Nekromanti Gör om 91!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hejsan, jag tänkte göra om 91 - ta bort alla krångliga BP och köra tärning rakt igenom?
Bra eller dåligt?

Som ni själva vet kan man ju välja att slå Grundegenskaperna med 3T6(om inte rasen anger annat). Så, då har vi grundegenskaperna. Men vad det sedan kommer till alla färdigheter, Primära, Vapen, besvärjelser etc. så tänkte jag göra följande:
På formuläret står det vilken grundegenskap var färdighet är baserad på, t.ex. alla magier baseras på PSY, bluffa på KAR osv.
Då tittar man på vilken grundegenskap det baseras på, sedan tar man den grundegenskapen -1T6+1.

<ul type="square">
Exempel:
Nisse skall sätta sin FV i "Första hjälpen" som baseras på INT. Nisse har Intelliens 13, sedan slår han 1T6+1 - han får 6, med +1 blir detta 7.
13-7=6, Nisse har alltså 6 i första hjälpen. Nästa färdighet är "Finna dolda ting" som också baseras på INT, 13, Nisse slår åter igen 1T6+1, och får 3, dvs 4.
13-4=9, Nisse har 9 i "Finna dolda ting".
osv. osv. För varje färdighet...
[/list]
Man gör likadant med yrkesfärdigheterna, vad alla färdigheter baseras på finns ju i böckerna.
Man kan inte få lägre än ett, blir det slutgiltiga värdet 0, eller t.ex. -3 så sätter man dit en etta, det lägsta möjliga värdet.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Tycker ni detta är en bra ide?

En extra grej: För besvärjelser när man slår fram dem första gången, kan man göra så att deras värde inte får överstige skolvärdet - detta kan de göra sedan, men jag tänkte i utgången, vore inte detta lämpligt då?
Eller ska de baseras på psy?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hejsan, jag tänkte göra om 91 - ta bort alla krångliga BP och köra tärning rakt igenom?
Bra eller dåligt?
Själv skulle jag gå tillbaka till DoD2/3 ungefär. Då har man en lagom abstrakt otillkrånglad regelmodell. Dessutom får man procenttärning på köpet, och den kan man göra mycket skoj med. Exempelvis, om tärningarna visar lika (dvs 33, 44, 55, 66 osv) så händer något exceptionellt. Lyckas man och får exceptionellt så lyckas man exceptionellt, dvs perfekt, och om man misslyckas exceptionellt så blir det ett fummel. Jag skulle också köra med Pendragon-modellen (eller Black Jack-modellen): kvaliteten på slaget är så högt man slår förutsatt att man lyckas. Slår jag 43 och har 50 så blir kvaliteten 43.

I ett sådant system så skulle grundchansen bli lika med grundegenskapsvärdet eller möjligen en multipel av det.

Men kör du ditt eget rejs. Det ska bli intressant att se på vilket sätt ADoD kan tävla mot EDoD, DDT eller DDK, eller vilken annan randomsmak på DoD som helst.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja du Krille, det där med procenttärning hatar jag istället kanske just för att matte är mit sämsta ämne, det enda jag brytt mig om med det är att ha diskuterat det med en gammal kompis - han sade om du vill konvertera procenttärning till T20, gör då om varje 5% till 1 - och oj vad det funkar bra. :gremgrin:

Tack så mycket föresten, ja, jag skall allt köra mitt rejs, håller på förfullt med att göra om rollpersonskapandet nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ja du Krille, det där med procenttärning hatar jag istället kanske just för att matte är mit sämsta ämne
...skum anledning till att hata en tärning.

Lustigt nog så är det mer matematik i "Hoppa = SMI - 1T6 - 1", eller "för att göra om procentvärden till T20 så delar du med fem".

Jag menar, det är inte någon enda beräkning i de förslag som innehåller det minsta beräknande. Det är hittills bara rena jämförelser: "är röda tärningens siffra lika stor som den svarta tärningens siffra?", "är talet från tärningarna mindre än talet på papperet?".

Var är matematiken?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äsch jag vet inte, men jag har aldrig försått mig på det där med att spela med procent, procent chans att lyckas - det blir i min skalle logiskt, och procent är väl matte, inte sant?

Jag vill ha en siffra, slå lika med eller under för att lyckas. Simplare kan det inte bli! :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Äsch jag vet inte, men jag har aldrig försått mig på det där med att spela med procent, procent chans att lyckas - det blir i min skalle logiskt, och procent är väl matte, inte sant?
Skala som skala. Elva på tjugo eller femtiofem procent, vad är skillnaden? 11/20 är också matte.

Jag vill ha en siffra, slå lika med eller under för att lyckas. Simplare kan det inte bli!
Procent är också en siffra. Och du slår lika med eller under för att lyckas. Det är precis lika simpelt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hur slår jag då, med T100 hela tiden eller?
Aldrig brytt mig om att lära mig det där, eftersom jag konverterat om systemet efter egen logik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hur slår jag då, med T100 hela tiden eller?
Ja, typ.

