Nekromanti Gör det enkelt!

Cybot

Mest spelbar
Re: Jag förstår inte vart du vill komma.

Kanske för att vi gillar att diskutera men inte att komma fram till lösningar? :gremgrin:

När det gäller att fånga värjan med handen....då han man verkligen klantat till sig.

Och försök inte slå i mig att ens torso inte är större på en kille som väger 100 än en kille som väger 70.

Och som sagt....jag har sagt att man behöver ett jäkligt bra system om det ska fungera för båda utan att tappa känslan.

Slutligen

"Att ligga ner i eld strid är bra ,men inte i närstrid. Synnerligen dåligt är det i flygstrid. "
Svårare att träffa i en eldstrid men man förlorar mycket manövreringsförmåga och kraft. Vilket är A och O i både luftstrid och närstrid.

Cybot

Mest spelbar
Re: Kors i taket!

Det är ju problemet. För att kunna simulera något med regler så måste man vet vad man simulerar.

*önskar att han ens hade sett reglerna för Phoenix command*

Krille

Super Moderator
Re: Kors i taket!

"Det värsta exemplet var när någon började bläddra i Kult efter regler för kampsport. Sammanhanget var en liten dust med två vakter som vi skulle ta oss förbi... vad spelade det då för roll med kampsport?"

Jag kan hålla med om att det finns en jefla massa instanser och applikationer av regler som inte är bra. Större delen av Kult är ett typexempel. Men å andra sidan, det finns en sjuhelsickes massa instanser där regler sätter stämningen totalt klockrent, eller bara driver in ståryn på spår som spelledaren eller spelarna inte har tänkt på.

Jag brukar tjôta en hel del om Castle Falkenstein i sådana här diskussioner. Det finns ett skäl till det - just på grund av att slumpgeneratorn inte utgörs av en tärning, utan av en kortlek, så blir stämningen i spelet faen så mycket mer civiliserad. Det är inte alls samma stämning om man kör Castle Falkenstein med tärningar eller utan regler alls.

"Behöver det finnas en regel för det, eller kan det vara en del av handlingen? Uppenbarligen påverkade det slaget väldigt mycket, vilket innebär att det är viktigt för historien..."

Bara för att klargöra: Slaget om Midway är inte enbart en storfilm från Hollywood. Det är en historisk händelse, som gick som den gick på grund av att ena sidan hade tur och andra sidan hade otur. Det finns gott om sådana historiska händelser som inte följer Hollywood-manus. Typ de flesta som inte inträffar i kontrollerad laboratoriemiljö, om man ska vara petig.

"Jag menar inte att det ska vara hundra procent upp till strateger och dylikt, utan att fokus ska vara annorlunda. Ett slag är så mycket mer känslor än statistik, åtminstone när det väl äger rum."

Tja, den stora grejen är väl att känslor sällan är planerade, eftersom de är reaktioner på en verklighet som inte heller är planerad, utan tvärtom jefligt slumpmässig.

Quan'talis

Swashbuckler
Ta det lugnt med liknelserna... (OT)

Regler som inte används är som en öl som inte dricks. Det är slöseri med trycksvärta.

Vad dricker du för sorts öl egentligen? Man kan ju få magsår för mindre...

-JPS- delar med mig av min medicinska sakkunskap

Troberg

Sinister eater
Re: Reagerar på reglerade regler

Vill bara tillägga att det är mer än bara automateld som skiljer dem åt. Förfarande, sinnestillstånd, tids/rumsperspektiv, mm. De är fundamentalt olika i sin natur.
Självklart, jag bara exemplifierar. Jag har inte riktigt ork att skapa ett komplette system bara för ett inlägg. :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Re: Say what?

Jag tycker du skriver farliga saker här.

"Enklare regler=bättre ROLLspelande."

