Dags för en till rapport
Nu har jag äntligen kommit till progression standard för första "leveln" för alla fyra "grundövningar" och provat på andra "leveln"
Flat knee raises var lätt och det har det blivit 2x20 av. Armhävningarna mot köksbänken var tyngre än vad jag trodde de skulle vara, så jag nöjde mig med 10 första passet.
Horizontal pulls klarade jag bara 5 av, så där ligger jag under beginner standard. Så jag har kört med att jag börjar med 3x5 stycken, och sedan fortsätter med dörrkarmen.
Jackknife squats gav mig dock problem. Jag är tydligen fortfarande mjuk nog i lederna att kunna gå ända ner (brukade sitta så när jag var liten), men saknar styrkan att gå ner och upp utan att belasta knäna fel. Då jag gjorde övningen som den beskrivs i boken fick jag noll avlastning i det nedersta läget. Efter lite experimenterande hittade jag dock att ha en stol per sida, och ha händerna i stort sett jäms med benen, gav avlastning genom hela rörelsen.
Funderar på att avvakta med konditionsträningen tills jag kommit till "full squats" och byggt upp lite mer stöd för knäna.