Nu har alla andra tröttnat på tråden så nu kan jag svara i lugn och ro.
Det här mina förändringar när jag gick ner i vikt en gång i tiden.
solvebring said:
Ponera att du är fet och att du vill gå ned i vikt.
Jag är 182 och väger 68, men en gång i tiden vägde jag 78 (och då kan man tycka att "vad i helvete Feuflux det där är inte övervikt, är det här relevant för tråden", men de där 10 kilona satt enbart på mage och lår, ok?). Jag vägde typ 66 (antagligen mindre) när jag flyttade hemifrån men en diet på typ pasta och pizza som lat student är inte bra.
solvebring said:
Vad/hur skulle du göra då?
Varför?
Jag vet inte om jag tänkte så mycket mer än "nu har jag gått upp 10 kilo och inget av det är muskler som jag behöver, utan bara onödigt fett. Bort med det!". Så här gick jag ner i alla fall:
* Ät varierat. Jag har alltid ogillat dieter ("jag följer HGMJG-dieten", "aha, jag följer MNFLR-dieten", "ni är inte bjudna på middag hos mig förrens ni fan skärper er!") men det
är smart att äta andra saker än makaroner och billys panpizza. Så jag började äta typ 3 andra rätter också...
* Läsk är onödigt. Drick kranvatten istället. (Jag kan väl förstå att det är svårt att klippa sånt här om man inte liksom jag hatar sin kropp och tycker att fanskapet kan lida, men det gick lätt att sluta med det helt. Hitta något annat att belöna kroppen med (om du inte tycker att fanskapet kan lida). Sen har jag alltid ätit müsli i drivor så socker får jag ju i mig ändå hur mycket som helst, så jag vet vad jag ska sluta med om jag går upp i vikt igen.)
* Fysiskt aktivitet. Jag började ta nästintill dagliga promenader på 45-60 minuter. Nu var jag ju singel då och hade bara dataspel som konkurrerade om min tid, så det kan ju kanske vara svårt att frigöra en massa tid till nya saker. Just nu känns det väldigt tungt (typ omöjligt) om jag skulle frigöra en timme om dagen till träning, så tack min ämnesomsättning för att jag håller vikten utan nån egentlig träning just nu. Cykla till skola/jobb och så har jag dock alltid gjort.
* Sluta med chips (=småätande). Jag köpte morötter i drivor. Blev jag sugen på någonting mellan måltiderna så tog jag en morot. Sen blev jag ju över tid väldigt trött på morötter så då slutade jag ta någonting alls när jag blev sugen på någonting. Det hjälper även att spela dataspel timtal i streck så man inte hinner småäta...