Jag är en stor Eon-hatare, men inte ens jag skulle säga att Eon-spelare är sämre ROLL-spelare än Tunnels and Trolls-spelare, bara för att de lirar med krångligare regler. Det går att ROLLspela precis lika bra med omständiga regelverk, det är iaf min erfarenhet efter att både ha friformat och spelat med småkrångliga regelsystem (såsom Chock). Graden av ROLLspelande har med mer vad äventyret inriktar sig på. Är det problemlösning för spelarna så blir det inte samma genuina rollgestaltning såsom när äventyret handlar om upplevelser åt rollpersonerna.

Jag tar till regler när de kan öka stämningen i spelet, dels med sin opartiskhet, och dels när de till sin själva mekanik följer den dramatik som jag vill få fram med min spelledarteknik. Om jag vill ha en lång, dramatisk jaktscen så föredrar jag att det finns någon sorts springregler som passar till ändamålet. Skall jag improvisera, ja då förlorar jag omedelbart en del opartiskhet.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Re: Syftet är lika men metoden skiljer dem åt.

De hör inte samman och med den form av logik du använder så kan jag påvisa större likheter mellan pannkakas gräddning och eldstrid än handgemäng.
Det tror jag inte på. Upp till bevis!

Vindhand

Myrmidon
intressant...

Du menar att folk helt plötsligt kan börja prata flytande spanska och säga "ojojoj! Kan jag det här?!" när de slagit ett perfekt slag. Eller att Robert Wells inte klarar av att spela "köp varm korv" ens under en av hans konserter pga fummel? :^)

För att injicera mening i de fåniga exemplen: Jag kan ha tur och råka känna igen ett par ord på Kantonesiska trots att jag har absolut noll egentlig kunskap på området. ("Gohan har nog med mat att göra för det står på den wok-kryddan Bengt brukar köpa"). Även Robert Wells kan drabbas av missöden. muskelkramp eller dålig pasta t.ex :gremsmile:.

Nåväl som du säger är detta:
He heh, nä, alltså, här pratar vi ju om det som i Expert benämns såsom B-färdigheter. Man vet vad man klarar under normala förutsättningar. Matinérollspel handlar om stressade förutsättningar, och där är tärningsslag ett givet inslag. Även självaste Tarzan kan ju falla mot en säker död när han blir jagad och tvingas hoppa mellan två hustak.

Så, med andra ord är din poäng alltså att man skall köra tärningslöst när allt som uppstår i äventyret är sådant man ändå inte skulle slå tärning för.

Hur märker du skillnaden? Grupp A spelar ett äventyr tärningslöst utan situationer där det skulle passa med slumpmässigt inflytande. Grupp B spelar samma äventyr och har tärningar redo att använda men inga situationer uppstår där dessa är lämpliga. Vad gör grupp A bättre än grupp B?

Jag kan berätta vad som gör grupp A mindre flexibel än grupp B (bristen på ett lämpligt verktyg för en stressad situation) men det hör kanske inte hit.

Nå, storytellersystemet arbetar tärningslöst med normala förutsättningar. Kan du uppträda på en scen med dina gyckelkonster? Under en hel föreställning så är resultatet faktiskt ganska jämnt, så perfekta slag och fummel har inte riktigt med saken att göra. Man kan ta bort tärningsslaget helt. Jag kan inte prata franska bättre eller sämre än min nivå.

Det kan jag. Vissa dagar pratar jag nästan flytande, andra dagar kan jag haka mig som fasen på något ord, tappa flytet helt och staka mig fram.

På samma sätt så håller mina teckningar en ganska jämn kvalitet. Jag kan si och så mycket, varken mer eller mindre. Tärningsslag är onödiga om jag ska rita en bild. Den blir ungefär lika snygg som allt annat jag gör. Jag fumlar liksom aldrig och ritar en huvudfotingsstreckgubbe. Det händer bara inte.

Wow. Du borde ha saftigt mycket jobberbjudanden. De flesta illustratörer jag pratat med verkar ibland råka göra teckningar de blir missnöjda med eller sådana de verkligen tycker de lyckats med. En tecknare som alltid kan leverera samma kvalitet utan missöden, kreativ kramp eller något sådant måste verkligen vara eftertraktad.

