jämställa realism med valmöjligheter. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
"Sedan, för att vara lite tråkig, så uppfyller DoD dina krav. Så länge man har en bra spelledare. Istället för att han säger "Slaget lyckas.." så säger han "Du brottar ner fienden och kör in kniven i honom..""

När det gäller smyga sig på någon och döda dem tycker jag att det är bättre om SL bara slår för smyga och sedan låter knivmanövern automatiskt vara dödande. Sunt förnuft. På samma sätt slår jag inte för skada om någon stängs in i en soptunna med en handgranat. Han är död bara. Sunt förnuft.

Jag hatar när det finns speciella regler för rygghugg och liknande som aldrig funkar utan istället bara ger jättekonstiga resultat.

/Rising

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: För Troberg och gammal tanter.

Så du ser hellre sporter där folk faktiskt blir skadade på riktigt?

Du snackar om hockey, eller?

Sodivra

Champion
Nej, nej..

Ja, angående att smyga sig på någon och skära upp honom så är det inte bara sunt förnuft, det är något annat än strid också. Vilket jag menade med "slakteriövning."

Det där med att "brotta ner" handlar om att Kakan ville ha regler för att kunna tränga sin motståndare, och sedan spetsa honom när han inte kan försvara sig.

Kakan

Veteran
Ärligt talat, varför? Hur kan man klanta till något sådant? Det är inte strid, det är slakteriövning.
nåja, det var en berättigad fråga.. men så här tänkte jag: om man ska smyga sig på och fimpa någon så är det egentligen inte så lätt.. jag menar, visst, att smyga 5 meter ifrån någon utan att denne hör något är ju en baggis, iaf med lagom mycket vindsus i trädkronorna =)
grejjer är ju dock att oavsett om man smyger sig på sitt offer dolt av bakgrundsljud, eller står bakom ett hörn och väntar, så har man ändå den där sista metern eller två fram till den andre som man bara inte kan ungå upptäckt på.. alltså måste man vid någon tidpunkt bestämma sig för att "nuuuuu jäääÄÄÄÄVLAR!!! AARGH!!" och gå till action, snabbt! om den andra har minsta aning om att han kan vara mål för ett attentat så kommer han ju att reagera fort som fasiken när han hör stegen som snabbar upp bakom honom.. han kanske snurrar runt samtidigt som du ska lägga kvinen runt halsen på honom? kanske slänger sig undan i samma ögonblick som han hörde dig och det blir bara en obetydlig skråma på halsen? alltså, min poäng är att några lagom dramatiska täningsslag kan vara berättigade även vid lönnmord, även om det blir mest smygaslag, eller PSYslag, eller slag för att undvika (för den andre). sen tycker jag att skärsår på halsen borde ge mucho mycket i blödningstakt om det lyckas, och inte 4KP i skada =P

Sedan, för att vara lite tråkig, så uppfyller DoD dina krav. Så länge man har en bra spelledare. Istället för att han säger "Slaget lyckas.." så säger han "Du brottar ner fienden och kör in kniven i honom.."
"Du brottar ner fienden och trycker in kniven i magen på honom så ögen vänder sig ut och in av smärta när du gör *slå* ..eh.. 4KP i skada. hmm.. äsch. han dog, okej?"
jag vill alltså att man ska kunna ta i lite mer när den andre sitter fast..

Ingen personlig kritik, och detaljer kan visst vara kul, jag tycker det bara är dumt att jämställa realism med valmöjligheter.
sant, ett realistiskt resultat är bättre än vägen till det resultatet, men i DoD kan du faktiskt inte hugga ner någon bakifrån utan någon häftig lönnmördarfärdighet..

Kakan

Veteran
När det gäller smyga sig på någon och döda dem tycker jag att det är bättre om SL bara slår för smyga och sedan låter knivmanövern automatiskt vara dödande.
jag skulle föredra om spelaren får slå sitt eget smygaslag =D

På samma sätt slår jag inte för skada om någon stängs in i en soptunna med en handgranat. Han är död bara.
vilket också reglerna för handgranater borde säga, 103972987429874692837892873019813005601264T6 i skada om du håller i den och inte kan kastas bakåt. död. automatiskt, inga tärningsslag i världen hjälper, även om man slår 20 ettor i rad på sitt dödsslag...

Jag hatar när det finns speciella regler för rygghugg och liknande som aldrig funkar utan istället bara ger jättekonstiga resultat
jag hade satt kursiv stil på "speciella" istället, de ska inte behöva vara speciella, för då funkar det inte, de ska vara en del av själva grunden i skadesystemet att det fungerar så. jag tycker inte om regler som bryter mot sig själva =P