Ok, då måste jag nu också ge en progress rapport antar jag. Man kan inte säga att jag har börjat på riktigt, besök kom emellan. Men jag har provat på lite iaf.
Pushups. Stående mot väggen. Hur kan det vara ansträngend, liksom? Men gör jag 2x25 av dem känner jag faktiskt att armarna börjar bli lite trötta. Jag antar det kommer från att den enkla övningen tillåter att äntligen göra det i rätt hållning. När jag gör vanliga armhävningar, har jag armbågarna ut, pumpar för att utnyttja farten, troligen inte har helt rätt hållning i ryggen, och hjälper med andra muskler som inte ska ha att göra med det. De mot väggen, om jag gör det som man ska, i ultra slow motion, och dessutom med en sekund hålla position i mitten, och aktar på hållning hela tiden - det känns faktiskt. Det är både deprimerande och en positiv överraskning.
Shoulderstand squats. De känns rätt mycket i ryggen. Först, när jag gjorde bara 10 stycken, kändes de enbart i ryggen. Jag trodde de gör ingenting för benen, för jag kan ju iofs vanliga squats. Men när jag ökade till 2x25 visade det sig att det faktiskt känns i låren. Igen lite oväntat.
Knee tucks. Ja, 2x25 känns absolut. Det går att göra, och jag skulle nog kunna öka snart, men 3x40 kan möjligtvis ta ett tag att komma över så att det känns bekväm. Jag har lite svårt att hålla position här, dvs måste luta mig rätt långt bak för att balansera, mer än man ska tror jag. Får se om det med tiden blir lättare att hålla sig upprätt.
Pullups stående mot väggen - känns däremot inte alls. Iofs inte direkt förvånansvärt, men efter erfarenheten med de andra övningarna, och med tanke på att jag egentligen är värst på pull övningar, måste jag misstänka att jag gör dem fel. Det känns osannolikt att en av övningarna skulle vara så pass mycket lättare. Och de andra skulle ju också vara lättare om jag gjorde de med fel teknik. Men eftersom jag inte kommer på vad jag gör fel, dvs inte kommer på ett sätt att göra dem att kännas hårda, måste jag kanske gå direkt till steg 2 här. Det kommer defintivt att kännas.
Facit: Ska fortsätta med steg 1 tills progression standard går bekvämt. Det kan ta ett tag. Pullups ger jag kanske upp på steg 1, fast det kanske betyder att jag missar nåt.
När det blir dags för handstående (inte än), kommer jag nog ha samma problem som krank med squats: Jag tror inte att jag kan göra steg 1, men har inga större problem med steg 2. Crow stand kan jag - bara typ två sekunder, men det är iaf möjligt att inta positionen. Men jag vet inte hur jag ska öht ta mig upp till huvudstående utan att bryta nacken. Full handstående känns mycket säkrare. Jag kommer dit utan större problem, mot en vägg, och det är ju händer och armar som har kontroll. Men att svänger sig uppåt på halsen - det känns livsfarligt.