Ja, jag är sarkastisk. naturligtvis :gremsmile:

Då mina friformsäventyr inte handlar om bedrifter så kan man alltså lägga tärningarna åt sidan. Rollpersonerna kan vad de kan, liksom, det är inte prestationsutmaningar jag har i beredskap åt äventyrarna.

Jupp. Det innebär att spelarna aldrig behöver vara osäkra på vad de klarar. Inga riskmoment. Inga överväldigande odds. Om man funderar på den lösningen bör man fråga sig om detta är önskvärt för skräck. Du tycker det (tror jag). Jag håller inte med. Vi skulle säkert kunna debattera om det länge men frågan är om det är konstruktivt :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Re: intressant...

"Wow. Du borde ha saftigt mycket jobberbjudanden. De flesta illustratörer jag pratat med verkar ibland råka göra teckningar de blir missnöjda med eller sådana de verkligen tycker de lyckats med. En tecknare som alltid kan leverera samma kvalitet utan missöden, kreativ kramp eller något sådant måste verkligen vara eftertraktad."

Hehe, visst finns det små skillnader, men Storytellersystemet arbetar med en så liten skala att det är en rejält stor skillnad på nivåerna. Är det inte subjektivt vad publiken tycker om teckningarna, förresten? Poängen är iaf att jag inte kan underhålla en publik som förväntar sig tvärflöjtsekvilibrism hur bra jag än slår mina tärningsslag. Jag kan hanka mig igenom "gubben noak", that's it.

"Jupp. Det innebär att spelarna aldrig behöver vara osäkra på vad de klarar. Inga riskmoment. Inga överväldigande odds."

Jaha, har du ingen interaktivitet i dina äventyr? (spetsad sarkasm, jag förstår förstås att du har det) I mina äventyr hamnar rollpersonerna i situationer där deras val är avgörande för handlingens utgång. Det tycker jag är läskigt. I yatzy finns det riskmoment och överväldigande odds, men det har jag däremot aldrig upplevt som skrämmande. Interaktionsskräck vinner alltoftast över yatzyskräck i min bok, så jag storytellar tärningslöst så länge jag kan. Man kan dock ta till tärningarna när det kniper, vilket är bra om man hamnat i en sådan situation.

I Eskapix tänkte jag endast ha fyra tärningsförmågar; för att jag bara kommer på fyra bra sätt att skrämmas med tärningar:

- När man försöker undgå ett monsters upptäckt.
- När man har blivit upptäckt och tvingas fly.
- När man blivit upphunnen och måste hålla monstret ifrån sig med råstyrka och rörlighet.
- När monstret fått överhanden och man försöker motstå smärtan så länge som möjligt.

Fyra steg mot en säker död, så att säga... Har man inte en plan att besegra monstret så är man definitivt slut, förr eller senare.

Resten tänkte jag använda tärningslösa förmågor åt, då de ökar rollgestaltningen och leder till intimare berättelser.

/Riz

Krille

Super Moderator

"I yatzy finns det riskmoment och överväldigande odds, men det har jag däremot aldrig upplevt som skrämmande."

Kan bero på att din förmåga i Yatzy sällan eller aldrig ställs mot en annan spelares förmåga, och att det är ett synnerligen abstrakt spel. Siffrorna betyder liksom ingenting. De är bara siffror, och högst siffra vinner. Det finns inget sätt som du kan påverka motspelarens siffror, och det enda sätt som du kan vinna på är själv ha en högre siffra.

Tar man en titt på ett symboliskt spel, där ploppar, prickar, poäng och pjäser faktiskt betyder något, så blir det faktiskt rätt annorlunda. Där är en stridsvagnsformad pjäs på rutan Ukraina inte bara en plopp på ett bräde, det är en pansardivision som rycker fram över den ryska stäppen. Det gör att det faktiskt blir rätt mycket mer än bara att rulla tärningar och se vem som får mest prickar: plötsligt förvandlas den där högen med 42 röda gubbar och 20 svarta stridsvagnar och 15 svarta flygplan till ett veritabelt pansarslag, och det tillsammans med den lilla texten "Ukraina" på brädet gör om tärningsrullandet till det slutliga slaget som avgör Rysslands öde.

