Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

Lupus Maximus

Tekniker
krank said:
Säg jättegärna till om det känns som att jag skräpar ner tråden eller något. Kanske ska vi ha en separat "Convict Conditioning-rapporter"-tråd?
Kanske dags för det. Kan alltid ha den lite bredare, så att andra som kör annat också kan haka på. :gremsmile:

Jag har börjat kolla hur andra gör på youtube. Det blev mycket enklare att göra knee tucks om man gjorde som den killen och höll i en stols sidor, än om man gjorde som de visar i boken, där man mer håller i stolen eller bordets främre kant. Nu gick mycket mindre energi till att hålla balansen.
Där ser man. Har själv bara tittat på de som kommit längre, eftersom jag blir inspirerad. Men då har jag ett alternativ om det behövs, så att det inte är ryggmusklerna som håller benträningen tillbaka. Tackar för det tipset :gremsmile:

Jag smyghöjde lite, 12x wall pushers, 11x knee tucks.
Härligt :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
Dnalor said:
Knee tucks var i min erfarenhet den jobbigaste på höga reps. Jag gjorde 3x40 idag och kunde knappt böja benen efteråt.
Det är "progression level", så i alla fall inget behov av att öka :gremsmile:

Det är ryggen som håller mig tillbaka då det gäller knee tucks. Har inte bestämt mig för om jag skall köra varianten som krank hittade, eller om jag skall ta "bonusträningen" för ryggmusklerna.

Kommer du köra en hel månad, som författaren rekommenderar, eller gå vidare till nivå 2?

Korpen

Hero
krank said:
Okej, nu gick det lite sämre, dårå.

Först gjorde jag 2x10 vertical pulls. De kändes enormt enkla, kände inga muskler anstränga sig typ. Därav att jag körde två reps.
Jag har märkt att de känns betydligt mer om gör som han skriver i texten och har händerna axelbrett isär på en horisontell pinne (t.ex ett kvastskaft i en dörr). Dessuom är det då lättare att göra dem lite tyngre genom att flytta fram fötterna lite till.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Korpen said:
Jag har märkt att de känns betydligt mer om gör som han skriver i texten och har händerna axelbrett isär på en horisontell pinne (t.ex ett kvastskaft i en dörr).
Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du menar här. Har du bild/film?

Korpen

Hero
krank said:
Korpen said:
Jag har märkt att de känns betydligt mer om gör som han skriver i texten och har händerna axelbrett isär på en horisontell pinne (t.ex ett kvastskaft i en dörr).
Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du menar här. Har du bild/film?
Tyvärr ingen bild, men jag menar att man låter pinnen stöda på dörrkarmarna (jag borde nog sagt "dörröppning", my bad) när man lutar sig bakåt. Eftserom det just inte är någon belastning vertikalt på pinnen så funkar det fint. Förklarar jag mig förståeligt?

krank

Korpen said:
Tyvärr ingen bild, men jag menar att man låter pinnen stöda på dörrkarmarna (jag borde nog sagt "dörröppning", my bad) när man lutar sig bakåt. Eftserom det just inte är någon belastning vertikalt på pinnen så funkar det fint. Förklarar jag mig förståeligt?
Okej, så pinnen ligger mellan ena dörrkarmen och den andra? Så att karmar och pinne bilder typ som ett "H"?

Antar att man får hitta något att ha på fötterna eller golvet så man inte glider då, om man ska flytta fram fötterna ytterligare...

Korpen

Hero
krank said:
Korpen said:
Okej, så pinnen ligger mellan ena dörrkarmen och den andra? Så att karmar och pinne bilder typ som ett "H"?

Antar att man får hitta något att ha på fötterna eller golvet så man inte glider då, om man ska flytta fram fötterna ytterligare...
Precis. Vara barfota funkar för mig, eller om dörren har en tröskel att stödja fötterna mot så funkar det också antar jag.

Detta fungerade för mig.

Jogga minst 20 minuter om dagen.

Så länge man har koll på resten, såsom vettig mathållning, så löser det sig.

Det låter enkelt, men kruxet är att hålla sig till det. Varje dag, även om du inte är på humör för det. Särskilt när du inte är på humör för det.

Det är även bra att slänga in anaerob träning också. Situps, pushups, hantelcurls, etc. Varje dag eller varannan dag.

Gör man det till en del av sin dagliga rutin så blir det lättare.

Man Mountainman

Storsvagåret
Lupus Maximus said:
Dnalor said:
Knee tucks var i min erfarenhet den jobbigaste på höga reps. Jag gjorde 3x40 idag och kunde knappt böja benen efteråt.
Det är "progression level", så i alla fall inget behov av att öka :gremsmile:

Det är ryggen som håller mig tillbaka då det gäller knee tucks. Har inte bestämt mig för om jag skall köra varianten som krank hittade, eller om jag skall ta "bonusträningen" för ryggmusklerna.

Kommer du köra en hel månad, som författaren rekommenderar, eller gå vidare till nivå 2?
Jag går vidare till nivå 2 nästa vecka, då kommer jag att ha kört nivå 1 i en månad.

gizmo

temporary sunshine
Gör du seriöst 3*50 av de där shoulderstand squats? Blimey..
Jag tycker det är ordentligt tungt för hela bålen. En extremt bra övning egentligen. Det kommer kännas så lätt att gå från 3*50 sådana till 1*10 jackknife ones :gremsmile:

Har ni förresten märkt hur pass det förändrar karaktären på övningarna bara man byter om andning, dvs ut-in istället för in-ut (eller tvärtom)? Inget att vara förvånad över, men jag tycker ändå det är fascinerande, särskilt på wall pushups.

