Re: Gör grunden enkel
Den här förbaskade strömlinjeformningen som alla rollspelskonstruktörer verkar eftersträva idag tycker jag således är grymt överskattad.
Eftersom jag var en av dem som drog in ordet strömlinjeformning av regler så vill jag förtydliga.
Jag menar inte nödvändigtvis att man ska strömlinjeforma genom att ta bort realism, utan jag menar att man ska göra det genom att se till att allt passar ihop och är logiskt konsekvent. Rena regler är nyckelordet. Skillnaden är som mellan en Corvettes rena, raka råstyrka och en Subaru som man skrämt upp med turbo, extra vingar, lyktor, kjolar, racingstolar, fartränder och så vidare.
Ha genomgående tankegångar i regelsystemet, följ dem och framför allt: visa dem! Slå inte en knut på den röda tråden bara för att kunna slänga in en häftig tabell.
Exempel på regler som jag tycker är olämpliga:
-Färdighetsslagen i AD&D 2e (ibland D100, ibland D20, ibland THAC0). Helt onödigt svårighetshöjare!
-"Onödiga" modifikationer som till exempel i GURPS där man får +1 i handguns om man har hög intelligens (eller något åt det hållet). +1 är så lite att det inte spelar någon roll, men det är en sak till att komma ihåg/slå upp.
-I Palladium har olika yrken olika regler för samma färdighet. Onödigt och dessutom krångel när en spelare vill spela något som inte täcks av de färdiga mallarna. Iofs långt ifrån enda problemet med det systemet (det är ungefär som om man tagit alla de dåliga bitarna i AD&D 2e, ätit upp den återstående sidan, rört till det lite mer för säkerhets skull och sedan trycket det i ett jobbigt typsnit), men det har en bra värld.
Överhuvudtaget så bör man undvika tabeller och rena inpluggningsregler (typ listor över modifikationer eller vilka spells en antispell är effektiv mot) till förmån för regler som man förstår snarare än lär sig.
En jämförelse till. På databasmarknaden finns det två stora produkter: MS SQL Server och Oracle. Båda är likvärda med avseende på funktion och prestanda, men Oracle är ungefär 86 gånger jobbigare att ha att göra med för att de har röriga administrationsverktyg, ologiskt indelade och oöversiktliga.
Att göra ett bra regelsystem börjar i att ha en enkel, hållbar grundide. Denna ska man sedan inte lämna eller modifiera när systemet växer, man ska bara tillämpa den som den är på den nytillkomna bitarna.