Så när du jämför tärningsrollspel med Yatzy så glömmer du bort att siffrorna i rollspelet faktiskt betyder något, medan siffrorna i Yatzy inte gör det.

Rising

Vila i frid
Das Yatzy

Äh, jag håller faktiskt med dig här. I Eskapix vill jag ju ha tärningsförmågor just för att en jaktscen (till exempel) mår bättre av att slås fram än att friformas. Det är är prestationsförmågor.

När det däremot gäller berättelseförmågor så tycker jag däremot att de mår bättre av att berättas utan slumpmoment.

Kan du underhålla på ett hov med dina gyckelkonster? Okej, spela då upp scenen, du håller på och gycklar för kungen och drottningen... Vad händer? Vad gör du? Istället för att förstöra scenen med en massa tärningsslag för varje trix så kan man koncentrera sig på det viktiga, nämligen hur berättelsen fortsätter framåt. Drar du elaka skämt om hovmagikern? Flörtar du med drottningen? Avleder du folks uppmärksamhet med din cirkusbjörn medan du försöker smussla ett meddelande till prinsessan? Eller skall du skriva meddelandet på en boll, jonglera med dem och som avslutning kasta ut en av dem till var och en av gästerna vid konungens bord?

En gyckelscen som denna kan bli som en biljakt, med saker som händer hit och dit i ett fasligt tempo och som avslutas i ett mäktigt klimax när man lockar hem stående ovationer. Den förtjänar att få berättas, inte brädspelas.

Vad jag börjat göra på sistone är helt enkelt att inrikta mig på berättelser och fjärmat mig från brädspelsutmaningarna. Dock, ibland så kan man förstås med fördel använda sig av plastbitar, helt klart. I Eskapix vill jag ha både och, men var sak på sin plats.

/Riz

Morgoth

Swashbuckler
Phan.

Vad får du allt ifrån? Den där gyckelscenen lät hur elball som helst att spela, men inte tar mina spelare sådana intiativ.

Nej, det är alltjämt regelvidrig slakt som gäller... :gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag tycker du skriver farliga saker här.

Det påståendet låter än farligare... om åsikter blir "farliga" så undrar jag just var diskussioner kommer ta vägen i framtiden öht.

Personligen har jag begränsad erfarenhet av EON, men de gånger jag spelade det så tyckte jag bara regelverket var ivägen för just ROLLspelandet. Men det finns säkert folk som ROLLspelar även i EON - vad vet jag. Ingen i hela min rollspelande umgängeskrets har något med spelet att göra.

Rising

Vila i frid

"Det påståendet låter än farligare... om åsikter blir "farliga" så undrar jag just var diskussioner kommer ta vägen i framtiden öht"

Tja... måste man ventilera åsikter som trycker ner andra människor? Jag tycker rasister kan få ha sina åsikter hur mycket de vill, men de ska inte uttrycka dem så att folk kan bli sårade.

Nå, jag gillar att du sticker ut hakan. Du påminner lite om mig när jag först kom hit, och det är precis sådana som dig som forumet behöver. Jag anser precis som du att Eons regelonani tar bort fokus från rollgestaltningen, men jag aktar mig för att påstå att alla Eonspelare av den orsaken automatiskt skulle vara kobolder. Jag tycker egentligen inte man ska hålla på och peka finger fram och tillbaka, personligen märker jag ju hur enfaldiga de som påstår att vampire inte är ett skräckrollspel framstår. Jag lirar ju skräck i vampire, alltså är det ett skräckrollspel för mig.

På samma sätt så kan man inte säga att Eonspelare är si och så eller att man måste göra det och det för att rollgestalta ordentligt.

Man har rätt att äga vilka åsikter som helst, men för att ventilera dem krävs att man visar grundläggande respekt för varandra.

/Riz

Cybot

Mest spelbar
Re: Jag förstår inte vart du vill komma.