Det är precis som med T20, fast utan att dela med fem.

Har du 55% i att lyckas så slår du 1T100. Slår du mellan 1 och 55 så lyckas du, slår du mellan 66 och 100 så misslyckas du.
 
G

Guest

Guest
Fördel Med T100

En grej jag gillar med T100 system är att man som SL kan kosta på att höja spelarnas FV-värden med små steg utan att det snabbt blir obalans. Fördelen är just att spelarna känner att dom ökar lite hela tiden med inte med allt för många steg. Detta är under förutsättning att SL tillåter ökning med 1% i taget, vissa T100-system supportar inte den regel, utan man dunkar på med 5% direkt....
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hm, att något jag alltid avskytt och aldrig brytt mig om skulle vara precis samma sak som det jag föredrar... :gremgrin:
Det är skrattretande, men nåväl, man slipper slå två tärningar med T20, då räcker det med en.
Nåväl, jag erkänner mitt misstag, och tar tillbaka allt mitt tjat om matematik och krångel. Dock... dock anser jag att konverteringssystemet 5%=1 på 1T20 är väldigt bra, det blir liksom att lagom värde av procenten då.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det är skrattretande, men nåväl, man slipper slå två tärningar med T20, då räcker det med en.
Å andra sidan, har man mer än en tärning så kan man kombinera dem på kul sätt.

Ta till exempel det där med perfekt och misslyckat. I T20-DoD så måste du slå varje 1 och 20 för att se om det blev perfekt eller fummel, dvs ett omslag. Med procenttärning så kan du jämföra ena tärningens siffra med den andra. Om du lyckades, och siffrorna är lika, så var slaget perfekt. Om du misslyckades och siffrorna är lika så var slaget fumlat.

Exempel: jag har 55% i Argumentera på forum. Slår jag 43 så lyckas jag, 43 är mindre än 55. Slår jag 44 lyckas jag perfekt, 44 är också mindre än 55 samt att 4 och 4 är samma siffra. Slår jag 57 misslyckas jag, ety 57 är mer än 55. Slår jag 66 så fumlar jag, då 66 är mer än 55 och 6 är samma siffra som 6.

Sannolikheten för fummel/perfekt är dubbelt så hög i det här systemet, det vill säga totalt sett 5% i det här systemet för perfekt vid FV10 (matematik: en tiondel är exceptionella, hälften är lyckat, ger 1/10 * 50/100 = 5/100 = 5%) kontra 2,5% i T20-DoD och FV10 (matematik: en tjugondel är chans för perfekt, och hälften av omslagen lyckas, ger 1/20 * 10/20 = 1/40 = 2,5%), så de är inte exakt lika. Men du slipper omslagen.

Sen är det ju inte så att det tar mer tid att hälla ut två tärningar ur handen än att hälla ut en tärning (såvida man inte är dum i huvudet och slår varje tärning separat).
 
G

Guest

Guest
Fan, det är ju bra mekanik... Var har du grävt upp detta? eller har du hittat på det själv?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag förstår precis vad du menar, men jag är för principfast och för van för att ändra mig. Har alltid spelar T20DoD, och kommer alltid att göra. Men jag är inte supervrång, för det är klart att jag ser alla fördelar du presenterar. Varje system har ju sina fördelar, och det gäller alla. Kanske har till och med det presenterar fler fördelar, men jag är som jag är.
Dock tycker jag inte att perfekt och fummel är något som skall hända ofta, såsom du anser är en fördel, visst - det är klart det är en för del för speldeltagarna att det händer extrema misslyckandes eller lyckanden ofta - men jag tycker det är för hyper... Fummel och perfekt slag är något som skall hända sällan - och det händer mer sällan på en T20, och då blir det liksom en fröjd varje gång det händer, istället för en slumpgenererad vana.

Och nej, jag är inte dum i huvudet, jag kan slå flera tärningar på samma gång om det var det du menade, men en T20 är alltid en T20, och en T100 + en T10 är alltid och en T100 + en T10. :gremgrin:
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Tycker också om den mekaniken, men en liten skillnad är ju att om man är medelmåttig (FV 10 alt. 50%) så har man ju med T20-DoD lika stor sannolikhet att fumla som att få ett perfekt resultat. Med T100-systemet har man ju mindre chans att få perfekt än att fumla, 2% mot 3%... vilket ju iofs inte är något större problem, men dock en skillnad.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Var har du grävt upp detta? eller har du hittat på det själv?
Första gången jag såg något liknande var i Hârnmaster, fast där är det slutsiffra 0 och 5 som gäller, inte att tärningarna är lika.

Sen har jag för mig att det finns något sådant med lika tärningar i gamla Warhammer Fantasy Roleplay, fast då enbart för krutvapen och enbart för fummel. Men jag är inte säker.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Fast t20 är ändå lite jobbig, det blir lätt tvåsiffriga tal när man håller på och plussar och så. Mitt tips är att göra om varje 25% till 1 istället, så kan man använda t4or istället. Mycket lättare att räkna med.
 
Top