Många här, inklusive jag, är av uppfattningen att Apocalypse World är ett bra spel, till och med riktigt bra. Däremot är det inte perfekt, eftersom perfektion har svårt att existera utanför tankevärlden.
Då är frågan: Vad skulle du vilja ändra i det för att göra det ännu bättre?
Naturligtvis är svaret på den frågan beroende av din personliga smak. De förbättringar jag själv kommer föreslå här kan mycket väl betraktas som rena försämringar av någon annan. Låt inte det stoppa dig -- det är din åsikt jag vill höra. Den kan inte vara fel, men är troligen annorlunda än min.
Okej, följande är några saker jag skulle vilja ändra:
1) Gör något åt sex moves. Jag vet inte riktigt vad, men så som de är utformade nu känns de inte lika intressanta som övriga moves. Så jag skulle kunna tänka mig att ta bort dem helt, eller ersätta dem med något mer spännande, helst något som involverar tärningsslag.
2) Skadesystemet är inte heller det speciellt spännande. Det finns visserligen ett specialmove som man kan välja att använda när en rollperson blir skadad, vilket gör det lite roligare, men jag skulle vilja se ett skadesystem som spelar en större roll i fiktionen och ger intressantare resultat än att rollpersonen och fienden är mer eller mindre skadad. Kanske ett specialmove för varje vapen som kan ge olika resultat?
3) Fronter och hot är nu ett hjälpmedel för spelledaren. Jag skulle vilja att de var mer integrerade i reglerna. I Smallville (rollspelet, inte tv-serien) finns det något som kallas för Trouble Pool. Det är en tärningspool som används när rollpersonerna försöker utföra handlingar som inte är direkt riktade mot en annan huvudperson. Då avgör Trouble Pool hur svårt det är. Om rollpersonerna misslyckas med saker blir Trouble Pool större. Om slagen med Trouble Pool blir dåliga blir den mindre. Jag skulle vilja ha en liknande mekanik för varje Threat i Apocalypse World. När ett hot blir farligare blir det också svårare att utföra moves som är relaterade till det. (Om hotet är en krigsherre blir det svårare att smyga runt osedd i hennes territorium och svårare att besegra hennes soldater.) Jag skulle även gärna se att hotet blir farligare (eller mindre farligt) beroende på resultatet av rollpersonernas moves.
Det var de mest uppenbara sakerna jag skulle vilja lägga till eller ändra. Vad tycker ni andra?
/tobias
Då är frågan: Vad skulle du vilja ändra i det för att göra det ännu bättre?
Naturligtvis är svaret på den frågan beroende av din personliga smak. De förbättringar jag själv kommer föreslå här kan mycket väl betraktas som rena försämringar av någon annan. Låt inte det stoppa dig -- det är din åsikt jag vill höra. Den kan inte vara fel, men är troligen annorlunda än min.
Okej, följande är några saker jag skulle vilja ändra:
1) Gör något åt sex moves. Jag vet inte riktigt vad, men så som de är utformade nu känns de inte lika intressanta som övriga moves. Så jag skulle kunna tänka mig att ta bort dem helt, eller ersätta dem med något mer spännande, helst något som involverar tärningsslag.
2) Skadesystemet är inte heller det speciellt spännande. Det finns visserligen ett specialmove som man kan välja att använda när en rollperson blir skadad, vilket gör det lite roligare, men jag skulle vilja se ett skadesystem som spelar en större roll i fiktionen och ger intressantare resultat än att rollpersonen och fienden är mer eller mindre skadad. Kanske ett specialmove för varje vapen som kan ge olika resultat?
3) Fronter och hot är nu ett hjälpmedel för spelledaren. Jag skulle vilja att de var mer integrerade i reglerna. I Smallville (rollspelet, inte tv-serien) finns det något som kallas för Trouble Pool. Det är en tärningspool som används när rollpersonerna försöker utföra handlingar som inte är direkt riktade mot en annan huvudperson. Då avgör Trouble Pool hur svårt det är. Om rollpersonerna misslyckas med saker blir Trouble Pool större. Om slagen med Trouble Pool blir dåliga blir den mindre. Jag skulle vilja ha en liknande mekanik för varje Threat i Apocalypse World. När ett hot blir farligare blir det också svårare att utföra moves som är relaterade till det. (Om hotet är en krigsherre blir det svårare att smyga runt osedd i hennes territorium och svårare att besegra hennes soldater.) Jag skulle även gärna se att hotet blir farligare (eller mindre farligt) beroende på resultatet av rollpersonernas moves.
Det var de mest uppenbara sakerna jag skulle vilja lägga till eller ändra. Vad tycker ni andra?
/tobias