Ändå mer klantig är man när enns värja är snärjd.
Det var det jag menade. Din värjspets kan röra sig bra mycket snabbare än en hand och även om du får in en stöt som inte har maximal kraft bakom sig så krävs det inte så himla mycket kraft om man använder skarpa vapen.
Genom en snabb korrigering av värjspetsen så kan du lätt flytta spetsen 30 cm i var riktning. I strid är visserligen lungorna den absolut bästa träffpunkten(stor yta och nästan alltid dödlig) men ansiktet, hals och buk duger.

[citatFörsöker man nå någon annan punkt kommer motståndaren att träffa först då allt annat ligger längre bort[/quote]

Och du förutsätter här att lede fi alltid ligger in en perfekt gard för att anfalla vilket knappast är fallet. Om båda kan stöta så kvittar det om du stöter först...för om han träffar 1 halv sekund senare är du ju lika död för det. Han dör ju inte knall fall.

entomophobiac

Low Prep High Play

Du påminner lite om mig när jag först kom hit, och det är precis sådana som dig som forumet behöver.

Hehe. Undersök när jag registrerade mig...

Egentligen syftar jag inte till att "sticka ut hakan" utan mer att ventilera något som jag tycker är väldigt viktigt i många diskussioner: det finns inte bara ETT sätt att göra saker på. Oavsett om en spelare/spelledare normalt spelar EON, Vampire, AFMBE eller Little Fears så är personen ifråga oftast ganska insnöad. Jag minns själv när jag började spela (Mutant) och hur svårt jag hade för att acceptera andra spel efter ett tag, som Western eller Wastelands.

Idag spelar jag det mesta av just anledningen att jag lyssnade på de äldre medlemmarna i min förening. Det finns så mycket mer än bara ROLLspel eller rollSPEL till hobbyn att jag tycker det är tråkigt när allt handlar om det ena eller det andra.

Sedan förstår jag inte vad i mitt inlägg som är offensivt. (Direkt citat från mitt tidigare inlägg:)

Enklare regler=bättre ROLLspelande. Men eftersom det här är en ren åsiktsfråga så kan vi knyta ihop diskussionen med detta, om du inte vill ha en slutplädering

Om det inte framgår tydligt nog att detta är MIN åsikt, så ber jag om ursäkt, för jag känner folk av alla rollspelskategorier - ingen har mer rätt än någon annan. Det är bara det att JAG inte tycker regler är särskilt roliga i sig.

Vindhand

Myrmidon

<blockquote>Hehe, visst finns det små skillnader, men Storytellersystemet arbetar med en så liten skala att det är en rejält stor skillnad på nivåerna. Är det inte subjektivt vad publiken tycker om teckningarna, förresten? </blockquote>

Jo, visst är det det. Det är ju t.o.m. subjektivt vad tecknaren själv tycker om teckningen. :gremsmile:

<blockquote>Poängen är iaf att jag inte kan underhålla en publik som förväntar sig tvärflöjtsekvilibrism hur bra jag än slår mina tärningsslag. Jag kan hanka mig igenom "gubben noak", that's it.</blockquote>

Jupp, det finns en poäng där. Tärningslag passar inte alltid. Det är en fördel med system med (liten tärning)+(stor egenskap) som ser till att man alltid håller sig inom rätt intervall. Fudge är kanske i närheten av det även om det är ganska häftig variation på dess skala ändå.

<blockquote>Jaha, har du ingen interaktivitet i dina äventyr? (spetsad sarkasm, jag förstår förstås att du har det) I mina äventyr hamnar rollpersonerna i situationer där deras val är avgörande för handlingens utgång. Det tycker jag är läskigt. I yatzy finns det riskmoment och överväldigande odds, men det har jag däremot aldrig upplevt som skrämmande. Interaktionsskräck vinner alltoftast över yatzyskräck i min bok, så jag storytellar tärningslöst så länge jag kan. Man kan dock ta till tärningarna när det kniper, vilket är bra om man hamnat i en sådan situation.</blockquote>

Du har både en poäng och skjuter litet över målet där. Jag håller helt med om vikten av spelarnas val. Skall de försöka prata med varelsen eller försöka tackla ned den i den dekorativa dammen? Skall de konfrontera greven om hans midnattspromenad på taket? O.s.v...
Däremot utesluter inte det ena det andra. Man behöver (lyckligtvis) inte välja mellan "interaktionsskräck" å ena sidan och "yatzyskräck" å andra sidan. Man kan ha högar av interaktionsskräck som kryddas av generöst med osäkerhet från tärningsslag.