Och sedan ville jag säga: om vi inte vill fylla forumet alltför mycket med convict träning - jag har träningsdagbok online, där man kan ha 'kompisar' och grupper och se varandras träning och sånt. I fall ni vill fortsätta utbytet via sådant, kan det vara en idé.

Man Mountainman

Storsvagåret
gizmo said:
Gör du seriöst 3*50 av de där shoulderstand squats? Blimey..
Jag tycker det är ordentligt tungt för hela bålen. En extremt bra övning egentligen. Det kommer kännas så lätt att gå från 3*50 sådana till 1*10 jackknife ones :gremsmile:
Nja, som konstaterats så har jag hamnat på efterkälken just när det gäller shoulderstands. Imorgon ska jag försöka mig på 2x50, men jag är beredd på att misslyckas. Fast mitt problem är mest balansen och att hålla kroppen rak.

Man Mountainman

Storsvagåret
Korpen said:
krank said:
Okej, nu gick det lite sämre, dårå.

Först gjorde jag 2x10 vertical pulls. De kändes enormt enkla, kände inga muskler anstränga sig typ. Därav att jag körde två reps.
Jag har märkt att de känns betydligt mer om gör som han skriver i texten och har händerna axelbrett isär på en horisontell pinne (t.ex ett kvastskaft i en dörr). Dessuom är det då lättare att göra dem lite tyngre genom att flytta fram fötterna lite till.
Prövade det här idag, 2x50. Det var så pass mycket mer ansträngande än att bara hålla fast i dörrkarmen (för alla muskler utom händerna) att jag beslöt att dröja en extra vecka med progressionen.

Så det är ju ett tips om man känner att dörrkarms-varianten ger för lite.

gizmo

temporary sunshine
Dnalor said:
om man har en pinne i rätt längd då...
Korp, vad har du för dörrar att det passar en hel kvaststav i karmen, horisontellt?

Jag har testat som alternativ att dra ut, hela vägen, en skåplåda i brösthöjd och hålla i sidorna på underkanten på den. Det höll, men var inte heller så mycket mer ansträngande. Sedan kan det vara en faktor att jag rörde mig relativt försiktigt för att inte få lådan att lossna och komma ut helt.
Olyckor i hushållet, liksom.

Korpen

Hero
gizmo said:
Dnalor said:
Korp, vad har du för dörrar att det passar en hel kvaststav i karmen, horisontellt?
Typ alla dörröppningar? Det enda som krävs är ju att pinnen är längre än dörröppningen är bred. Enda gången en pinne kan vara för läng är om man har en massa hyllor eller garderober som står precis vid dörren.

Ändring: Tänk dig att du håller en pinne horisontellt i axelhöjd och går baklänges genom en dörröppning, , när pinnens ändar tar emot så är det bara att luta sig bakåt och börja.

Man Mountainman

Storsvagåret
gizmo said:
Dnalor said:
Jag använder det avbrutna skaftet från en piasavakvast som jag hittade på gatan. :gremtongue:

Din framtida hälsa är kanske värd priset av en avbruten kvast? :gremsmile:

Lupus Maximus

Tekniker
Dags för en till rapport :gremsmile:

Nu har jag äntligen kommit till progression standard för första "leveln" för alla fyra "grundövningar" och provat på andra "leveln"

Flat knee raises var lätt och det har det blivit 2x20 av. Armhävningarna mot köksbänken var tyngre än vad jag trodde de skulle vara, så jag nöjde mig med 10 första passet.

Horizontal pulls klarade jag bara 5 av, så där ligger jag under beginner standard. Så jag har kört med att jag börjar med 3x5 stycken, och sedan fortsätter med dörrkarmen.

Jackknife squats gav mig dock problem. Jag är tydligen fortfarande mjuk nog i lederna att kunna gå ända ner (brukade sitta så när jag var liten), men saknar styrkan att gå ner och upp utan att belasta knäna fel. Då jag gjorde övningen som den beskrivs i boken fick jag noll avlastning i det nedersta läget. Efter lite experimenterande hittade jag dock att ha en stol per sida, och ha händerna i stort sett jäms med benen, gav avlastning genom hela rörelsen.

Funderar på att avvakta med konditionsträningen tills jag kommit till "full squats" och byggt upp lite mer stöd för knäna.

krank

Ursch, vad stressande det är att se andras mycket snabbare framgångar. Nästan så jag skulle sluta läsa tråden.

Här för jag träningsdagbok. Jag är just nu uppe i:

15x2 vertical pulls
15x2 jackknife squats (gick ju upp till lvl2 eftersom jag öht inte klarade av lvl1. Är för tjock.)
20x wall pushers (fem till så lägger jag till en repetition sen)
15x knee tucks (jag är nästan för tjock för dessa också, men drar upp benen lite åt sidan så de kommer förbi tjockmagen)

Jag fortsätter i maklig (maglig?) takt.

Korpen

Hero
krank said:
Ursch, vad stressande det är att se andras mycket snabbare framgångar. Nästan så jag skulle sluta läsa tråden.
Misstänker att det helt enkelt är en fråga om att det kan gå fort i början innan man når fram till "sin" nivå, speciellt för de som redan var rätt vältränade.

Jag känner själv att jag kommit till en nivå där jag ligat rätt still ett tag nu, men det gör mig inget för det som känns mest peppande är att man känner att det helt plötsligt muskler på ställen man inte hade dem för ett par veckor sedan.