De allra flesta rollspel är kopplade till vår värld och historia genom att de bygger på koncept, värderingar, klicheér, fördomar, legender, myter och så vidare som har uppstått i olika delar av vårt samhälle. Samtidigt så finns det vissa rollspel som driver detta längre och erbjuder möjligheten att faktiskt spela i historiska miljöer med allt vad det innebär. Men är det egentligen eftersträvansvärt eller möjligt att spela till exempel Western eller Götterdämmerung såsom vi tror att det var? Ganska ofta kan verkligheten komma ivägen för en bra historia eller ett bra äventyrsuppslag, men lika ofta så kan bra kampanjer uppstå ur något som man har läst.
Jag som spelledare och skribent känner mig i alla fall friare när jag laborerar med fiktiva världar eftersom det är så mycket lättare att välja vad man vill inkludera och vad man vill bortse ifrån. Försöker jag peta i Western så uppstår det en konflikt mellan Andreas historikern och Andreas spelledaren. Det är nästan så att historiska rollspel blir svårare att spela ju mer man vet (eftersom man inte kan veta allt) eftersom det då blir svårare att strunta i detaljer eller hitta på saker som man vet är falska. I slutändan blir det lätt så att man väljer något annat spel som inte innehåller den här konflikten.
Här kan man också tala om att som spelmakare försöka skapa en tydlig profil för sitt spel. Hur och vad är det som lånas? Hur mycket av till exempel Götterdämmerung är mysteriespel och hur mycket är 1700-tal?
Nu blev det här mer av ett kåseri än en debattinledning, men ni får läsa det som ni vill och svara hur ni vill.
Jag som spelledare och skribent känner mig i alla fall friare när jag laborerar med fiktiva världar eftersom det är så mycket lättare att välja vad man vill inkludera och vad man vill bortse ifrån. Försöker jag peta i Western så uppstår det en konflikt mellan Andreas historikern och Andreas spelledaren. Det är nästan så att historiska rollspel blir svårare att spela ju mer man vet (eftersom man inte kan veta allt) eftersom det då blir svårare att strunta i detaljer eller hitta på saker som man vet är falska. I slutändan blir det lätt så att man väljer något annat spel som inte innehåller den här konflikten.
Här kan man också tala om att som spelmakare försöka skapa en tydlig profil för sitt spel. Hur och vad är det som lånas? Hur mycket av till exempel Götterdämmerung är mysteriespel och hur mycket är 1700-tal?
Nu blev det här mer av ett kåseri än en debattinledning, men ni får läsa det som ni vill och svara hur ni vill.