<blockquote>I Eskapix tänkte jag endast ha fyra tärningsförmågar; för att jag bara kommer på fyra bra sätt att skrämmas med tärningar:

- När man försöker undgå ett monsters upptäckt.
- När man har blivit upptäckt och tvingas fly.
- När man blivit upphunnen och måste hålla monstret ifrån sig med råstyrka och rörlighet.
- När monstret fått överhanden och man försöker motstå smärtan så länge som möjligt.

Fyra steg mot en säker död, så att säga... Har man inte en plan att besegra monstret så är man definitivt slut, förr eller senare.
</blockquote>

Då kan vi ju vara överens om att det kan finnas en plats för tärningar även i skräcken. Att helt ta bort dem, t.o.m. från ett spel som Eskapix skulle innebära en förlust av ett värdefullt verktyg.
Sedan kan vi ju förbli oense om dess användbarhet i övrigt. IMHO skulle Eskapix knappast ta någon skada av att ha tärningar i övrigt så att den lilla flickan som försöker sjunga en så vacker sång som hon någonsin sjungit förut för att väcka känslor och glädje i hjärtanen hos de mänskliga åhörarna och på så sätt skrämma bort en annalkande förintelsevarelse (latarador?) får avgöra sin framgång på detta försök med ett tärningsslag.
Jag har naturligtvis massor av argument för detta, få av dem biter nog på dig :gremsmile:

Min primära rädsla är att om spelet är _enbart_ uppbyggt på vad man gör och när man gör det snarare än hur väl man lyckas med något så blir det som Lesiure Suit Larry. Man måste hämta kondomen, ge killen i baren en wiskey, ringa numret man får och hälsa från Bertie för att lösa deluppdraget. Man kan inte göra annorlunda. Man kan inte övertala killen i baren utan sprit, man kan inte charma flickan i telefonen utan att hälsa från bertie och en brist på kondom innebär med säkerhet att man förlorat snarare än en dum risk.

Ordet jag letar efter här är nog "rälsning" :gremgrin:

kos

Veteran
Re: Beror på vad man vill ha ut

Naturligtvis! Varför säga självklarheter. Vill man spela friform så varsågod. Vill man ha komplexa egler som man kan gräva ner sig i timmar så varför inte?

Jag menar att utgångspunkten när man gör ett spel måste vara att folk vill spela spelet eller? Jag tror i min enfald att de flesta spelare och SL vill ha logiska, generella och enkla regler som det är lätt att förstå. Därför måste utgångspunkten vid rollspelsmakande och spelmakande vara att göra det enkelt. Spelbarhet kommer enligt mitt sätt att se saken alltid att slå utseende, coolhet (svengelska), design osv. Se bara på alla dessa dussin dataspel som kommer ut på marknaden. De flesta ser coola ut och verkar häftiga och bra men hur många är spelbara?

kos

Veteran
Re: Gör det roligt!

Personligen tycker jag inte det finns något sådant som stämningsfyllda regler. De fyller rent hasardmässiga funktioner genom att ge en slumpfaktor till spelandet.

Jag håller helt med. Reglerna är till för att både SL och spelarna ska känna nerv. Allt är inte givet på förhand. Tärningsguden talar...

kos

Veteran
Re: Alla hjul är inte runda

Jag tror inte det finns några perfekta regler, helt enkelt för att regler skall emulera trovärdighet i rollspelets värld, och olika världar har olika naturlagar.

Det tror jag.De perfekta reglerna är naturligtvis de du själv kommer på. :gremsmile: